» آخرین اخبار » فناوری » قدیمی‌ترین اتاق خبر غیرانتفاعی آمریکا از OpenAI و مایکروسافت شکایت کرد

قدیمی‌ترین اتاق خبر غیرانتفاعی آمریکا از OpenAI و مایکروسافت شکایت کرد

تیر ۱۰, ۱۴۰۳ 1۰


مرکز گزارش‌های تحقیقی، قدیمی‌ترین اتاق خبری غیرانتفاعی آمریکا که نشریات Mother Jones و Reveal را منتشر می‌کند، از OpenAI و مایکروسافت در دادگاه فدرال به دلیل استفاده از محتوای آن برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی بدون رضایت یا پرداخت غرامت شکایت کرد. این تازه‌ترین مورد از شکایت‌های متعددی است که از سوی ناشران و تولیدکنندگان محتوایی ابراز می‌شود که شرکت‌های مولد هوش مصنوعی را به نقض حق چاپ متهم کرده‌اند.
 
به گزارش ایتنا، مونیکا بائرلین، مدیرعامل مرکز گزارش‌های تحقیقی، در بیانیه‌ای گفت: «OpenAI و مایکروسافت شروع به جمع‌آوری انبوه مطالب ما کرده‌اند تا محصول خود را قوی‌تر کنند، اما برخلاف سایر سازمان‌هایی که برای استفاده از مطالب ما مجوز تهیه می‌کنند، هرگز اجازه درخواست نکردند یا غرامت ارائه نکردند. این مفت‌خوری نه تنها ناعادلانه است، بلکه نقض حق چاپ به شمار می‌رود. کار روزنامه‌نگاران، در CIR و همه جا، ارزشمند است و OpenAI و مایکروسافت آن را می دانند». بائرلاین گفت که OpenAI و مایکروسافت کار ناشران غیرانتفاعی و مستقل را «به عنوان متریال خام رایگان برای محصولات خود» لحاظ می‌کنند، و افزود که چنین اقداماتی توسط شرکت‌های هوش مصنوعی مولد به دسترسی مردم به اطلاعات واقعی در «چشم‌انداز خبررسانی که در حال ناپدید شدن است» لطمه می‌زند.
 
شکایت CIR که در دادگاه فدرال منهتن تنظیم شده است، OpenAI و مایکروسافت، که تقریباً نیمی از این شرکت را در اختیار دارد، را متهم کرده است که چندین بار قانون حق چاپ و قانون حق چاپ هزاره دیجیتال را نقض کرده‌اند.
 

سازمان‌های خبری خود را در نقطه عطف هوش مصنوعی مولد می‌یابند. در حالی که CIR در حال پیوستن به ناشرانی مانند نیویورک تایمز، نیویورک دیلی نیوز، اینترسپت، آلترنت و شیکاگو تریبون در شکایت از OpenAI است، اما ناشران دیگر تصمیم به بستن قراردادهای مجوز با این شرکت کرده‌اند. این معاملات به OpenAI اجازه می‌دهد تا مدل‌های خود را بر روی آرشیوها و محتوای مداوم منتشر شده توسط این ناشران آموزش دهد و در پاسخ‌های ارائه شده توسط ChatGPT به اطلاعات آنها استناد کند.
 
به عنوان مثال، در همان روزی که CIR از OpenAI شکایت کرد، مجله تایم قراردادی را با این شرکت اعلام کرد که به آن اجازه دسترسی به آرشیوهای ۱۰۱ ساله را می‌داد. ماه گذشته، OpenAI یک قرارداد چند ساله ۲۵۰ میلیون دلاری با News Corp، مالک وال استریت ژورنال، امضا کرد تا مدل‌های خود را در بیش از ده‌ها برند متعلق به این ناشر آموزش دهد. فایننشال تایمز، Axel Springer (مالک پولیتیکو و بیزینس اینسایدر)، اسوشیتد پرس و Dotdash Meredith نیز قراردادهایی با OpenAI امضا کرده‌اند.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایتنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×