» آخرین اخبار » سیاست » اخلاق انتخاباتی، کلید واژه اصلی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

اخلاق انتخاباتی، کلید واژه اصلی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

تیر ۵, ۱۴۰۳ 1۰


اخلاق انتخاباتی بخشی از اخلاق سیاسی است یعنی در سپهر سیاست اسلامی و تدبیر امور جامعه، یکی از مولفه‌ها ابتنای کسب قدرت اجرایی بر رای مردم در چارچوب انتخابات است و رعایت اخلاق آن و شاخص‌های اخلاقی آن، بخشی از اخلاق سیاسی را شکل می‌دهد. از منظر فلسفه سیاسی اسلام، اساسا سیاست منهای اخلاق مشروعیتی ندارد؛ یعنی اگر قدرتی خارج از چارچوب اخلاق شکل بگیرد، در برخی موارد مانند مال نامشروعی است که کسی به دست آورده و در نگاه اسلام این مال یا مسئولیت نامشروع محکوم به زوال است نه اینکه بتواند برای فرد راهگشا باشد و زمینه سعادت او را مهیا کند.

بدین لحاظ اخلاق به معنای وسیع کلمه می‌تواند در انتخابات نقش جامع و کلیدی را ایفا نماید و به لحاظ اینکه شاخص اصلی انقلاب ما فرهنگی عقیدتی بوده و مردم جامعه ما از اعتقادات والای اسلامی برخوردارند، لذا تاثیر اخلاقیات در هر یک از ارکان نظام از جمله انتخابات تضمین سلامت آن و موجب تداوم انقلاب خواهد بود.  

منظور این است که تمام ارکان انتخابات و نیز اجزاء و افراد و مراحل اجرایی آن بر اساس ارزش‌ها و معیار‌های اخلاقی صورت گیرد و از هر گونه اعمال غیر اخلاقی پرهیز شود این همان چیزی است که مورد تقاضای همه مردم ماست، زیرا رعایت اخلاق در انتخابات مطابق ارزش‌ها در واقع نوعی تضمین سلامت انتخابات خواهد بود و موجب ایجاد اطمینان در مردم و آرامش جامعه می‌باشد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در جریان سخنرانی که به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی (ره) در حرم بنیان‌گذار انقلاب اسلامی داشتند، با اشاره به چهاردمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است ۸ تیر ماه برگزار شود، گفتند: انتخابات ریاست‌جمهوریِ پیش رو اگر با خوبی و عظمت برگزار شود یک دستاورد بزرگ برای ملت ایران است.

ایشان افزودند: اینکه مردم بعد از حادثه تلخ سقوط بالگرد رئیس‌جمهور، جمع شوند و با آرای بالا مسئول بعدی را انتخاب کنند، این در دنیا انعکاس فوق العاده‌ای دارد؛ لذا این انتخابات بسیار مهم است و حماسه انتخابات مکمل حماسه بدرقه شهیدان است.  

رهبر انقلاب در ادامه تاکید کردند: ملت ما برای اینکه بتواند در معادلات پیچیده بین المللی منافع خودش را حفظ و عمق راهبردی خود را تثبیت کند و ظرفیت‌ها و استعداد‌های طبیعی و انسانی خود را به مرحله بروز و ظهور برساند و کام مردم را شیرین و همچنین بتواند رخنه‌ها و حفره‌های فرهنگی و اقتصادی را پر کند، احتیاج به رئیس‌جمهور فعال، پرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب دارد.

ایشان با مورد خطاب قرار دادن نامزد‌های حاضر در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کردند: در این حرکت عظیمی که انجام می‌گیرد و در رقابت‌های پیش روی انتخابات بین نامزد‌ها باید اخلاق حاکم باشد. بدگویی کردن، تهمت زدن و لجن پراکنی کردن کمکی به پیشرفت کار‌ها نمی‌کند و به ابروی ملی هم لطمه می‌زند.

حضرت آیت‌الله خامنه با بیان اینکه صحنه انتخابات صحنه عزت و حماسه و رقابت برای خدمت است نه صحنه کشاکش برای بدست آوردن قدرت، گفتند: برادرانی که وارد میدان رقابت انتخابات می‌شوند، این نکته را به عنوان یک وظیفه بدانند؛ خداوند نیز دل‌ها را هدایت خواهد کرد و به بهترین گزینه انشاالله رای خواهند داد و یک رئیس‌جمهور شایسته برای ملت ایران تعیین خواهد شد.  

کاظم انبارلویی فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با باشگاه خبرنکاران جوان در ارتباط با رعایت اخلاق انتخاباتی میان نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: فضای انتخاباتی که اکنون در آن به سر می‌بریم فضایی است که بر اساس شهادت شهدای جمهور به ویژه رئیس جمهور عزیز شکل گرفته است.

وی گفت: وضعیت این فضا و معنویت به دست آمده از این شهادت سرمایه اجتماعی برای انقلاب پدید آورده و نباید با بی اخلاقی‌هایی که برخی افراد در فضای رقابت اعمال می‌کنند این معنویت را مخدوش کنیم.

انبارلویی افزود:رهبر معظم انقلاب در ارتباط با انتخابات و مسائل مربوط به آن مانند همین رعایت اخلاق انتخاباتی و حاشیه‌های آن مطالب جدی فرمودند که همه ما باید آن  مطالب را توجه و رعایت کنیم.

وی ادامه داد: رهبری فرمودند انتخابات باشکوه یک دستارد باشکوه برای ملت است و  حماسه انتخابات را باید مکمل حماسه بدرقه شهیدان خود قرار دهیم. اگر بتوانیم اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی را حاکم کنیم، صحنه انتخابات صحنه عزت و حماسه و رقابت برای خدمت خواهد بود و میدان انتخابات نباید میدان کشمکش برای تصاحب قدرت باشد.

انبارلویی تاکید کرد: رهبری فرمودند اخلاق را باید رعایت کنیم تا خداوند متعادل دل‌های مردم را به بهترین گزینه هدایت کند و اگر گروه‌های سیاسی دقت کنند، انتخابات حتما به عنوان یک پدیده پر دستاورد برای امنیت ملی و رفاه ملی نقش آفرینی خواهد کرد.

وی در انتها گفت:رقابت‌ها باید کارنامه محور باشد نه ادعا محور. آن چه که رهبری نهی کردند در رقابت‌های سیاسی بد گویی و تهمت زنی و لجن پراکنی است و ایشان این اقدامات را نهی کردند، چرا که به مردم و انتخابات آسیب می‌رساند؛ و موجب پیشرفت کار‌ها نمی‌شود.

انبارلویی تاکید کرد: این بداخلاقی‌ها به آبروی ملی لطمه می‌زند. اگر رقابت‌ها حول محور کارنامه نامزد‌ها حرکت کند قطعا مردم به یک رئیس جمهوری خواهند رسید که فعال و پر کار و آگاه و معتقد به مبانی انقلاب است، رئیس جمهوری  که شایسه جانشینی شهید رئیسی  فعال و خستگی ناپذیر باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×