» آخرین اخبار » یادداشت » فردای انتخابات

فردای انتخابات

خرداد ۲۹, ۱۴۰۳ 0۰


به گزارش مشرق، فریدون حاجی پور طی یادداشتی نوشت:

۱- انتخابات بی شک عرصه رقابت برای بدست آوردن ترجیح و انتخاب مردم است. شناخت تقاضای مردم و عرضه محصول مبتنی بر تقاضا از سوی هر یک از کاندیداها رقابتی را شکل می دهد که می‌تواند انبوهه ای از ایده های ایجابی و سلبی را به نمایش بگذارد. کسب ترجیح مردم بی گمان رقابت را طلب می کند نه مبارزه را. منطق موقعیت را فرا می خواند نه شورش موقعیت را. ادبیات و گزاره های شاخص و مبتنی بر اخلاق را خلق می کند نه گزاره های سرکش و گزنده را که اگر این‌ نباشد، نیش می‌شود و عاقبتش کیش و جا نداشتن در کنش آحاد مردم یعنی همان ترجیح. آداب رقابت، توجه عمیق به نیازهای مردم، عدم دستکاری حقایق، تناسب یافتن هیجان و عقلانیت و…می تواند توافقی پیش فرض تعریف شود و بخشی از رقابت سالم رو نوید دهد.

۲- راهبرد همیشگی نظام جمهوری اسلامی مشارکت بالا بوده است و بس. اهمیت این مشارکت یعنی حضور قاطبه و آحاد ملت در میدان انتخابات و ساخت آینده خود. بازیگران این عرصه هم نامزدهایی هستند که هر یک در بطن و متن نظام رشد یافته و ظرفیت و سرمایه ای شده اند متکثر در کارگاه بزرگ ساخت ایران قوی. درک و فهم ماموریت چه از سوی نامزدها و چه بدنه حامیان اما جنس کنش ها و رقابت ها را اخلاقی تر، عاقلانه تر، با ملاحظه تر و در نهایت مخلصانه تر می نماید تا شوری مبتنی بر شعور را برانگیخته و حذف و طرد تخریب را معنا دهد.

۳- انتخابات را پایانی است و فردایی. فردای این انتخابات را اما می‌ توان از امروز ساخت. اگر نامزدها هر یک‌ را ظرفیت و سرمایه ای بدانند و بدنه حامیان خود را هم‌ توجیه، آنگاه صرفا رقابت می‌کنند و نه سرمایه سوزی و در فردای انتخاباتی که روز ساختن و تحقق امیدهای مردم است، ظرفیت ها و سرمایه ها اعتبار و اقتدار داشته و در چرخه مدیریت، اعتماد مردمی را به همراه خواهند داشت.

پس این روزها نامزدها و حامیانشان باید حواس جمع فردای انتخابات باشند. انتخابات پیروزی دارد و ناکامی. اما اگر راهبرد اولیه مشارکت بالای مردم باشد، قطع یقین ناکامی در عرصه نخواهد بود جملگی پیروز خواهند بود و اگر انتخاب خوب هم رقم خورده باشد باز هم کامیابی است چرا که همگی ظرفیتند و پای کار در میدان های دیگر. پس باید چیزی برای اتکا باقی بماند لطفا.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

مشرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×