» آخرین اخبار » سیاست » پزشکیان: رفته بودم زیارت، به من گفتند منافق!/ جلیلی: به رای ۹ میلیون نفر گفتند طالبان!

پزشکیان: رفته بودم زیارت، به من گفتند منافق!/ جلیلی: به رای ۹ میلیون نفر گفتند طالبان!

تیر ۱۱, ۱۴۰۳ 1۰


«مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری امشب در مناظره تلویزیونی شرکت کردند.

مجری مناظره خطاب به جلیلی گفت: در انتخابات این دوره شاهد مشارکت چهل درصدی بودیم. مشارکت مردم در انتخابات می‌تواند به توان رئیس‌جمهور آینده کمک کند؛ شما اگر رئیس‌جمهور شوید، برنامه‌تان برای افزایش مشارکت در انتخابات آینده چیست؟

مشارکت مردم در اداره کشور باید پر رنگ‌تر شود

جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم پاسخ داد: اگر امروز قدرتی است حاصل مشارکت مردم است. وقتی مردم حضور پیدا می‌کنند نشان‌دهنده آن است که در برابر مشکلات چگونه باید ایستاد. این مردم هستند که موفقیت‌ها را شکل می‌دهند. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم افزود: همه مردم باید احساس کنند متناسب با توانایی خود می‌توانند نقش‌آفرین باشند. از برنامه‌های دولتم آن است که مشارکت مردم هر روز در اداره کشور پر رنگ‌تر شود.

وی ادامه داد: اگر مشارکت کم شده است، باید بررسی کنیم دلیلش چیست و برای آن برنامه بچینیم. مردم نباید احساس کنند که از استعداد‌هایشان استفاده نمی‌شود. نمی‌شود موقع انتخابات صندوق رای را ببرید که رای بدهند، اما در زمانهای دیگر آنها را رها کنید.

خبر توهین پسرم به مولوی عبدالحمید دروغ بود

مسعود پزشکیان نیز در پاسخ به سوال مجری گفت: رسانه‌ها می‌گویند ما بنزین را گران می‌کنیم، باید بگویم ما بدون رضایت مردم هیچگاه این کار را نمی‌کنیم. درباره مشارکت خوب نیست که ۶۰ درصد شرکت نکردند. قسمتی از آن زنان ما هستند که آنها را در جامعه بازی نمی‌دهیم. مردم می‌گویند اگر به ما توجه نکنید، حقوق انسان‌ها را نبینید و صدایمان را نشنوید، انتظار رای دادن اشتباه است.

وی ادامه داد: وقتی ۶۰ درصد مردم نمی‌آیند باید خلل را ببینیم. این مردم هستند که مقابل دشمنان می‌ایستند. مردم نسبت به ما مسئله دارند. اگر می‌خواهیم کشور جامعیت داشته باشد، باید همه اقوام و مذاهب را ببینیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم اضافه کرد: از قول ما در رسانه‌ها گفتند که پسرش به سنی‌ها توهین کرده است. این‌ها دروغ است. این‌ها پول می‌گیرند و به ما نسبت می‌دهند. ما روز به روز داریم پشتوانه اجتماعی خود را به دلیل گرانی و رفتار با دخترانمان از دست می‌دهیم. مردم از ما ناراضی هستند.

کد ویدیو

به جای ارائه برنامه و راه‌حل برای مشکلات، دیگران را طالبان خطاب می‌کنند

سعید جلیلی در ادامه مناظره اظهار کرد: اگر انتظار مشارکت مردم را داریم باید آنها را ببینیم که می‌توانند حرکت جمعی را شکل دهند. مردم در نظرسنجی‌ها نیز مشکلات را نشان دادند. آقای پزشکیان بسیاری از مردم و کارگران می‌گویند شما در این عرصه‌ها حرف نمی‌زنید؟ ما چه تعداد زن بی‌سرپرست داریم؟ هیچگاه از آن‌ها حرف نمی‌زنید و آن‌ها انتظار دارند.

وی ادامه داد: اگر به جای مباحث اصلی، بحث‌های دروغ بگویید غلط است. در ۴۸ ساعت گذشته درباره من، مطالب دروغی منتشر شد. این فضا به مردم کمک نمی‌کند. هنوز نتایج انتخابات مشخص نشده به ۹ میلیون و ۱۰ میلیون نفر بگوییم طالبان! به جای ارائه برنامه و راه‌حل برای مشکلات، دیگران را طالبان خطاب می کنند.

چرا به من در حرم حضرت عبدالعظیم گفتند منافق؟

پزشکیان در ادامه گفت: من رفته بودم زیارت افرادی که ادعای حزب اللهی بودن دارند علیه من شعار مرگ بر منافق دادند، آیا من منافقم؟ من که همیشه بر مبنای اعتقاد و باور عمل کرده ام؟

او افزود: محرومین همیشه پای صندوق آمدند، مشکل این است که ما آنها را هم ندیدیم و برای اینها برنامه نداریم، به عنوان مثال برنامه بهداشت و درمان چهار دهه است نوشته شده، اما اجرا نشده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم بیان کرد: مساله این است که مجلس و دولت و قوه قضاییه برای خودشان سفره دیگری پهن کرده اند و مردم این را می بینند.

وی ادامه داد: اگر مسئولین به فکر مردم بودند برای خودشان سفره جدا پهن نمی کردند، افراد خودشان را استفاده در پست ها استفاده نمی کردند. گفتند به کردها پست دادیم، اما آنها سنی نبودند، اگر کسی سنی بود و استعداد داشت آیا نباید از او استفاده شود؟ بیشتر پست ها در اختیار یک عده خاص است. مردم باید مشارکت داده شوند.

کد ویدیو

خیلی وقت‌ها مشکل آمریکا نیست و خود ما هستیم  

مجری مناظره سوال کرد: چه توصیه‌ای برای رقبا و رفقا دارید؟ 
 
سعید جلیلی جواب داد: از ابتدای شروع انتخابات به همه دوستان توصیه کردم که به خاطر دنیا آخرت خود را خراب نکنید. نکته‌ای که آقای پزشکیان گفتند، به دوستان ستاد گفتم که ببیند چه کسی این کار را کرده است؟ اگر آقای پزشکیان اعتراض نکردند حتما شما پیگیری کنید.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم افزود: اگر ما خودمان و یا کسانی که مسئولیت رسمی دارند بداخلاقی را در عرصه انتخابات انجام دهند مضموم است و باید جلوی آن گرفته شود.

او با اشاره به اینکه خیلی وقت‌ها مشکل آمریکا نیست و خود ما هستیم، بیان کرد: گفتند که چرا برنامه ششم اجرا نشده است؟ در زمان دولت دوازدهم و مجلس دوازدهم بود. با هم بودند چرا برنامه اجرا نشد؟ باید اینها را بحث کنیم که اگر برنامه خوبی بوده و می‌توانسته اجرا شود چرا نشده است؟

جلیلی ادامه داد: پزشکیان نائب رئیس مجلس بود. باید بررسی کند که چرا ۳۰ درصد برنامه ششم اجرا نشده است؟ اگر به مردم نقش بدهید؛ اگر دولت و مجلس هم در وظیفه خود کوتاهی کند کار تعطیل و متوقف نخواهد شد. مردم باید بتوانند هشدار بدهند و مطالبه داشته باشند که طرح سلامت، کشاورزی و غذایی چرا پیش نرفته است؟

وی افزود: گفتند درباره حقوق اهل سنت و اقوام چه رای بدهند به من و چه ندهند حقوقی دارند که وظیفه دولت است آن را برآورده کند. اینکه در ایام انتخابات حقوق ملت تبدیل به معامله می‌شود، بسیار بد است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم بیان کرد: همه مردم باید بتوانند ایفای نقش کنند؛ این یک شعار نیست، بلکه باور، شعار، رویکرد و توصیف و برنامه ماست که هر ایرانی یک نقش پرشکوه داشته باشد.

اعتراض پزشکیان به بازنشستگی اساتید و تعلیق دانشجویان

مسعود پزشکیان اظهار کرد: در این دوره مجلس از روز اول اعتراض کردم این افرادی که می‌گذارید مسئول در بیرون منفعت دارد و مجلس قانون می‌نویسد، اما اجرا نمی‌شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم بیان کرد: چرا وقتی مردم با ما هستند حق دارند بیایند به خیابان ولی وقتی با ما نیستند اگر به خیابان بیایند بازداشت می‌کنیم؟ خیلی از اساتید را در همین دولت بازنشسته کردند و دانشجویان را تعلیق کردند؛ مردم حق دارند اعتراض کنند.

وی ادامه داد: ما مگر گذاشته‌ایم که در مردم مطالبه گری بوجود بیاید؟ از معلمی که مطالبه‌گری می‌کند، باتوم قدردانی می‌کنیم! اگر کسی که اعتراض کرد را بازنشسته یا اخراج کنیم، این مشکلاتی که هست پیش می‌آید. باید اجازه بدهیم به مردم که صدایشان را بشنویم.

پزشکیان بیان کرد: با کفر می‌شود مملکت را نگه داشت اما با ظلم هرگز. نمی‌شود که سهم و پست را به یک عده بدهیم و یک عده بمانند. اگر می‌خواهیم این مملکت درست شود باید حق و عدالت را به درستی ترویج دهیم.

میلیون‌ها دانشجو درباره آینده شغلی خود نگران هستند

 جلیلی ادامه داد: معتقدم اگر کسی منافعی در امری داشته باشد آن مسئله جواب نمی‌دهد. بخش خصوصی باید بتواند کار خود را به درستی انجام دهد. ما اگر موضوع را ناقص مطرح کنیم خواهیم دید که به یک مسئله کلان فقط از جنبه کوچکی نگاه کرده‌ایم در نتیجه راه حل درست برای آن پیدا نمی‌شود. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم بیان کرد: در حوادث سال ۱۴۰۱ بنا داشتم که هر هفته یا دو هفته یک بار در یک دانشگاه حضور پیدا کنم. ما باید برویم با مردم و دانشجویان صحبت کنیم. 

او ادامه داد: وقتی در آن شرایط پرتنش با دانشجویان صحبت می‌کردیم می‌دیدیم که هم آنها حرف‌های ما را متوجه می‌شوند و هم ما حرف‌های آنها را. ما باید به دانشگاه‌ها برویم و با جوانان صحبت کنیم. 

وی گفت: به خاطر دارم در جریان هپکو یک کارگر می‌خواست خودکشی کند، اما در همین ایام انتخابات وقتی به اراک رفتم همان کارگر از من بابت پیگیری و اقدامات دولت آقای رئیسی تشکر کرد.

جلیلی اظهار کرد: وقتی ۸ سال رشد اقتصاد منفی باشد یعنی عدم رکود و اشتغال را شاهد هستیم. میلیون‌ها دانشجو درباره آینده شغلی خود نگران هستند.

حرف می‌زنیم، اما عمل نداریم

پزشکیان نیز گفت: : بسیاری از دانشجویان را اخراج کردند و همین الان همین اقدامات انجام می‌شود. باید اجازه دهیم مردم مطالبه‌گری کنند. مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی را از کی فرمودند؟ خوب چه شد اجرا شد؟ حالا بگوییم دولت فلانی مقصر است این یکی دولت چه کرد؟ 

وی گفت: این وعده‌هایی که ما می‌دهیم که فلان کار را خواهیم کرد در طول این ۴۰ سال هیچ کدام آن جور که باید به آن عمل می‌شد نشد. بیشترین مشکل ما در جامعه این است که حرف می‌زنیم، اما عمل نداریم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم بیان کرد: هیچ فریضه‌ای از فراز الهی به اندازه پایبندی به تعهد ارزنده نیست. اما ما راحت پیمان می‌بندیم و به آن عمل نمی‌کنیم. باید با مردم صادق باشیم آنها باید بپذیرند که ما با آنها صادقانه صحبت می‌کنیم در این صورت قطعاً آنها به ما اعتماد خواهند کرد. 

پزشکیان افزود: بزرگترین مشکل حاکمیت‌ها و مدیریت‌ها عدم صداقت با زیردستان و پرسنل است. آیا همه مردم برای ما در برابر قانون مساوی‌اند و با آنها مثل فرزند و حزب خود برخورد می‌کنیم؟ اگر عمل نمی‌کنیم پس صداقت نداریم. جامعه از ما صداقت می‌خواهد، ما گیر‌هایی داریم که باید حل شود. ما موظفیم روی قوانینی که می‌نویسیم بایستیم. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم بیان کرد: اگر قرار بود قانون‌های توسعه را اجرا نکنیم چرا نوشتیم؟ گیریم که کلی کتاب و برنامه نوشتیم و روی هم گذاشتیم، اما وقتی عمل وجود ندارد چه فایده دارد؟

مجری مناظره سوال کرد: بر اساس قانون اساسی چه سازوکاری برای شنیدن اعتراض مردم دارید؟

اعتراض که فقط به خیابان آمدن نیست

جلیلی گفت: اگر مشکلی وجود دارد باید اعتراض کرد. اعتراض که فقط به خیابان آمدن نیست، بلکه می‌شود آن را بیان کرد و گفت که فلان موضوع به نتیجه نمی‌رسد و یا در آن ناقصی وجود دارد و جواب نمی‌دهد. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم افزود: باید به درون مردم برویم. زمانی که بنده به دانشگاه‌ها می‌رفتم در همین دولت رفیق خودمان بود که بعضاً صحبت‌ها چالشی بود، اما سوالات به گونه‌ای بود که اگر پاسخ صحیح به آن می‌دادیم قانع می‌شدند. در زمان دولت آقای روحانی نیز بنده همین حضور را در میان این اقشار داشتم.

وی اضافه کرد: وقتی یک برنامه‌ای قانون می‌شود جنبه الزام پیدا می‌کند. ما باید حرف‌ها را بشنویم وقتی کارگری حرفش شنیده نمی‌شود به کف خیابان می‌آید، اما وقتی دفتر ما باز باشد که آنها به ما مراجعه کنند و صحبت آنها را گوش کنیم. کار به خیابان نمی‌کشد. 

او گفت: این یک رویکرد و پارادایم است و باید صحبت‌های کارگران را در حد وسع خود بشنویم نه اینکه به شرایطی برسد که آن فرد برود و خودکشی کند. این بد عمل کردن‌ها از کجا می‌خواهد خوب بشود؟

وزیری که نمی‌داند قانون برنامه چیست، چه چیزی را می‌خواهیم از او سوال کنیم؟

 پزشکیان نیز جواب داد: اگر در یک سیستم، مسئول را موظف کنیم و اگر او کار خود را انجام ندهد، باید مجازاتش کنیم. او نمی‌تواند حق کارگر را تضیع کند. وزیری که نمی‌داند قانون برنامه چیست چه چیزی را می‌خواهیم از او سوال کنیم؟

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم افزود: مدیران ما مسئولیت خود را انجام نمی‌دهند، اما کتک آن را پرسنل و مشتری می‌خورند. آن موقع که نایب رئیس بودم پول مردم را خورده بودند ما رفتیم آنها را جمع کردیم و با رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس‌جمهور صحبت کردیم تا مشکلات حل شود. گناه از حاکمیت بود. متوجه نشدیم که قوه قضاییه با کسانی که پول مردم را خورده بودند برخورد کرد یا نکرد!

پزشکیان یادآور شد: ما باید به جای دعوا با یکدیگر، به قانون عمل کنیم. حق مردم است که اعتراض کنند، چون که قانون است. یا باید قانون را عوض کنیم یا بگذاریم اعتراضشان را بکنند. اگر ما اجازه دهیم مردم حرفشان را بزنیم دیوانه‌اند که اغتشاش کنند؟

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم افزود: آقای دکتر می‌گوید من با دانشجو حرف زدم اینها نخبه‌های ما هستند اگر اشتباه کرده‌ایم بگوییم درستش می‌کنیم، نه اینکه آنها را اخراج کنیم.

کد ویدیو

 مجری مناظره گفت: فضای مجازی دو ساحت کسب و کار و یک بخش کلاهبرداری‌هایی که در فضای مجازی می‌شود را دارد. آقای جلیلی گفتید معتقد به مسئولیت پذیری در فضای مجازی هستید، اما منتقدان شما گفتند به دنبال محدودیت آن هستید؟

سرعت اینترنت را ۱۰ برابر می‌کنیم

جلیلی جواب داد: اگر گفتیم یک جهان فرصت، قسمت عمده‌ای از فرصت‌ها در فضای مجازی است. خیلی از موضوعاتی که مطرح می‌کنیم با فضای مجازی شکل می‌گیرد و دولت باید برای آن برنامه داشته باشد. اگر بخواهیم از فضای مجازی استفاده کنیم سرعت باید خوب باشد و باید سرعت نت ۱۰ برابر و سرعت نت موبایل ۵۰ برابر افزایش یابد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم افزود: هر عرصه‌ای برای اینکه بتواند از آن بهره برداری مستمر انجام دهد، مسئولیت پذیری آزادی را حفظ می‌کند. مسئولیت پذیری این نیست که بگویی چرا در اتوبان نوشتی سرعت ۱۱۰ تا، بلکه در عرصه‌های مختلف مسئولیت پذیری نباید سلیقه باشد؛ باید قانون باشد و قانون هر روز عوض نشود. اگر خارج از سلیقه باشد و استاندارد داشته باشد فضای مجازی موثر می‌شود.

او ادامه داد: امروز در جمع فعالان عرصه دیجیتال بودم. می‌گفتند بسیاری از کار‌ها را ما انجام می‌دهیم و لازم نیست دولت انجام دهد. دولت اگر به بحث تنظیم گری بپردازد و فضا را برای مردم باز کند مردم به بهترین شکل آن را انجام می‌دهند. ادارات باید پناهگاه مردم باشند نه اینکه برای مردم مشکل درست کنند.

مجری گفت: گفتید فیلترینگ را جمع می‌کنید؟

هزینه فیلترشکن برای مردم بیشتر از نت است

پزشکیان جواب داد: در تمام دنیا در نت محدودیت دارند، اما اینکه دکان درست کنند، فیلترشکن بفروشند، ندارند. هزینه فیلترشکن برای مردم بیشتر از نت است. فیلترشکن بخرند به هر سایتی بخواهند می‌روند. کارهای اداری، بانکی و بیمارستانی و آموزش در دانشگاه‌ها و ارتباط با دنیا به صورت مجازی است و باید اینترنتی باشد که فیلتر نباشد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم افزود: باید صاحبان شرکت‌ها صحبت کنند و قرارداد ببندند. این روند را دولت می‌تواند با سکو‌های خارجی قرارداد ببندد. پول فیلترشکن در جیب چه کسی می‌رود؟ چقدر بلا سر مردم آمده با فیلتر کردن اینترنت؟ در آمریکا هم اینترنت محدود است، اما در ایران همه در وضعیت عادی از فیلترشکن استفاده می‌کنند و بچه‌ها با آن هر سایتی می‌خواهند می‌روند.

وی ادامه داد: حالا زمانی تظاهرات بود و شاید هر حاکمیتی نت را قطع می‌کرد، اما الان که اتفاقی نیفتاده است. ما باید کاری کنیم که مردم در این فضا راحت باشند، چون دریایی از فرصت در این فضا وجود دارد و با شرکت‌های خارجی قرارداد ببندند. کجای دنیا مثل ما عمل میکنند و ما مشابه آن عمل کنیم. ما داریم مردم را از زندگی ساقط می‌کنیم. چه کسانی پول فیلترشکن را می‌خورند و مالیات هم نمی‌دهند؟

سکوی خارجی مسئولیتش را قبول کند

جلیلی نیز اظهار کرد: اگر می‌گوییم فضای مجازی فرصت است باید برای آن برنامه داشته باشیم و به مردم آن را بگوییم. یکی از بحث‌ها این است که در فضای مجازی مصرف کننده باشیم یا تولیدکننده. سکوی خارجی بیاید مسئولیتش را قبول کند و از این فرصت می‌توان استفاده کرد.

او گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که پول نتی که از مردم گرفته می‌شود، آن پول به مردم پرداخت شود. این چقدر منبع درآمد برای مردم ایجاد می‌کند. اینکه اشتغال ایجاد کنید؛ صنعت فضایی را پررونق کنید، ششمین کشوری می‌شوید که کاوشکر به کره ماه می‌فرستید.

کد ویدیو

لندکروز ۲ میلیاردی را ۲۰ میلیارد می‌فروشند

پزشکیان نیز بیان کرد: قرار نیست از چرخه تولید در دنیا بیرون بیاییم، این زمانش گذشته است. گفتیم ماشین خودمان را تولید میکنیم، اما چه بلایی سر مردم آوردیم. باید برای اقتصاد جانمایی کرد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم افزود: ما داریم از چرخه تکنولوژی دنیا خارج می‌شویم. دنیا الان خیلی پیچیده است و آمریکا هم نمیتواند از آن بیرون بیاید. ماشین‌هایی که قیمتش ۲۰ هزار دلار است به مردم که حقوق ۱۰۰ دلاری میدهیم می‌فروشیم صد هزار دلار. اگر لندکروز با دو میلیارد به کشور بیاید همین را می‌فروشند بیست میلیارد و مردم مجبورند از خودرو‌های بی کیفیت استفاده کنند.

مجری مناظره در ادامه برنامه اظهار کرد: آقای پزشکیان گفتید در سیاست خارجی و اقتصاد کارشناس نیستید. شما چگونه در حوزه کارشناسی تفکرات متفاوت را خواهید چید؟

پزشکیان جواب داد: اقتصاد ۱۲۵ تخصص مختلف است. ما به بازار آزاد معتقد نیستیم. قرار نیست مادری که بچه اش در حال مرگ است به آن خدمات ندهیم. با سیاستهای کلی از کدام متخصص برای چه زمینه‌ای استفاده کنیم؟ ما اقتصاد بیمارستان داریم؟ قرار نیست متخصص هرکس باشد. ایران در فوتبال و والیبال پر از مربی است، اما ممکن است از خارج مربی پیدا کنی که تیم را بالا بیاورد. 

او بیان کرد: در سیاست خارجی باید بستر را آماده کرد که معامله گران در دنیا بستر پیدا کنند. اقتصاد صنعت با کشاورزی فرق می‌کند. چرا دبی، دبی شد آیا خودشان شدند؟ آنها کارشناس مربوطه را گرفتند و استفاده کردند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم افزود: سیاست‌های رهبری و امام، نه شرقی و نه غربی است. رهبری فرمودند براساس عزت، حکمت و مصلحت ما حفظ شود. ما به آنجا می‌رویم؟ ابزار برای تصمیم گیری وجود دارد. با تجربه کارشناس و رفرنس عملی می‌توان از کارشناس استفاده کرد. قرار نیست با حرف من مملکت در چاله‌ای بیافتد که نتوان آن را درآورد.

مجری مناظره اظهار کرد: گفتید به گعده‌های محفلی اعتقاد ندارید. آیا با کار تشکیلاتی مخالفید؟ در دولت چگونه تصمیم‌گیری می‌کنید؟

ما بسته به یک محفل و گعده نیستیم

جلیلی جواب داد: برای اداره کشور ما علامه دهر نیستیم. موضوعات مختلف است. راه این است که باید جلسات کارشناسی داشته باشید. ما از مقام رئیس جمهور صحبت می‌کنیم و با یک نظریه پرداز فرق می‌کند. مباحث کارشناسی در موضوعات مختلف را قبلا انجام داده باشید و نگاه‌های مختلف را شنیده باشید و به جمع بندی رسیده باشید.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم افزود: احزابی وجود دارند که روی موضوعات کار می‌کنند و یک نفر از آن حزب آن را دنبال می‌کند. با جلسات محفلی آن چیزی که به نفع کشور است در نمی‌آید. ما بسته به یک محفل و گعده نیستیم و همه ایران سرای من است.

جلیلی افزود: اینکه یکی به من گفت ۱۱ سال است زنبیل گذاشتی من گفتم بله، چون اهمیت دارد. چون اگر بخواهی کمک کنی کار جدی می‌خواهد، چون رئیس جمهور در مقام اجراست. اجرا زمانی موفق می‌شود که به آن موضوع اشراف داشته باشید. اگر دچاز تزلزل و تردید شوی زمان را از دست می‌دهی.

او گفت: خیلی از مباحث کارشناسی مثل سیاست خارجی که زمان استفاده از فرصتهاست را باید از آن استفاده کنی. اگر اشراف داشته باشی، نه فشار خارجی و نه کارشکنی داخلی می‌تواند جلوی آن را بگیرد. من دیروز بازار بودم. در سال‌های گذشته با ۲۲ صنف جلسه داشتم و به ۱۷ مورد رسیدم که آنها جلوی تولید را می‌گیرد و مانع پیشرفت بازار می‌شود.

کد ویدیو

مجری مناظره گفت: از تبلیغات انتخاباتی شما این طور درک و فهم می‌شود که سیاست خارجی به رفع تحریم مرتبط است. رقبای شما می‌گویند دولت قبل از آقای رئیسی می‌توانست تحریم را لغو کند، اما نشد. دولت شما چه مسیری را طی می‌کند. آیا تعامل می‌کنید و اگر طرف شما تعامل نکرد شما چه می‌کنید؟

در روابط خارجی، مشکل اصلی ما اختلاف است

مسعود پزشکیان پاسخ داد: باید برنامه داشت. امکان ندارد کسی در بیرون از مجموعه بهداشت برنامه بنویسید و عضو آن نباشد. وقتی برنامه نوشتی مشکل در کشورمان نبود برنامه نیست. 

وی ادامه داد: در روابط خارجی، مشکل اصلی ما اختلاف است. با FATF در آن دولت مخالفت می‌شود، اما در این دولت با آن موافقت می‌شود. هر قدر ارتباط را با دنیا بهتر کنیم بهتر می‌توانیم زندگی کنیم. هنر سیاست خارجه این باید باشد، قابل انعطاف باشد؛ آلترناتیو داشته باشد. اما اگر فقط مجبور باشی با یک نفر روابط داشته باشی هیچ کس صدای شما را نمی‌شود.

 پزشکیان گفت: آمریکا، اسرائیل و .. با برجام مخالف بودند. نتانیاهو قسم خورد که برجام نباید اجرا شود، این چه چیزی است که همه با آن مشکل داشتند. در گفتگو یک چیزی میدهید و یک چیزی میگیرید.

مجری مناظره: اگر طرف شما اهل تعامل نبود چه؟

پزشکیان جواب داد: اگر ناترازی‌ها مدیریت شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود. ما از نظر علمی در حال ضرر کردن هستیم، به سبب FATF و برجام. گران میخریم و ارزان میفروشیم. در این میان بسیاری هم کاسب تحریم هستند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم افزود: ما بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت جلو می‌رویم و در داخل باید همگرایی ایجاد شود. تا یکی میخواهد موفق شود آن یکی گیر میدهد. باید با گفتگو بتوانیم سهم‌مان را بگیریم. با تهاتر که نمی‌شود ۱۰۰ میلیارد دلار را معامله کرد. بسیاری از کشور‌ها پول ما را نمی‌دهند.

کد ویدیو

مجری مناظره اظهار کرد: آقای جلیلی بسیاری معتقدند که شما زبان دنیا را بلد نیستید. برای گسترش روابط خارجی جه برنامه‌ای دارید؟

در برجام و FATF  طلبکاریم نه بدهکار

جلیلی پاسخ داد: معتقدم سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است و برای موفق شدن اقتصاد باید از سیاست خارجی کمک گرفت. در دنیا ۲۰۰ کشور وجود دارد و نباید صرفا به چند کشور محدود اکتفا کرد. برجام انجام شد و عده‌ای گفتند هم سانترفیوژ میچرخد هم اقتصاد. خودشان گفتند ۱۵ بار آژانس گزارش نوشته است و ایران همه تعهدات خود را انجام داد.

او افزود: ملت خودمان را نباید زود متهم کنیم، ولی باز آن‌ها خارج شدند و تحریم‌ها از ۸۰۰ به ۱۵۰۰ اضافه شد. اشکال این بود که دنیا را به چند کشور محدود کردیم. هنر سیاست خارجی نگاه به تمام کشورهاست. روسیه اکنون با اروپا دچار مشکل شده و برای شما بازار ایجاد شده است که باید از آن استفاده کنیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم افزود: سیاست خارجی نگاه به فرصت هاست. تا ما می‌گوییم باید به ملت نگاه شود عده‌ای میگویند اینها می‌خواهند ببندند. اتفاقا با نگاه به داخل میتوان در عرصه جهانی حرف برای گفتن داشت. اگر مدام داخل را متهم کنید و هی بگویید فلانی این حرف را زد که نمیشود.

جلیلی بیان کرد: FATF گروهی است که با آنها توافق کردیم و ۴۱ بند هم امضا شد. اکثر کشور‌هایی که امضا کردند اینگوه نیست که همه بندهایش را انجام داده باشند. برخی کشور‌های اروپایی هنوز یکی را هم انجام ندادند، بعد شما همه اینها را امضا کردید آن‌ها گفته اند نه اینها کافی نیست باید گام بعدی روشن شود.

وی اضافه کرد: شما دیدید که واکسن را گرو گذاشتند تا FATF امضا شود و می‌گفتند نمی‌توانیم حقوق ماه بعد را بدهیم. پس چرا الان داریم حقوق هم می‌دهیم؟ در برجام و FATF  امروز طلبکاریم نه بدهکار. اگر می‌گوید باید ادامه دهیم باید طرف ابتدا تعهداتش را ادامه دهد، اگر انجام نداد نباید معطل‌شان شویم و بمانیم تا آن‌ها انجام شوند.

جلیلی ادامه داد: مگر بلینکن نپرسید چرا هنوز دارید نفت می‌فروشید؟ قیمت نفت در دنیا مدام متغیر است و ما هم به قیمت دنیا نفت‌مان را می‌فروشیم. در برجام بیشتر تخفیف نفتی می‌دادیم، ولی الان اینگونه نیست. ما دو میلیون نفت می‌فروشیم، زیرا معطل دنیا نماندیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم افزود: نفتی که میفروشیم ۲ تا ۴ درصد پرتی دارد که عدد بسیار زیادی دارد. می‌شود حدود ۳۰ میلیارد دلار در ۴ سال دولت.

برای نفت‌مان بازار نداریم

پزشکیان نیز اظهار کرد: بخاطر نداشتن تکنولوژی ۱۸ درصد نفت از زمین می‌کشیم، بیرون درحالی که در دنیا ۴۸ درصد است. ارزان هم فروخته می‌شود. دست کسی هم میدهیم که قابل اعتماد نیست. بازار نداریم برای نفت‌مان. قطر گاز ما را برده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم افزود: تحریم‌های فلج کننده ایجاد شده است. باید نقشه داشته باشیم که می‌خواهیم چه کار کنیم. خب آن‌ها زور می‌گویند باید بگوییم ما می‌خواهیم چه کار کنیم؟ گفتگو کردن خود یک هنر است. برادر با برادر ممکن است حرف هایشان باهم جور نشود ایا باید قهر کرد؟

مجری مناظره سوال کرد: در شرایطی که سردار سلیمانی را شهید می‌کند، باید چه کرد؟

با عزت وارد سیاست خارجی می‌شویم

او پاسخ داد: شهید سلیمانی موی دماغ آنها بود این بخاطر مسائل غزه بود. FATF مانند فیفا است، اگر زیر بار حرفشان نرویم ما را بازی نمی‌دهند. میگوییم ما راه دیگری داریم خب بگویید راه‌حلتان چیست؟ ابتدا باید در داخل همگرایی ایجاد شود. اگر باهم دعوا نکنیم با دنیا هم می‌شود، مذاکره کرد. 

جلیلی در ادامه مناظره اظهار کرد: بلا سرما آمده است. ما امروز طلبکاریم در موضوع برجام. خود روحانی اعلام کرد که حتی اگر شما هم از برجام خارج شوید ما خارج نمیشویم. این سیاست است؟ وقتی ترامپ خارج شد حماقت او بود، زیرا ملت ما فهمیده بود. ما این مسیر را با قدرت ادامه میدهیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم افزود: با عزت وارد سیاست خارجی می‌شویم. در برجام نوشته بود که ۸ سال دیگر به تعهدات خود عمل می‌کنند بعد ما همه توافقات را عمل کردیم و زمانی که فرصت طرف مقابل شد از برجام خارج شد. باید اهرم تحریم را از دست او خارج کنیم.

وی اضافه کرد: نباید معطل بمانیم، باید تحریم‌ها خنثی شود مانند فروش نفت. علاوه بر این دو کار باید او را از تحریم کردن پشیمان کنیم. چرا برخی از اوقات کوتاه می‌آیند، زیرا شاهد موفقیت شما هستیم. اتفاقا برای اینکه اقتصاد راه بیافتد باید تعامل گسترده با دنیا انجام شود. ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات تجهیزات به سریلانکا داشتیم.

چرا عراق و چین پول ما را نمی‌دهند؟

پزشکیان در ادامه مناظره اظهار کرد: نقدینگی در دولت شهید رئیسی بالا رفته است. باید اختلافات حل شود و به علم احترام گذاشته شود. مشورت مهم است. ده فرد دیگر نظیر متخصصان خارجی باید جمع شود و از آنها مشورت گرفته شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم بیان کرد:  اینکه بگوییم من متخصصم با ادمی که یک عمر در این رشته بوده است متفاوت است. ما بخاطر تصمیماتمان کشور را به اینجا رسانده ایم. مهارت گفتگو مهم است. باید راه پیدا کنیم و عزت و حکمت و مصلحت را ببینیم و مشکل کشور را حل کنیم.

او بیان کرد: ۴۰۰ دلار حقوق استاد ماست، بیرون منت او را میکشند. اگر بلدید خب مشکلات را حل کنید. معتقدم ابتدا باید مشکلات داحلی حل شود و به حرف کارشناس‌ها گوش دهیم. برای حل مشکل راه حل وجود دارد و هنر پیدا کردن آن است.

پزشکیان گفت: پشت سر ما می‌گویند روزگارشان سیاه شده است، بعد ما میگوییم می‌توانیم. چرا عراق و چین پول ما را نمی‌دهند؟ زندگی می‌کنیم ولی سرمایه‌های کشور را نابود می‌کنیم.

مجری مناظره گفت: اگر در مذاکرات به تعهدات عمل نشود آیا پلن جایگزین وجود دارد؟

پزشکیان پاسخ داد: آدمی که یک گزینه در مذاکرات دارد شکست خورده است. هنر جنگیدن، داشتن جایگزین‌های مختلف است. راه‌های مختلفی برای رسیدن به هدف وجود دارد. ما کوتاه نمی‌آییم، اما نیازی نیست فردی را برای مذاکره بفرستیم که صرفا منافع خود را می‌بیند. 

هر سفارتی باید یک سکوی صادراتی شود

جلیلی نیز بیان کرد: من ابتدا هم موافق بودم و گفتم هیچکس علامه دهر نیست. اما ما مدعی ریاست جمهوری هستیم و نمی‌توان گفت که ابتدا باید بنشینم بفهمم موضوع چیست. این را باید قبلا انجام می‌دادید و الان زمان ندارید. اداره کشور آسان نیست. در اقتصاد و کشاورزی و بانک و سیاست خارجی و.. باید به جمع بندی رسیده باشید.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم بیان کرد: دقیقا در دولت ۸ سال مشکل همین بود که می‌گفتند باید ابتدا تشخیص دهیم. ما باید از طرف مقابل بخواهیم تعهدات خود را عمل کند ولی همزمان نباید معطل بمانیم. باید راه‌های موازی را دنبال کنیم. نباید رو به قبله باشیم، زیرا او به تعهدات خود عمل نمی‌کند.‌این جمع بندی ۱۴۰ سفر به نقاط مختلف است.

وی اظهار کرد: حداقل با ۲۴ صنف صحبت کردم. برنامه ما در سیاست خارجی این است که ۲۰۰ کشور وجود دارد و باید اقتصاد ایران جانمایی شود. باید فرصت‌ها کشف و اجرایی شود. هر سفارت شما باید یک سکوی صادراتی شود. شهید رئیسی به پاکستان رفت و فرصت‌های صادراتی پیدا کرد؛ اینکه مشکل تحریم نبود. با هیچ کشوری عهد اخوت نداریم. باید برنامه قبلا نوشته شود.

جلیلی ادامه داد: سه مورد از شش قطعنامه زمان اقای لاریجانی بود که ظریف هم مسئول این کار بود. قطعنامه آژانس عمده اش در زمان کدام دولت‌ها بود؟ باید دید که چه کردیم که طرف مقابل به صرافت قطعنامه بیفتد.

بگومگوی جلیلی و پزشکیان

پزشکیان گفت: حرف‌های شما همه جهت‌گیری است. برنامه روش و مسیر دارد و اینکه ما نوشتیم نمی‌شود برنامه باشد. برنامه وجود دارد. برنامه شهید رئیسی را دنبال می‌کنیم همان برنامه‌ای که به مجلس دادند. برنامه شما علمی نیست. علم روش روشنی دارد.

وی ادامه داد: قرآن کتاب ماست، اما برخی مسلمانان به آن عمل نمی‌کنند. هنر این است که بر اساس توانی که وجود دارد چیزی نوشته شود که اجرا شود. با این روند امکان رشد ۸ درصد وجود ندارد. چرا برنامه‌های چهارم و پنجم عملی نشد؟ چرا اینها را محاکمه نمی‌کنند؟ ما زندگی مردم را دچار چالش کردیم و مردم ناراضی هستند و مدام میگوییممی‌ایستیم. شما تمام آدم‌هایی که استخدام کردید آدم‌های خودتان بوده است. شما بگویید کجا را اداره کردید که موفق بوده است بین تئوری و اجرا تفاوت وجود دارد. شما یک بنگاه را اداره کردید.

جلیلی گفت: من در شورای عالی امنیت ملی زمانی حاضر بودم که در سراسر اطراف ما دشمن وجود داشت، اما چه چیزی این تهدیدات را حل کرد. 

پزشکیان اظهار کرد: این مخصوص تدابیر رهبری بود. رهبری هرجا که خوششان نمی‌آید تغییر دادند. فردی که اداره را اداره نکرده است چطور میتوان رئیس جمهور شود.

جلیلی بیان کرد: ۱۸ سال طول کشید تا من از وزارت خارجه به جایگاه‌های مختلف رسیدم. باید تدابیر حضرت علی را بگذاریم جلو و ادامه دهیم.

 پزشکیان اظهار کرد: برنامه شما علمی نیست. در سایت شما (جلیلی) رفتیم چیزی (برنامه‌ای) پیدا نکردیم. از نظر علمی شما نمی‌توانید برای وزارت بهداشت برنامه بنویسید. حتی بچه‌هایی که متخصص هستند نمی‌توانند برنامه بنویسند.

پزشکیان ادامه داد چرا مسلمانان به قران عمل نمی‌کنند؟ در تمام برنامه‌ها می‌نویسند ۸ درصد باید رشد کنیم، خب از نظر علمی چنین رشدی امکان پذیر نیست. چرا برنامه ۴-۵-۶ اجرا نشد؟ چرا رهبری اینها را محاکمه نکرد؟

جلیلی پاسخ داد: ۱۸ سال طول کشید من از کارشناسی به اینجا برسم. مدیرکل بودم، معاون وزیر بودم، دبیر شورای امنیت بودم. بنده یک دفعه در یک جا قرار نگرفتم

پزشکیان گفت: در دولت شهید رئیسی در سایه بودید چرا در افتاب نیامدید؟ شما بنگاهی را اداره کردید که بخواهید مملکت را اداره کنید؟

جلیلی تاکید کرد: ۸ درصد طبق برنامه باید محقق شود و شدنی است.

 پزشکیان گفت:  من امروز انصراف می‌دهم به شرط اینکه اقای جلیلی تعهد بدهد، رشد ۸ درصد را محقق می‌کند اگر نکرد اعدام شود! آدمی که اداره‌ای را اداره نکرده باشد، چطور می‌تواند کشور را اداره کند؟

او ادامه داد: شما در مذاکرات کشور را قفل کردید و منابع مملکت را از بین بردید و حرف از فرصت می‌زنید و می گویید حکومت در سایه. دوستان شما سفارت عربستان را آتش زدند.

جلیلی گفت: شما می‌گویید من سابقه نداشتم، در حالی که من دارم عملی می‌گویم. در این موضوعاتی که شما می‌گویید ما عمل کردیم. دولت روحانی، همان کسانی که می‌گفتند یک سانتریفیوز نباید باشد هزاران سانتریفیوژ شد.همان آدم‌ها اکنون در ستاد شما هستند. اشراف نداشتن و مساله را ندیدن همین میشود.

پزشکیان گفت: دوستان شما در همین صدا و سیما دارند کار می‌کنند. من متعلق به هیچ حزبی نیستم. من مسعود پزشکیان هستم.آقای دکتر این که ما باید انرژی هسته ای را داشته باشیم یک بحث است و این که برجام را قفل کنیم و بگوییم برنامه داریم غلط است.

 جلیلی گفت: شما عوض اینکه دشمن را متهم کنید ملت را متهم می کنید. رشد ۸ درصدی قابل تحقق است. قانون هم است ولی پزشکیان مدام می‌گوید نمی‌شود غلط است و ممکن نیست، این طرز فکر کشور را عقب می‌اندازد. با صدها گروه از طیفهای مختلف به جمع بندی یک جهان فرصت رسیدیم. باید همه مردم را مشارکت دهیم.

پزشکیان: من تحریم را آسیب به اقتصاد می‌دانم.من قائل به مذاکره هستم. نگاه من در سیاست خارجی با رقیبم فرق دارد. من تحریم را چالش می‌دانم. من قائل به پیوستن به FATF هستم. برای من سیاست خارجی یعنی آرامش روحی مردم.خنثی سازی تحریم برای من این است که هر جوان ایرانی بتواند محصول خود را به دنیا بفروشد. سیاست خارجی یعنی تعامل و همکاری والهام از تمدن و تاریخ شکوهمند ایران؛ سیاست خارجی من در یک کلام برای ایران است.

کد ویدیو

 خبرنگاران: محمدحسین نیک خوی متین، فاطمه سیدی، محمد امیرحسینی و فاطمه تورانلو

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی برنامه‌های ویژه خبری



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×