» آخرین اخبار » فناوری » این کهکشان «غیر هیجان‌انگیز» می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد تکامل کیهان ارائه دهد
این کهکشان «غیر هیجان‌انگیز» می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد تکامل کیهان ارائه دهد

این کهکشان «غیر هیجان‌انگیز» می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد تکامل کیهان ارائه دهد

مرداد ۶, ۱۴۰۳ 0۰


ناسا و آژانس فضایی اروپا تصویری را منتشر کرده‌اند که توسط تلسکوپ فضایی هابل از یک کهکشان کوتوله نامنظم گرفته شده است، که به اذعان آنها در نگاه اول «غیر هیجان‌انگیز» به نظر می‌رسد. با این حال، بیش از آنچه در ابتدا ممکن است به چشم بیاید نکته در این تصویر نهفته است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، این آژانس‌ها می‌گویند که تحقیقات زیادی در مورد «ساختار پیچیده» کهکشان NGC 5238، که در فاصله ۱۴.۵ میلیون سال نوری از ما در صورت‌فلکی تازی‌ها (Canes Venatici) قرار دارد، در حال انجام است. در واقع، اخترشناسان بر این باورند که توزیع ستارگان در NGC 5238 ممکن است پس از بلعیدن کهکشان دیگری مغشوش شده باشد.
 
آنها بر این باورند که به دلیل جمعیت ستارگان NGC 5238 (که هابل در کمک به تصویربرداری از آن مهارت دارد)، احتمالاً در یک میلیارد سال پیش با کهکشان دیگری «برخورد نزدیک» داشته است. اما از آنجا که هیچ کهکشانی به اندازه کافی نزدیک نیست که توزیع ستاره را به این شکل مغشوش کرده باشد، به احتمال زیاد NGC 5238 با کهکشانی کوچکتر ادغام شده است. این کهکشان علاوه بر میزبانی از ستارگان بسیاری، میزبان خوشه‌های کروی است که ناسا آنها را به‌عنوان «نقاط درخشان در داخل و اطراف کهکشان با تعداد ستارگان مضاعفی متورم شده است» توصیف می‌کند.
 

اخترشناسان قصد دارند با کاوش ژرف در این داده‌ها از گذشته NGC 5238 مطلع شوند. اگر آنها گروه‌هایی از ستارگان را بیابند که ویژگی‌های متفاوتی نسبت به بیشتر ستارگان دیگر کهکشان دارند، نشانه آشکاری مبنی بر وقوع یک ادغام خواهد بود. آنها همچنین تلاش خواهند کرد تا تعیین کنند که آیا یک «انفجار منجر به تشکیل ستاره» وجود داشته است که به طور ناگهانی پس از تجمیع این کهکشان‍ها رخ داده است یا خیر.
 
ناسا خاطرنشان کرده است که یک کهکشان نامنظم کوتوله که با یک کهکشان اقماری کوچکتر ادغام می‌شود دقیقاً از آن نوع چیزهایی است که ممکن است محرکه شکلگیری کهکشان‌ها در دوران اولیه جهان ما بوده باشند. از اینرو، این آژانس می‌گوید که داده‌های هابل از NGC 5238 می‌تواند به پژوهشگران کمک کند تا ایده‌های بنیادی در مورد تکامل جهان را بیازمایند.
 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایتنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×