» آخرین اخبار » فناوری » در فصل گرم این غذاها را نخورید!

در فصل گرم این غذاها را نخورید!

تیر ۳, ۱۴۰۳ 1۰


دکتر منصور رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گفتگویی با خبرگزاری مهر، تأکید کرد: در فصل تابستان نباید غذاهای پرانرژی و پرچرب استفاده شود.

وی افزود که با افزایش دما، تعریق بدن بیشتر شده و نیاز به آب افزایش می‌یابد. اگر آب و املاح از دست رفته جبران نشود، فرد دچار ضعف، سستی و کاهش تمرکز می‌شود.

این متخصص رژیم درمانی خاطرنشان کرد که در هوای گرم، نیاز بدن به کالری کمتر و به آب، املاح و ویتامین‌ها بیشتر می‌شود.

او توصیه کرد: “با گرم‌تر شدن هوا، افراد باید از لبنیات و گوشت‌های کم چرب استفاده کنند.”

دکتر رضایی بر اهمیت مصرف میوه و سبزی تازه فصل تأکید کرد و گفت: “این مواد غذایی غنی از آب، املاح، ویتامین‌ها و فیبر هستند و برای رفع نیاز بدن در تابستان بسیار مفید هستند.” او هشدار داد که کمپوت، آب میوه صنعتی و خانگی، و میوه و سبزی‌های خشک نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای میوه و سبزی تازه باشند.

این متخصص علوم تغذیه همچنین بر مصرف غذاهای پروتئینی گیاهی مانند دانه‌ها، مغزها، حبوبات و آجیل‌ها، و پروتئین‌های حیوانی کم چرب مثل تخم مرغ و لبنیات تأکید کرد. او گفت: “این مواد غذایی باعث افزایش توان جسمی افراد می‌شوند.”

دکتر رضایی هشدار داد که در تابستان باید مصرف غذاهای فرآوری شده که نمک پنهان دارند را به حداقل رساند. او افزود: “مصرف نمک، غذاهای شور و تنقلاتی مانند چیپس شور و آجیل شور را باید در تابستان محدود کرد و بیشتر از آجیل خام استفاده کرد.”

این متخصص تغذیه توصیه کرد که از سرخ کردن، بو دادن و تفت دادن مواد غذایی که باعث کاهش ارزش غذایی آنها می‌شود، پرهیز شود. او همچنین تأکید کرد که در مصرف غذاهای آماده، مصنوعی و فست فودها نباید زیاده‌روی کرد.

دکتر رضایی در پایان گفت: در تابستان باید از مصرف افراطی شیرینی، شکلات، عسل، کشمش، و میوه‌های بسیار شیرین مانند انجیر، نارگیل، موز، خربزه و آناناس خودداری کرد.

او همچنین توصیه کرد که مصرف گوشت قرمز به دلیل داشتن انرژی، کلسترول و چربی زیاد محدود شود و گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین نیز با حداکثر تنوع و حداقل مقدار مصرف شوند.

با رعایت این توصیه‌های تغذیه‌ای، می‌توان تابستانی سالم و پر انرژی را تجربه کرد و از مشکلات ناشی از گرما و کم‌آبی بدن جلوگیری نمود.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایتنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×