» آخرین اخبار » فناوری » آیا تنهایی طولانی‌مدت خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد؟

آیا تنهایی طولانی‌مدت خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد؟

تیر ۶, ۱۴۰۳ 1۰


در یک مطالعه جدید مشخص شد آدم‌های تنها، در معرض افزایش خطر سکته مغزی در سنین بالا هستند.

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که تنهایی ‌طولانی‌مدت می‌تواند از عوامل اصلی سکته مغزی در سنین بالا باشد.

پژوهشگران دانشگاه هاروارد در تحقیقی روی بیش از دوازده هزار نفر دریافتند که خطر سکته مغزی در افرادی که بیش از پنجاه سال دارند و از تنهایی طولانی‌مدت رنج می‌برند، در مقایسه با افرادی که تنها نیستند، ۵۶ درصد بالاتر است.

محققان می‌گویند که این احتمالاً به شیوه زندگی افراد تنها ربط دارد، مثل عدم مصرف داروهای ضروری، سیگار کشیدن، مصرف بی‌رویه الکل یا نداشتن خواب کافی.

سکته مغزی از علل اصلی أنواع معلولیت‌ و مرگ و میر در دنیاست. هر ساله میلیون‌ها نفر از مردم جهان، در سنین مختلف و برای اولین بار دچار سکته مغزی می‌شوند. همچنین هر سال هزاران نفر در ایران، در اثر سکته مغزی جان می‌دهند و کلاً سکته مغزی، سومین علت مرگ و میر در دنیاست. این بیماری به طور ناگهانی اتفاق نمی‌افتد و پزشکان می توانند افرادی را که در معرض ابتلا به آن هستند مشخص کنند.

تنهایی طولانی مدت یک عامل خطر شناخته شده برای سلامتی است – به طوری که در سال ۲۰۲۳، تنهایی یک بحران بهداشت عمومی نامیده شد. افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان مرتبط با تنهایی، ۲۹ درصد بیشتر با خطر بیماری قلبی، ۳۲ درصد با افزایش خطر سکته مغزی و ۵۰ درصد افزایش خطر ابتلاء به زوال عقل در افراد مسن مرتبط است.

نتایج این مطالعه جدید در مجله “eClinicalMedicine” منتشر شد.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایتنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×