» آخرین اخبار » فناوری » تاثیر نشستن مقابل تلویزیون بر روند پیری

تاثیر نشستن مقابل تلویزیون بر روند پیری

خرداد ۲۹, ۱۴۰۳ 0۰


دکتر اندرو فریمن، متخصص پیشگیری و سلامت قلب و عروق در دنور در آمریکا، می‌گوید، نتایج این تحقیق چندان عجیب نیست و پژوهش‌های دیگری هم از تاثیر منفی بی‌تحرکی یا کم‌تحرکی خبر داده‌اند. 

طبق نتایج این تحقیق، که در نشریه جاما اوپن نت‌ورک منتشر شد، محققان اطلاعات ۴۵ هزار فرد ۵۰ ساله و بالاتر را، که از «مطالعات سلامت پرستاران» به دست آمده بود، تجزیه و تحلیل کردند. محققان برای پی‌ بردن به مدت زمان نشستن افراد در محل کار، خانه و هنگام تماشای تلویزیون، این اطلاعات را، که طی ۲۰ سال جمع‌آوری شده بود، پی‌گیری و تحلیل کردند، سپس آن‌‌ها را با داده‌های مرتبط با روند پیری این افراد تطبیق و بررسی کردند. 

طبق این پژوهش، پیری سالم حداقل در ۷۰ سالگی و با حفظ سلامت در چهار حوزه تعریف می‌شود:  نداشتن بیماری مزمن، نداشتن اختلال حافظه و بهره‌مندی از سلامت جسمی و روانی. 

طبق نتایج این پژوهش، ۲ ساعت تماشای تلویزیون پیری سالم را ۱۲ درصد کاهش می‌دهد. از طرف دیگر، ۲ ساعت فعالیت بدنی سبک در محل کار بر احتمال پیری سالم تا ۶ درصد می‌افزاید. همچنین جایگزین کردن یک ساعت تماشای تلویزیون با فعالیت بدنی سبک در خانه هم بخت پیری سالم را افزایش می‌دهد.

به گفته فریمن، بی‌تحرک نشستن و تماشای تلویزیون همیشه عواقب وخیمی به دنبال دارد که البته از نظر فیزیولوژیکی منطقی است، زیرا قرار نبوده است که انسان تمام روز مقابل تلویزیون بنشیند. او تاکید می‌کند که هرچه بیشتر جلوی تلویزیون بنشینیم، به‌خصوص با افزایش سن، مشکلات بیشتری سراغمان می‌آید. 

چرا نشستن این‌قدر بد است؟
به گزارش سی‌ان‌ان، نتیجه پژوهشی در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که زمانی که برای نشستن صرف می‌شود با مرگ زود‌هنگام، به هر دلیل، مرتبط است. تحقیقات سال ۲۰۲۳ هم نشان می‌دهد که بی‌تحرکی در کودکی خطر بیماری قلبی در بزرگسالی را افزایش می‌دهد. 

فریمن می‌گوید که نشستن جلو تلویزیون عادت‌های ناسالم دیگر مانند خوردن میان‌وعده‌های ناسالم، شام خوردن مقابل تلویزیون، ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران، و حتی اختلال خواب را به همراه دارد. همچنین زمانی که برای نشستن پشت میز یا روی مبل برای تماشای تلویزیون صرف می‌کنید، فرصت بیرون رفتن و فعالیت بدنی را از شما سلب می‌کند. فریمن تاکید می‌‌‌کند فعالیت‌‌های بدنی که از دست می‌دهید، راهی باورنکردنی برای کاهش خطرات قلبی عروقی و فشار خون است.

چه طور کم‌تحرکی را کنار بگذاریم؟
اگر روزی ۸ تا ۱۲ ساعت کار می‌کنید، فعالیت بدنی شاید دشوار باشد. توصیه فریمن کار پشت میزهای کار ایستاده یا میزهایی است که با تردمیل ترکیب ‌شده‌اند. او می‌‌گوید اگر چنین امکانی ندارید بلند شدن مرتب از پشت میز یا برگزاری جلساتی که حین پیاده‌روی انجام می‌شوند مفید است. 

فریمن تاکید می‌‌کند که ۳۰ دقیقه نشستن خیلی طولانی است و هر ۳۰ دقیقه یک بار باید حرکت کنید. با این حال مجبور نیستید تماشای تلویزیون را ممنوع کنید. شاید بتوانید این کار را با عادت‌های سالمی مانند تماشا حین حرکت یا خوردن میان‌وعده سالم و مغذی همراه کنید، یا اینکه برای خودتان محدودیت‌هایی بگذارید. او، با اشاره به برنامه‌های جدیدی که در گوشی‌های هوشمند وجود دارند، تاکید می‌کند که این برنامه‌ها مختص کودکان نیست و بزرگسالان هم می‌توانند برای زمان‌بندی فعالیت‌های مختلف از آنها بهره‌‌مند شوند. 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایتنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×