» آخرین اخبار » فناوری » مایکروسافت ۳۵۰۰ فیلم را روی شیشه ذخیره می‌کند

مایکروسافت ۳۵۰۰ فیلم را روی شیشه ذخیره می‌کند

خرداد ۲۸, ۱۴۰۳ 1۰


مایکروسافت از طریق ابتکاری به نام “پروژه سیلیکا” در حال آزمایش ذخیره حجم عظیمی از داده‌ها بر روی صفحات شیشه‌ای است که می‌تواند ۳۵۰۰ فیلم یا ۱.۷۵ میلیون آهنگ را روی یک دیسک شیشه‌ای کوچک ذخیره کند.

روش ذخیره سازی
ایده این شرکت ذخیره‌سازی داده‌ها در شیشه با استفاده از پیکسل‌های سه‌بُعدی به نام “وکسل” است.

داده‌ها از طریق یک فرآیند چهار مرحله‌ای در شیشه ذخیره می‌شوند: مرحله اول نوشتن با استفاده از لیزر پرسرعت، مرحله دوم خواندن از طریق یک میکروسکوپ کنترل شده توسط کامپیوتر، قدم سوم رمزگشایی و آخرین مرحله ذخیره آن در یک کتابخانه است.
 

ذخیره‌سازی مغناطیسی، اگرچه به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به دلیل طول عمر محدود آن، مشکلاتی را ایجاد می‌کند، زیرا باید هر پنج سال یکبار دوباره کپی شود. این امر باعث افزایش مصرف انرژی و هزینه‌های عملیاتی در طول زمان می‌شود.

مفهومی قدیمی
مفهوم ذخیره‌سازی داده‌ها روی شیشه به قرن نوزدهم برمی‌گردد، زمانی که مردم نگاتیوهای عکاسی جداگانه را روی صفحات شیشه‌ای ذخیره می‌کردند.

اما مایکروسافت امروز امکان ذخیره چندین ترابایت داده یا حدود ۱.۷۵ میلیون آهنگ معادل حدود ۱۳ سال موسیقی را روی یک دیسک شیشه‌ای کوچک فراهم می‌آورد.
 

این شرکت تأیید کرد که تیم‌هایش می‌توانند بسیاری از داده‌ها را در یک صفحه شیشه‌ای ذخیره کنند که می‌تواند ۱۰۰۰۰ سال دوام بیاورد، زیرا هر پانل می‌تواند حدود ۳۵۰۰ فیلم بدون وقفه بیش از نیم سال بدون تکرار را ذخیره کند.

به گفته مایکروسافت، ذخیره سازی شیشه‌ای هنوز در مراحل اولیه خود است و کارشناسان معتقدند قبل از استفاده تجاری، به ۳ تا ۴ مرحله توسعه اضافی نیاز دارد، اما مزایای آن از نظر دوام، پایداری و اثربخشی واضح است.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایتنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×