» آخرین اخبار » فناوری » می‌توان با تنظیم ساعت بدن، سرطان را درمان کرد

می‌توان با تنظیم ساعت بدن، سرطان را درمان کرد

خرداد ۳۰, ۱۴۰۳ 1۰


ساعت زیستی بدن که بر فرآیندهای مختلف از جمله خواب، متابولیسم و ریتم شبانه‌روزی اثر می‌گذارد، براساس یافته‌های جدید می‌تواند در بهبود درمان سرطان نیز نقش داشته باشد. 

محققان دانشگاه کالیفرنیا در بررسی موش‌های مبتلا به سرطان روده بزرگ دریافتند که چرخه ۲۴ ساعته ساعت بیولوژیکی، هم بر قدرت دفاعی تومورها و هم بر توانایی داروهای ایمنی‌درمانی در مبارزه با آنها اثرگذار است.

سلما مصری، شیمی‌دان زیستی در این دانشگاه می‌گوید: اختلال در ساعت بیولوژیکی می‌تواند منجر به پیشرفت بیماری شود. در نتیجه تغییر رفتارها و سبک زندگی ممکن است در کاهش خطر سرطان نقش داشته باشد.

یکی از یافته‌های این مطالعه این بود که سلول‌های سرکوب‌کننده ایمنی که توسط تومورهای سرطان روده تولید می‌شوند، با ریتم‌های شبانه‌روزی تغییر می‌کنند. علاوه بر این، اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن باعث افزایش این سلول‌ها و پیشرفت سرطان می‌شود.

محققان همچنین دریافتند که درمان‌های بازدارنده ایمنی زمانی که سطح سلول‌های سرکوب‌کننده ایمنی در اوج بود، اثربخشی بیشتری داشتند.

این یافته‌ها به درک بهتر نحوه استفاده از ریتم‌های شبانه‌روزی برای افزایش اثربخشی درمان‌های سرطان کمک می‌کند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید این مکانیسم‌های بیولوژیکی در انسان‌ها لازم است. نتایج این تحقیق در مجله Nature Immunology منتشر شده است.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایتنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×