» آخرین اخبار » سیاست » کف خیابان جای بگیر و ببند نیست

کف خیابان جای بگیر و ببند نیست

خرداد ۲۹, ۱۴۰۳ 1۰


مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه میزگرد فرهنگی شبکه ۲ سیما حضور یافت. او در این برنامه به سوالات و دغدغه‌های کارشناسان پاسخ داد.

انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود

پورمحمدی گفت: تاریخ ایران پر از لحظه‌های باشکوه فرهنگی است. فیلسوفان، دانشمندان، هنرمندان و شعرای ما زیادند. انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است. اصلی‌ترین عنصر انقلاب ما فرهنگ بود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: رهبر ما فرهنگی بود. فرهنگ نقطه قوت اسلام و انقلاب ما در عرصه هماوردی است. در فرهنگ زنان و مردان بازیگران اصلی هستند. زن، اما نقطه قوت این فرهنگ در انقلاب اسلامی است.

پورمحمدی بیان کرد: ایران به‌سرعت به اسلام پیوست چون اسلام اوج فرهنگ بود و ایرانی با فرهنگ عجین شده بود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: فرهنگ نقطهٔ قوت اسلام و فرهنگ ماست. تمدن ایرانی با نگاه فرهنگی شکل گرفته است. امروز زن در جامعهٔ ایران نقطهٔ قوت است.

او ادامه داد: زن و مرد ما امروز در سلطه و حاکمیت جذابیت‌های زودگذر و کوچک است. زن و مرد و شاخص‌های فرهنگی قدرت امروز ما در تقابل‌های فرهنگی معاصرند.

پورمحمدی گفت: ظرفیت‌های بسیار برجسته‌ای امروز با همه فراز و فرودهامان وجود دارد. به اقشار مختلف کشور که فعال هستند، نگاه کنید. من باور و اعتقاد دارم که قوت‌ نظام ما احیای ظرفیت‌های فرهنگی است.

 تمدن ایرانی با نگاه فرهنگی شکل گرفته است

کد ویدیو

مسائل معیشتی اهالی فرهنگ و هنر آزاردهنده است

حجت الله ایوبی مشاور پورمحمدی در ادامه اظهار کرد: به عنوان کسی که سالیان سال در مسیر فرهنگ این کشور بودم احساس می‌کنم دچار مشکلاتی هستیم که نیاز به اراده برای ایجاد وفاق و حل آنها دارد. مشکلاتی که هر مدیر دلسوزی با آن رو به رو است.

ایوبی افزود: یکی از مشکلات ایران آن است که فرهنگش را به دست کسانی سپردیم که با این جهان بیگانه هستند. این جهان را کسانی باید اداره کنند که با زبان اهالی هنر و فرهنگ آشنا هستند. اهالی فرهنگ و هنر می‌فهمند که فلان مدیر می‌تواند و یا نمی‌تواند آن را اداره کند.

او ادامه داد: مشکل مهم دیگر برای مدیران فرهنگی ٖآن است که بعد از نیم قرن از انقلاب فرهنگی در بلاتکلیفی هستند. هنوز نمی‌دانیم تکلیفمان با موسیقی چیست؟ اهالی موسیقی رنج می‌برند. درباره سینما تکلیف معلوم نیست و آیا آن را می‌خواهیم یا نه؟ ما باید ۵ هزار سالن سینما داشته باشیم نه ۵۰۰ عدد. خلاصه ما مولانا را می‌خواهیم یا نه؟ ما شمس را می‌خواهیم یا نه؟ 

مشاور پورمحمدی  بیان کرد: نگاه رهبری را به شعر و هنر و دیدیم و آن راهگشا است، اما مدیران هنوز در دوگانگی‌ها رنج می‌برند. ما نیاز به کسانی داریم که با نگاهی ایرانی و دینی این دوگانگی‌ها را از پیش پای مدیران فرهنگی بردارند. مسائل معیشتی اهالی فرهنگ و هنر بسیار آزار دهنده است. حل این مشکلات اراده ملی می‌خواهد. نهاد‌ها در موضوع فرهنگ باید همدیگر را تقویت کنند، در بسیاری از دوران‌ها این نهاد‌ها همدیگر را خنثی می‌کردند.

او ادامه داد: جامعه هنری ما نیاز به امنیت دارد. نامزد‌ها سابقه امنیتی دارند و این بسیار مهم است. یک هنرمند باید بداند که پشتش افراد مقتدری وجود دارند. ما در نظام ایران که به سن پختگی رسیده افتخارات زیادی داشتیم. باید مشکلات و تناقض‌ها را از بین ببریم. ایرانیان با زبان فرهنگ و هنر می‌توانند با مردم جهان صحبت کنند.

زن و مرد امروز، در سلطه عناصر لذت، رفاه، و جذابیت‌های زودگذر و کوچک است

کد ویدیو

در دولت اصلاحات روزنامه را به توپخانه تبدیل کردند

اسفندیاری کارشناس میزگرد فرهنگی نیز در ادامه اظهار کرد: تجربه چهار دولت گذشته نشان می‌دهد برخی از چالش‌های اجتماعی که پدید آمده دستاورد‌ها و خدمات آن‌ها را زیر سوال برده و باعث شده برخی‌ها منزوی شوند و کار نکنند. ارزیابی شما از حضور چهره‌های امنیتی در ساحت فرهنگ در سال‌های گذشته چیست؟

کارشناس میزگرد فرهنگی افزود:‌ در دولت اصلاحات با مشکلاتی مواجه شدیم که روزنامه را به توپخانه تبدیل کردند و دیدیم چه شد؟ در دولت بعدی فضای تقابلی را که میان مقامات کشور دیدیم، هزینه‌های زیادی داشت. سال ۸۸ نقش عناصر امنیتی را دیدیم. حتی در دولت گذشته حضور عناصر امنیتی در موضوع‌های فرهنگی ورود پیدا کرد.

اسفندیاری  ادامه داد: در دولت قبل شاهد بودیم افرادی بدون مجوز و بدون کنترل با هزینه‌های فراوان تولیداتی داشتند. آیا این تولیدات با حضور نیرو‌های امنیتی نبود؟

نباید اجازه دهیم تفکر امنیتی سایه در حوزۀ فرهنگ بیندازد

پورمحمدی پاسخ داد:‌ شما علیه نظام امنیتی کیفرخواست گفتید منظورتان را از این حرف‌ها نمی‌دانم. اینکه نمی‌شود شما همه مناسبات کشور را اینگونه توضیح دهید. افرادی رای می‌آورند و به کار می‌آیند. پس افراد نظامی هم نباید کار کنند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: مردان تاثیرگذار در نظام اجتماعی، نظامی، اقتصادی یا امنیتی هستند. این‌ها بستر‌های فعالیت انسان‌ها است و وقتی به میدان می‌آیند مدیریتشان در حوزه اجتماع مهم است.

او بیان کرد: موفق‌ترین وزیر کشور که رویکردش سیاسی و مدنی بود، دوره بنده بود. همه افراد را به کار گرفتیم. حالا، چون کسی سابقه امنیتی داشته دیگر نباید کار کند. اجازه بدهید هنر و فرهنگ مردان شایسته خود را بیاورد. همه باید کمک کنند تا عرصه فرهنگ و هنر پیشرفت کند.

پورمحمدی اظهار کرد: حوزه‌هایی که کار فرهنگی می‌کنند و رقیب صدا و سیما می‌شوند عیب است. هنر فقط در انحصار صدا و سیما است؟ من به مراقبت‌ها اعتماد دارم ولی انحصار نباید وجود داشته باشد، چرا که اصلی‌ترین عنصر فساد است. نباید اجازه دهیم تفکر امنیتی سایه در حوزۀ فرهنگ بیندازد.

وی گفت: اینکه یک عده پولدار سرمایه خود را سر درس هنر بیاورند ایرادی دارد؟ با این هزینه‌های سرسام آور که نیاز داریم عده‌ای در این عرصه وارد شوند. آیا صدا و سیما می‌تواند با بودجه دولتی اداره کند؟ همین نگاه است که مشکلات درس هنر را شکل داده است و اگر بنده رئیس جمهور شوم اصلاً انقلابی در این زمینه ایجاد خواهم کرد.

انتظامی کارشناس میزگرد فرهنگی اظهار کرد: رئیس جمهور باید یک شخصیت اجماع ساز و مسئله حل کن باشد. همچنین باید زمینه اجماع سازی داشته باشد تا مشکلات را حل کند. جنابعالی درباره سرمایه اجتماعی می‌خواهید چه کار کنید؟ به دلیل واگرایی که به وجود آمده و بخشی از آن به عملکرد دولت‌ها برمی‌گردد، چه خواهید کرد؟

منافقین ترور فیزیکی می‌کردند، ما ترور شخصیتی می‌کنیم

پورمحمدی جواب داد: هر جامعه‌ای برای رسیدن به اهداف خود نیازمند بستر مناسب است که این امر نیازمند تفکر مناسب است. عنصر محرک راهبران اجتماعی هستند اگر راهبر خوبی داشته باشیم می‌توانیم ظرفیت‌ها را برای رسیدن به اهداف بسیج کنیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: یکی از مشکلات امروز کشور این است که خیلی از ظرفیت‌های خود را در جنگ و جدال‌های سیاسی از بین برده‌ است.کشمکش‌های سیاسی، بازی‌های جناحی و تهمت زدن‌ها  سمی هستند.

او گفت: منافقین ترور فیزیکی می‌کردند و ما ترور شخصیتی می‌کنیم. برای حل مسئله به نیروهای توانمند خوش فکر و دلبسته به ایران نیاز است. حل مسئله اعتماد ملی و فراگیر اجتماعی می‌خواهد.

پورمحمدی در ادامه اظهار کرد: سرمایه اجتماعی رکن موفقیت هر جامعه است، یعنی همه ظرفیت‌های اجتماعی را در جهت پیشبرد اهداف به کار می‌گیرد. ما باید امکان به کارگیری این سرمایه را داشته باشیم. سرمایه وقتی به وجود می‌آید که امید و احساس خوب وجود داشته باشد. امروز این سرمایه دچار گریز از مرکز شده و آسیب دیده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: خیلی از جوانان، زنان و دختران احساس افتراق و جدایی می‌کنند. فعالان اقتصادی و هنرمندان که می‌توانند موتور محرکه کشور باشند دل خوشی برای ادامه ندارند و این افتراق سرمایه اجتماعی ما را به شدت کاهش داده است. 

او تصریح کرد: هنر مدیریت دولت آینده در این است که اجماع سازی ظرفیت‌ها را انجام بدهم. ما باید بپذیریم که جامعه با هم اختلاف دارند و سلیقه‌ها مختلف است.

انتظامی گفت: مردم دلخور هستند که این ناشی از عملکرد ما است. پرسش من این است که اگر شما رئیس جمهور شوید اجازه می‌دهید که وزارت کشور سردمدار گشت ارشاد. باشد؟

جای کنترل مدیریت فرهنگ در کف خیابان نیست

پورمحمدی اظهار کرد: جای کنترل مدیریت فرهنگ در کف خیابان نیست. هیچ جامعه‌ای در مبارزه بین مجرمان و پلیس موفق نمی‌شود. هیچ جامعه‌ای در مبارزه بین بیماری و پزشکان موفق نخواهد شد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: معتقدم فرهنگ باید از زمان مهد کودک تا دانشگاه شکل بگیرد ،ما به این موضوع کم توجهی می‌کنیم و بعد می‌خواهیم کف خیابان مشکل را حل کنیم. در حالی که کف خیابان جای احترام و انضباط اجتماعی است و جای بگیر و ببند نیست. 

پورمحمدی اظهار کرد: تجربه‌های امنیتی می‌گوید که برای امنیت موفق، مدیر امنیتی باید حواسش به حوزه فرهنگ و اقتصاد نیز باشد. چرا که می‌تواند به سرعت گلوگاه‌های انحراف را تشخیص دهد.

یاوری کارشناس میزگرد فرهنگی بیان کرد: آموزش و پرورش یکی از استوانه‌های مهم فرهنگ کشور است. یکی از دغدغه‌های اخیر دلسوزان فرهنگی افت کیفیت آموزش به خصوص از دهه ۹۰ است. 

کارشناس میزگرد فرهنگی افزود: این نگرانی آنقدر پیشرفته است که علاوه بر مردم و خانواده‌ها رهبر انقلاب در اردیبهشت سال گذشته نسبت به آن ابراز نگرانی کردند.  فکر می‌کنید چه عواملی در ضعف آموزش و پرورش دولتی موثر است و چه پیشنهاداتی دارید؟

دولت نباید آموزش و پرورش را دستوری اداره کند

پورمحمدی جواب داد: این زنجیره عوامل بسیاری نیاز دارد که بستر خوب آموزشی بگیرد و یکی از عواملش اعتماد است. دولت نباید آموزش و پرورش را دستوری اداره کند. ما نظام بسته آموزش از قبل از انقلاب را داشتیم و همان را ادامه دادیم. در قانون برنامه سوم قرار بود بخشی از تصدی‌گری‌های دولت به مردم واگذار شود که باید بر روی آن تمرکز کنیم. 

یاوری کارشناس ادامه داد: چه کار کنیم که امر حاکمیتی آسیب نبیند؟ 

پورمحمدی پاسخ داد: مهمترین وظیفه حاکمیت امنیت است، اما امنیت بدون توجه به مردم پایدار نیست. تیروی امنیتی باید خیالش ابتدا از خانواده راحت باشد. حاکمیت باید بستر سازی کند.

او افزود: حاکمیت باید ظرفیت‌ها را تقویت کند نه اینکه مدام رییس بیمارستان درست کنیم. تکثیر حاکمیت در همه ارکان زندگی اشتباه است. یک میلیون معلم در آموزش و پرورش یعنی یک میلیون فکر و تجربه، کجا از این ظرفیت‌ها استفاده کردیم؟

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: تجربه‌های جهانی گویای این است. معتقدم باید رویکرد را تغیبر دهیم. حاکمیت بودجه و امکان تحقق این امر را ندارد. 

اسفندیاری نیز اظهار کرد: هیچکس مخالف سرمایه گذاری بخش خصوصی بر امر فرهنگی نیست، منتهی این مهم است که نگاه فرهنگی باید حاکم باشد یا نگاه تجاری؟ 

نگاه کوتاه و بسته نباید داشت

پورمحمدی جواب داد: من بیان شما را قبول دارم. اقتصاد فرهنگ هم مهم است. زبان انسان زبان معامله است. خدا هم میگوید میخرم جان و مالتان را… اقتصاد فرهنگ باید جدی گرفته و ارتقا داده شود.

او تاکید کرد: تا اقتصاد مولد با مشوق‌ها در عرصه هنر و فرهنگ دخیل نشوند فرهنگ و هنر ارتقا نمی‌یابد، انحصار نیست، بلکه مدیریت و نظارت را در اختیار ارگان‌های حاکمیت قرار دادیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد که زندگی شهید بهشتی و نگاه شهید مطهری را ببیتیم. این نگاه‌ها انقلاب را ساختند، در حالی که ما مخالف قانون اساسی اتحصار طلبی کردیم. ما موفقیت‌های بسیاری داشتیم. نباید دستاورد‌های فرهنگ خود را فراموش کنیم. نگاه کوتاه و بسته نباید داشت و نقاط ضعف را باید برطرف کرد. 

جایگاه زن در تمدن ایرانی- اسلامی بالاست

انتظامی کارشناس میزگرد پرسید برای زنان چه کاری می‌خواهید انجام می‌دهید؟ 

پور محمدی پاسخ داد: جایگاه زن در تمدن ایرانی- اسلامی بالاست و زنان نقطه قوت انقلاب ما هستند. شما برید ببینید که من در وزارت کشور برای زنان چه کردم. معتقدم در بسیاری از جهات حضور زنان به نظم و سلامت محیط کمک کرده است. زنان ما شایستگی‌های زیادی دارند، اما آموزش و ارتقا لازم داده تشده است.

 نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: بسیاری از مدیران ما نظام اداری را نمی‌شناسند. معتقدم با فهم دقیق این دغدغه‌ها را باید کاهش داد.

یاوری کارشناس برنامه گفت: فرهنگ ایرانی بسیار غنی است. از نگاه به زنان، با توجه به مشارکت جدی مقام معظم رهبری، گفتمان زنان در کشور فعال شده است، پس عجیب است اگر بگوییم توانایی زنان در بخش دولتی کم است.

مدیران باید تفکر اجماع‌ساز داشته باشند

پورمحمدی اظهار کرد: مساله زنان را باید جدی گرفت و از ظرفیت آنان استفاده کرد. شخصیت زنان برجسته است و به اصول پایبند هستند، مقابله با ناهنجاری‌ها را باید به زنان سپرد.

 نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: پیشرفت کشور قابل توجه است. اگر نگاه اعتمادی برقرار شود زنان ما جایگاه مناسب خود را خواهند یافت، مقوله فرهنگ و هنر را باید جدی گرفت. باید با فضای واقعی آشنا شد و نیاز و گرایش این قشر را درک کرد.

او ادامه داد: بسیاری از فرهنگیان و هنرمندان حدود را قبول دارند و فقط نیاز به درک مشترک داریم. در ای نصورت بخش اختلافی را می‌توان حل کرد. مدیران باید تفکر اجماع‌ساز داشته باشند.

 نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: یکی از مشکلات ما خود رایی است، در حالی که همه مردم فکر دارند. اگر بناست جامعه در چرخ دنده‌های خشک مدیریتی گیر نکند گریس کاری‌اش با هنر است.

پورمحمدی بیان کرد: گفت و گوی خیلی خوبی بود. طرح مطالب بسیار مفید بود و نیاز به فرصت‌های جدی دارد. معتقدم عرصه فرهنگ بستر‌های خوبی دارد و این‌ها را باید بر دوش ایرانیان عزیز بگذاریم و راهنمای عزیزان فرهنگ و هنر باشبم، با شکوفایی فرهنگ و هنر در تمدن جدید ایرانی اسلامی مواجه خواهیم شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی برنامه‌های ویژه خبری



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×