» آخرین اخبار » سیاست » در اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چه گذشت؟

در اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چه گذشت؟

خرداد ۲۸, ۱۴۰۳ 1۰


اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ امشب با حضور محمد باقر قالیباف، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، علیرضا زاکانی و مصطفی پورمحمدی برگزار شد.

هریک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در این برنامه به سوالات مهدی خسروی  و کارشناسان پاسخ دادند.

قاضی‌زاده هاشمی: مردم از وعده‌ها خسته شده‌اند

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به عنوان اولین نفر در این میزگرد اظهار کرد: یاد شهید رئیسی را گرامی می‌داریم. به عنوان عضوی از تیم ایشان تصمیم گرفتم، راهی که او طی کرده را ادامه دهم.  در شروع بحث عرضی را نسبت به براداران و تذکری به خودم دارم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه عزیزان سابقه طولانی در خدمت دارند و متعلق به دولتی بودند و سابقه دارند؛ نباید برگردیم و گذشته را نقد کنیم. باید جایگاه خود را بدانیم.  مردم از وعده خسته شده‌اند و باید بگوییم کار خود را با چه روشی و با چه تیمی انجام می‌دهیم.  چگونه می‌خواهیم قانون برنامه هفتم را انجام دهیم؟ سابقه کاری خود نشان دهنده این اقدامات است.

او ادامه داد: وقتی نتوانیم به تحقق وعده‌های خود دست یابیم، مردم با صندوق‌های رای قهر می‌کنند.  برای رشد اقتصادی ۸ درصد بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار نیازمند سرمایه گذاری هستیم.  جدی‌ترین کار ما در داخل قانون هدفمندی یارانه‌ها است که به درستی انجام نشده است.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: به بخش خصوصی اعتماد نکردیم. باید کاری کنیم تا بخش خصوصی به عنوان شریک راهبردی به ما کمک کند و بتوانیم شوک‌های ارزی را کاهش دهیم.

قالیباف: رئیس‌جمهور باید حواسش به رشد اقتصادی و پروژه‌های کلان باشد

قالیباف به عنوان نفر دوم در این مناظره انتخاباتی بیان کرد: انتخابات فرصت بزرگی است که در اختیار یکایک مردم عزیز ایران است تا برای آینده خود و فرزندانتان و ایران عزیزمان تصمیم بگیرید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهور وظایف سنگینی دارد، لذا انتخاب شما در این مقطع مهم است. یکی از وظایف رئیس‌جمهور توجه به حوزه اقتصاد به خصوص برای کارگران، محرومان، پرستاران، مددجویان، کمیته امداد و بهزیستی و آنهایی است که حقوق ثابتی دارند و آسیب می‌بینند.

او ادامه داد: امروز بازنشستگان کشوری و لشکری و ایثارگران با مشکلات مواجهند. در دهه نود مشکلات زیادی داشتیم. رشد اقتصادی یک درصد و رشد نقدینگی ۲۶ درصد داشتیم. دوره کرونا را داشتیم. زنان ما در آن شرایط همه بچه‌ها را حفظ کردند و هم مادرخرج بودند، الان وقت جبران است.

قالیباف بیان کرد: برنامه هفتم کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است و باید آن را اجرا کنیم. رئیس جمهور باید حواسش به رشد اقتصادی و پروژه‌های کلان باشد. باید قفل این حرکت را بشکنیم و کار دولت رئیسی را ادامه دهیم و نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: هدر دادن سرمایه‌های امروز ۳/۵ برابر سرمایه‌هایمان است. در دولت خدمت و پیشرفت با حضور شما و سرمایه گذاران اقتصاد قوی خواهیم داشت تا حقوق مردم را متناسب با تورم حفظ کنیم. سرمایه گذار و عموم مردم باید از رشد اقتصادی بهره‌مند باشند.

پزشکیان: ارتباط با کشور‌های جهان از ملزومات ماست

مسعود پزشکیان در ادامه مناظره اظهار کرد: اگر نتوانیم انسجام داخل را حفظ کنیم هر چقدر برنامه بنویسیم اجرا نمی‌شود. برنامه‌ای که نوشته شده ۲۶ فصل است. دولت آینده باید روی ۲۶ فصل برنامه‌ریزی کند.

پزشکیان افزود: امکان ندارد که ما بدون ارتباط و باز کردن مرز‌ها و ارتباط با دنیا بتوانیم رشد اقتصادی را به ۸ درصد برسانیم. سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول لازم داریم. تهیه این پول بدون ارتباط با دنیا غیرممکن است لذا ارتباط با کشور‌های جهان از ملزومات ماست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تولیدکنندگان نباید دستشان بلرزد که فردا چه بلایی سرشان می‌آید و باید دارای آزادی عمل باشند. باید دست قشر تولیدکننده را باز بگذاریم.

جلیلی: امروز ایران می‌تواند جهش داشته باشد

جلیلی نیز در ادامه برنامه اظهار کرد: عید سعید قربان را تبریک می‌گویم. به سوالات دو ایراد وارد است، ابتدا اینکه اگر چیزی قانون می‌شود نباید در آن تردید وارد شود، یعنی رشد ۸ درصد یک ضرورت قانونی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم باید انتخاب کنند که این ضرورت را چه کسی می‌تواند به بهترین شکل اجرا کند. در برنامه‌ها برای رشد عوامل بسیاری وجود دارد. اینکه رشد فقط منوط به سرمایه شود اشتباه است.

او گفت: هم سرمایه و هم مدیریت این سرمایه مهم است و نیروی انسانی فرصت ماست. همچنین فناوری‌ها میتوانند کشور را رشد دهند، اما نکته مهم این است که اگر می‌گوییم رشد ۸ درصد باید اجرا شود،در برنامه هفتم هم تاکید شده در اینجا ۴۷ برنامه خواسته شده تا دولت این را تهیه کند.

جلیلی بیان کرد: اگر هنوز در اصل رشد تردید داشته باشیم با مشکل مواجه می‌شویم. امروز این رشد محقق می‌شود و می‌تواند انجام شود، به شرط اینکه از فردا‌ی انتخابات کار را جدی بگیرید.

او اظهار کرد: باید فرصت‌های کشور را بشناسید. یک جهان فرصت واقعی است و  و این رشد را دنبال کند، اما لازمه‌اش این است که گمان نکنید فقط با جذب سرمایه محقق می‌شود. این مدیریت می‌خواهد و از همه مهم‌تر مشارکت آحاد جامعه است. دولت باید برای تمام آحاد جامعه بستر نقش‌آفرینی را ایجاد کند.

زاکانی: مردم درآمد ریالی دارند، اما دلاری خرج می‌کنند

زاکانی نیز در این برنامه اظهار کرد: امید دارم بتوانیم ادامه دهنده راه سید شهیدان خدمت، آقای رئیسی باشیم. بنده یک پزشک هستم. پزشک اگر تشخیص غلط دهد نسخه غلط می پیچد. مشکل اقتصادی ایران تحریم آمریکا نیست. تجویزهای اقتصادی آمریکاست،

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده برای تحول در اقتصاد، ارتقای شاخص پیشرفت، عدالت و ثبات اقتصادی،دلارزدایی و افزایش قدرت پول ملی برنامه دارم. جهش تولید با تولید محصول محور و با ارزش افزوده بالا را پیگیری می‌کنم.

او ادامه داد: نکته سوم حاکمیت مردم در اقتصاد را باید بپذیریم. نکته بعدی توزیع عادلانه ثروت را باید در دستورکار قرار دهیم. مشکل این است که مردم ریالی درآمد کسب می کنند اما با مسیری که ما طرح کردیم دلاری خرج می کنند.

زاکانی بیان کرد: بزرگترین مشکل ما ناترازی در درآمد است و تا وقتی حل نشود امکان حل مشکل وجود ندارد. دائما راهکار غلط برای اقتصاد پیچیدیم. از سال ۶۹ دنبال جهانی سازی و سرکوب درآمد‌ها بودند لذا باید به پول ملی برگشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: توجه به عدم خام فروشی و ارائه محصول با کیفیت بالا مدنظر است و امکانی باید فراهم شود، چون با تکیه بر فناوری می‌توان مردم را در اقتصاد وارد کرد و با خلق ثروت، توزیع عادلانه را ایجاد کرد.

پورمحمدی: تمام روابط تجاری و اقتصادی ما قفل شده است

پورمحمدی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: همه ما مشکلات اقتصادی را می‌دانیم. مردم آن را لمس می‌کنند. در برنامه‌های گذشته گفته‌ام و باز هم ایده‌ها و طرح‌های اقتصادی را بیان می‌کنم.

او بیان کرد: مسائل اقتصادی صرفا راه حل اقتصادی ندارد و این موضوع به همه حوزه‌ها ربط دارد و نمی‌شود بدون توجه به این‌ها راه حل اقتصادی داد. در عرصه بین المللی نزدیک به دو دهه با تحریم رو به رو بودیم. دنیا تحریم فلج کننده علیه ما داده و خیلی‌ها ساده از آن می‌گذرند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: درخصوص نقل و انتقال مالی مشکل داریم. تمام روابط تجاری و اقتصادی ما قفل شده است. عده‌ای به سمت سفارتخانه‌ها حمله می‌کنند و این مسائل مشکلات بین‌المللی برای کشور ایجاد می‌شود. چگونه می‌توان مشکلات را حل کرد بدون شناسایی مشکلات؟

وی ادامه داد: مگر می‌شود مسائل داخلی را از یاد برد. رهبری بار‌ها عنوان کرده اند و ما چه مقدار گوش کرده‌ایم. امروز در عرصه خارجی به وفاق ملی نیاز داریم و در عرصه داخلی به اعتماد سازی نیاز داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×