» آخرین اخبار » سیاست » خانه داری برای بانوان باید به عنوان شغل در نظر گرفته شود

خانه داری برای بانوان باید به عنوان شغل در نظر گرفته شود

تیر ۲, ۱۴۰۳ 1۰


امیرحسین قاضی زاده هاشمی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به سوالات مردمی پاسخ داد.

خانه داری را باید به عنوان یک شغل در نظر گرفت

وی در ابتدای این برنامه بیان کرد: ما به جز صدا و سیما جایی را نداریم که درباره مباحث انتخاباتی گفتگو کنیم. وضعیت مالیمان خوب نیست و برای تبلیغات به سکو‌های رایگان بسنده کرده‌ایم. خانم‌ها پس از انقلاب به سرعت رشد کردند و نرخ باسوادی این قشر به ۹۳ درصد رسیده است. همچنین نرخ تحصیلات دانشگاهی نیز چهار و نیم درصد به ۵۰ درصد رسیده است. مشارکت اقتصادی آنها ۱۵ درصد است. 

قاضی زاده هاشمی افزود: متاسفانه در فرهنگ جهانی خانه داری برای بانوان شغل نیست، اما این با فرهنگ ما مغایر است و باید این امر شغل حساب شود.  بنده جز مدیران دولت نهم و دهم بودم. عمده دوستانی که در دولت شهید رئیسی مشغول هستند زمان کار آزموده شدن آنها در دولت‌های نهم و دهم بوده است.

کد ویدیو

مسکن و جهیزیه برخی از موانع ازدواج هستند

این کاندیدای انتخابات بیان کرد: شما برای ازدواج وعده وام یک میلیاردی داده‌اید با توجه به ناترازی بانک‌ها چگونه این امر محقق می‌شود: متاسفانه ۱۱ تا ۱۳ میلیون جوان مجرد وجود دارد که امکان ازدواج راحت ندارند.  ۹۳تا ۹۵ درصد این قشر تمایل به ازدواج دارند، اما امکانش نیست و دولت وظیفه دارد که تسهیلات آن را فراهم کند.  یکی از موانع ازدواج تحصیلات طولانی و موضوع سربازی است همچنین موضوع مسکن و جهیزیه نیز جز این موانع محسوب می‌شود. ۳ میلیون نفر در کشور سرباز فراری داریم یا اینکه عده‌ای تحصیلات خود را طولانی می‌کنند تا به سربازی نروند.

اعتباری تحت عنوان خانواده جوان ایرانی در نظر گرفته‌ایم

وی ادامه داد: ما یک اعتباری تحت عنوان خانواده جوان ایرانی در نظر گرفته‌ایم تا هر زوجی ازدواج کرد تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ یک میلیارد تومان دریافت کند.زوج‌ها می‌توانند این پول را برای ازدواج خرید جهیزیه یا خود اشتغالی هزینه کنند همچنین می‌توانند برای ودیعه مسکن نیز از این پول استفاده کنند.ناترازی بانک‌ها ناشی از تسهیلات قرض الحسنه نیست بلکه صاحبان سرمایه سرمایه خود را افزایش نمی‌دهند و از محل پول مردم تسهیلات پرداخت می‌کنند.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: همچنین به خود و شرکتشان تسهیلات ارائه می‌کنند و مشکلات ربطی به تحصیلات قرض الحسنه ندارد. اکنون ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ازدواج در سال داریم و می‌توانیم تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار ازدواج منابع اختصاص دهیم تا این طرح اجرایی شود .این طرح محدودیت سنی ندارد و به اشخاصی که ازدواج اول آنها است اختصاص پیدا می‌کند.درباره تسهیلات ازدواج به خانواده‌های تحت پوشش بنیاد شهید گفت: ما در آنجا عناوین مختلف مثل هدیه ازدواج داشتیم که مدت‌ها موفق بود و پرداخت شد همچنین هدیه ازدواج حدود ۲۰ میلیون به زوج‌های جوان پرداخت می‌شود.

بانک‌ها به نور چشمی‌های خود تسهیلات ارائه می‌کنند

این نامزد انتخابات درباره وعده تک نرخی شدن تورم گفت:  طبق قانون هفتم توسعه تورم باید تک نرخی شود. تورم تنها موضوعی است که کارشناسان اقتصادی جهان برای آن راهکار پیدا کردند.در کشور‌های همسایه به جز ترکیه که اوضاع وحشتناکی در این زمینه دارد مابقی تورم تک رقمی دارند. ما باید موتور تولید تورم را خاموش کنیم. بانک مرکزی باید بتواند با منابع خود بازی و آن را مدیریت کرده و در جای درست آن را خرج کند. متاسفانه بانک‌ها به نور چشمی‌های خود تسهیلات ارائه می‌کنند. نظام متمرکز کنترل باید وجود داشته باشد تا به هر کسی تسهیلات طبق دلخواه تخصیص پیدا نکند.

باید ارزش ریال را بالا ببریم

وی ادامه داد: ما باید ارزش ریال را بالا ببریم. واردات خودرو و لوازم خانگی باید صورت گیرد تا قیمت‌ها کنترل شود و جابجایی نرخ ارز روی آنها اثر نگذارد لذا مدتی که بگذرد مردم دیگر روی جابجایی نرخ ارز حساس نخواهند بود.بانک مرکزی موفق شده است رشد نقدینگی را به زیر ۳۰ درصد برساند البته هنوز کافی نیست و ما به ۲۵ درصد در دولت شهید رئیسی نزدیک شدیم. باید بین نقدینگی و رشد اقتصادی یک ارتباط موثر وجود داشته باشد و نقدینگی باید بتواند رشد اقتصادی را پشتیبانی کند.ما پیش بینی می‌کنیم با کاری که در دولت شهید رئیسی آغاز شده در ۴ سال آینده به عدد ۶ تا ۷ درصد در نرخ تورم خواهیم رسید.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که خیلی از افراد سهام عدالت ندارند آیا برنامه یا برای جاماندگان سهام عدالت دارید؟ گفت: فقر مطلق و فاصله طبقاتی از پراهمیت‌ترین موضوعاتی هست که هر دولتمردی باید به آن بپردازد . خوشبختانه در دولت شهید رئیسی فقر غذایی از بین رفت. یک دهه عدم رشد اقتصادی را تجربه کردیم و ۳۰ درصد در دهه ۹۰ سفره ایرانی کوچکتر شد و همین مشکلات ما را بیشتر کرد و باید از هفت دهک حمایت کنیم. در حالی که سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه انرژی را به پولدارها می‌دهیم. ما کارت هوشمند انرژی را تعریف کرده‌ایم که به تدریج انجام می‌شود.

عمده افرادی که در دولت شهید رئیسی مشغول هستند ورودشون در دولت نهم و دهم بوده است

کد ویدیو

دغدغه بانوان این است که فرصت حضور و نقش آفرینی به آن ها بدهیم

این نامزد انتخابات درباره سهام عدالت باشد گفت: دارایی دولت برای مردم است. زمین‌های و شرکت‌های دولتی را به مردم منتقل کنیم. اما تنها سهام نیست و باید مدیریت را هم به مردم منتقل کنیمما به همه افرادی که در ایران هستند از محل دارایی های دولت سهم می برند. دولت دارایی های زیادی دارد . درباره زمین ها نیز به همین ترتیب است.
در بنیاد شهید نیز این کار را کردیم مثلا صندوق اندوخته شاهد و سازمان اقتصادی کوثر که سهام آن را میان خانواده ها تقسیم می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که نام دولت شما خانواده است و جایگاه خانواده و زن در دولت شما چیست؟ بیان کرد: ایران مهد خانواده است. ما نگاهمان به زن که محور خانواده است نگاه متهجرانه نیست و نگاه بر اساس ارزش های غربی هم نیست.دغدغه بانوان این است که فرصت حضور و نقش آفرینی به آن ها بدهیم و ما باید این را ایجاد کنیم.با این نظام اداری و نظام اشتغال سعادتی در آن وجود ندارد. باید انقلابی در ساز و کار هیات اداری خود داشته باشیم. باید ساز و کار های این گونه را حل کنیم تا اقتصاد و فرهنگ نیز به راه درست خود بازگردد.

افزایش حقوق ها باید مطابق با تورم باشد

قاضی زاده هاشمی خاطر نشان کرد: در آموزش و پرورش مشکل معلم داریم. چرا از ظرفیت بانوان خود استفادع نمی‌کنیم و طرح معلم یار را از این بانوان عزیز استفاده نمی‌کنیم. در بنیاد شهید در طرحی این اقدام را با کمک همسران و مادران شهید انجام دادیم افزایش نشاط جامعه بسیار مهم است. ما کارتی را برای طرح نشاط خانواده تهیه کردیم و البته این به صورت پلکانی است و هر چه در دهک‌های پایینی باشد قابلیت آن طرح بیشتر است

وی در پاسخ به این سوال که برای اینکه حقوق کارمندان دولت بیست درصد زیاد شود و تورم ۴۰ درصد برنامه شما چیست؟ گفت: ما حتما باید مطابق با تورم حتی بیشتر افزایش حقوق ها را انجام بدهیم. ابته باید در قانون کار باید اقداماتی انجام شود که حقوق برابر با نرخ تورم افزایش پیدا کند.

باید برای افراد امنیت شغلی ایجاد کنیم

این نامزد انتخابات در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه برنامه شما برای تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی چیست؟ بیان کرد: تبعیض در نیروی انسانی درست شده است. در دولت نهم و دهم این اقدام را انجام داریم. اگر نیاز نداریم باید تکلیف را مشخص کنیم و باید برای افراد امنیت شغلی ایجاد کنیم و نباید کارمندان را اذیت کنیم و از این قاعده برای اذیت کردن کارمندان استفاده کنیم. در این ۳ سال ۲۱۷ هزار نفر تبدیل وضعیت شده اند و تنها در شرکت‌های خصولتی مشکل داریم و من قول می‌دهم این اقدام را به بهترین شکل انجام دهیم و مشکلات را حل کنیم.

وی ادامه داد:‌در حوزه کشاورزی باید اقدامات خود را تغییر دهیم. اکنون ۱۵ تا ۲۰ درصد محصولات به کشاورزان می‌سد ما باید کشاورزان را ثروتمند کنیم و باید یارانه را به ذی نفع نهایی بدهیم تا ثروت به کشاورزان برسدما ۱۸ میلیون هکتار زمین قابل کشتار داریم ، اما نیاز به تکنولوژی داریم.

رشد اقتصادی ۸ درصد بدون سرمایه گذاری بخش خصوصی امکان پذیر نیست

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای بهبود محیط کسب و کار چیست؟ گفت: رشد اقتصادی ۸ درصد بدون سرمایه گذاری بخش خصوصی امکان پذیر نیست. باید تورم را کنترل کنیم و بی ثباتی بازار و را کنرل کنیم. ظرف ۳ ماه اول دولت این اقدامات را انجام دهیم. ما باید بتوانیم به ترتیبی به تبادل عرضه و تقاضای داخلی بازار را کنترل کنیم. اکنون در حوزه صنعت و معدن و حوزه‌های دیگر نیز گرفتار قانون‌های دست و پاگیری هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که  آیا وعده‌های خود را مطمئن هستید عملی می‌کنید؟ بیان کرد: ما بعد از انتخاب همه دعده‌ها را مستند می‌کنیم که مردم ببینید اگر انجام ندادم به شرط حیات کاندید نمی‌شوم. مثلا موضوع حل کردن ۳ روزه مشکل بورس یک مغالطه بود که برخی از دوستان انجام دادند. بازار سرمایه بازار آینده است و مردم آینده را می‌خرند. وقتی روش‌های خود را اصلاح کنید روند‌ها عادی می‌شود. 

با رعایت الگوی مصرف سهمیه‌ها بنزین تغییری نمی‌کند

کد ویدیو

تا الان احساس وظیفه دارم که بایستم

این کاندیدا گفت: اما اکنون بی اعتمادی زیاد شده است. ۳ سال پیش ما با محاسبه آن حرف را زدیم . بنده به ملت ایران می‌گویم و اگر انجام ندادم برای ۴ سال آینده نخواهم آمد.

وی درباره هزینه تبلیغاتی خود گفت:‌من هر جا رایگان باشد استفاده کردم. ستاد ما در دل خانواده‌های ایرانی است و قلب مردان و زنان ستاد من است. من تقریبا هزینه‌ای که تا به امروز انجام دادم نزدیک به صفر است چرا که نمی‌خواهم وام دار کسی باشم. چرا که وام داران بعدا توقع دارند.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا  تا پایان انتخابات هستید؟تا الان احساس وظیفه دارم که بایستم؛  علت سوال‌های بی حد شما را نمی‌دانم و تکرار این سوال‌ها به نظر من کار درستی نیست.

خبرنگاران: فاطمه سیدی، محمدحسین نیکخوی متین

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی برنامه‌های ویژه خبری



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×