» آخرین اخبار » سیاست » زنان فرصت هستند نه مسئله/ دوره تحصیل را باید کوتاه کنیم

زنان فرصت هستند نه مسئله/ دوره تحصیل را باید کوتاه کنیم

خرداد ۲۵, ۱۴۰۳ 0۰


سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه میزگرد فرهنگی شبکه دوم سیما حاضر شد.

داود رحیمی سجاسی و لاله  فرهنگ‌متین به عنوان مشاور، او را در این برنامه همراهی کردند.

الهام یاوری، شهاب اسفندیاری و حسین انتظامی کارشناسان این میزگرد بودند که به طرح سوال پرداختند.

میزان اعتیاد در بانوان افزایش یافته است

قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: نگاه ما به حوزه فرهنگ نگاه تمدنی است و به قول رهبر انقلاب فرهنگ هوایی است که باید تنفس کرد. در فرهنگ غرب مبنا فرد است و در پاسخ دادن به فرد و نیاز‌های آن است و باعث می‌شود انسان خودخواه شود، اما فرهنگ ما جمع‌گراست.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه قانون اساسی خانواده را زیرساخت جامعه ذکر کرده است، اظهار کرد: چون خانواده را مهم می‌دانم، اسم دولت را دولت خانواده گذاشتم.

او ادامه داد: جامعه ایثار را به کل جامعه تسری می‌دهد. در عصر تهاجم فرهنگی اتفاقاتی در جامعه افتاده که سن ازدواج افزایش یافته است. نزدیک ۱۳ میلیون مجرد داریم. میزان اعتیاد در بانوان افزایش یافته است.

قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: از نظر ما زنان فرصت هستند، نه مسئله و همه مسائل کشور را با آنها می‌توانیم حل کنیم. بعد از انقلاب نرخ سواد بانوان افزایش یافته است. نقش زن در جامعه سنتی بود و معیشت خانواده را تامین می‌کرد. بانوان نقش چند وجهی داشتند. 

وی با بیان اینکه چون طراحی‌های ما مردانه است، با زنان مثل مردان برخورد می‌کنیم. عدالت اجتماعی اقتضا می‌کرد که روحیات و فیزیولوژیک‌شان متفاوت باشد. نظام اداری را باید برای آنها متفاوت تعریف می‌کردیم.

کد ویدیو

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: ما بعد از چهل سال الگوی مطلوب طراحی نکردیم. در دولت مردم و خانواده الگویی را برای ازدواج تا زمان فوت برای بانوان طراحی شد و آن را به محله پیوند زدیم. استعداد‌های محله و شهر باید به کار گرفته شود. در حوزه محلات و شهر‌ها باید نیاز‌ها تبادل شود و دولت استعداد‌ها را شکوفا کند.

او با اشاره به اینکه خط مقدم مردم هستند و کار دولت تنظیم‌گری است، افزود: حدود ۸۰ هزار مسجد و ۱۱۰ هزار مدرسه داریم که باید با هیات امنای مردم اداره شوند. عرصه تعلیم و تربیت باید در اختیار مردم باشد.

فرهنگ‌متین در ادامه میزگرد اظهار کرد: در نقش آفرینی یک درک خاص از شرایط بانوان با ساحت اثرگذاری آنها مهم است. بانوان را اگر در ساحت مختلف نگاه کنیم نظام مسائلشان متفاوت است. تحقق عدالت اجتماعی اگر ۱۵ درصد باشد مابقی ۸۵ درصد آن باید به کار گرفته شود. در خیلی از حوزه‌ها مثل تعلیم و تربیت و معلمی و سلامت یا خانه بهداشت می‌توانیم از ظرفیت بانوان استفاده کنیم.

مشاور قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: توفیقات خوبی در علم و دانش بانوان داشتیم. وقتی به مدیران و روسای دانشگاه نگاه می‌کنیم این نسبت قابل قبول دیده نمی‌شود. شایسته سالاری و انتخابات پست‌های مدیریتی مهم است. برای تحقق عدالت اجتماعی با توجه به اقتضائات جامعه برای داشتن خانواده‌ای شاد و با امید توجه کرد. مادری که نقش مادر خانواده را دارد باید از حوزه سلامت و ورزش و سواد رسانه هم برخوردار شود.

آزادی‌های بی‌حد و حصر در غرب خانواده را دچار فروپاشی کرده است

رحیمی سجاسی نیز گفت: اضمحلال خانواده به فروپاشی جامعه می‌انجامد. عدم توجه به خانواده و آزادی‌های بی‌حد و حصر در غرب خانواده را دچار فروپاشی کرده است.

محله محوری صمیمیتی را رقم می‌زند که همه چیز را تحت شعاع قرار میدهد. کسی که بخواهد هویت یابی کند در محله شکل میگیرد، اما در جامعه غربی فردگرایی وجود دارد، اما خروجی جمع گرایی میشود ایثار و از خودگذشتگی.

اسفندیاری کارشناس برنامه سوال کرد شما عضو دولت سیزدهم هستید و نامزدی در انتخابات به معنای امتداد دولت سیزدهم است یا خیر؟ عملکردتان در حوزه فرهنگی را چه تفاوتی با دولت سیزدهم دارد؟

قاضی‌زاده‌هاشمی پاسخ داد: رئیسی به دو بخش آرمان‌ها و اقدامات قابل تقسیم است. سیاست‌های وی درحوزه تحول دولت است. در برنامه تحول جز به جز مصادیقی آمده که براساس سیاست‌های مربوطه است و محور آن خانواده است. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: بعضی وزرا در طی مسیر تغییر کردند، چون نتوانستند برنامه‌ها را اجرا کنند. در حوزه فرهنگ و هنر براساس معیار‌ها، عملکرد وزارت ارشاد عظیم بود، مثل تعداد فیلم و ساخت سالن سینما. هنوز فاصله بسیار زیاد است که دولت کار پشتیبانی انجام دهد. در حوزه تعلیم و تربیت خیلی وزارتخانه‌ها درگیر مسائل معیشتی هستند.

او ادامه داد:  شورای عالی انقلاب فرهنگی به برخی از اقدامات شهید رئیسی صحه گذاشت، اما هنوز فاصله داریم. ما حتما به دنبال فکر و اندیشه ایشان هستیم. این افردی که به ما کمک می‌کنند عمدتا افراد ستاد تحولی دولت هستند. سهم آموزش و پرورش به ۹ درصد بودجه کاهش یافته است، درحالی که عمدتا آموزش و پرورش نقش پشتیبانی را دارد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره نقد دولت سیزدهم گفت: باید شاخص‌هایمان تغییر کند و بدانیم که چقدر یادواره‌هایمان اثر بخش بوده است. ما هنوز در شاخص‌های ورودی مشکل داریم. در نظام برنامه‌ریزی همین امر مشکل ایجاد کرده است.

کد ویدیو

قصد کنار کشیدن از انتخابات را ندارم

انتظامی کارشناس در ادامه برنامه اظهار کرد: نکته‌ای که درباره مردمی‌سازی گفتید، برای من پرسش ایجاد کرد، اما قبلش سوال دیگری دارم. شنیدم قرار است انصراف دهید، اگر قرار است انصراف دهید بهتر است ما سرکار نباشیم!

قاضی زاده پاسخ داد: تشخیص اینکه شما سرکارید یا خیر با خود شماست، اما من فرد بد سابقه هستم در امر انتخابات هستم و سابقه‌ام مشخص است. گاه وظیفه در ماندن است و گاه وظیفه ایثار است. من قصدم در ماندن است، اما گاه وظیفه می‌طلبد که برای مردم اقدام دیگری انجام دهیم. قصد کنار کشیدن از انتخابات را ندارم.

انتظامی گفت: در برنامه هفتم بند جدیدی ایجاد شده که تخلفات توسط وزارت بررسی می‌شود. اولا شما این را قبول دارید؟ این به معنای دخالت حکومت است، درحالی که وقتی صحبت از مردمی‌سازی می‌کنیم حکومت بایدکنار بکشد.

قاضی‌زاده‌هاشمی جواب داد: من معتقد به نظریه مردم کبیر هستم. حضرت امام معتقد به نقش مردم بود و از همین رو نیز ابتدای انقلاب امورات بهتر می‌گذشت. در باره اقشار مختلف، حاکمیت، وظیفه کرامت‌بخشی به آن‌ها دارد و اگر عزت نفس داشته باشند خودشان از خودشان مرافبت می‌کنند.

او ادامه داد: به نظر من این مورد قانون باید اصلاح شود. من قائل نیستم که غیر هنرمندان از آنها مراقبت کنند هر جریانی به خوبی می‌تواند از خود مراقبت کند. ما وقتی میگوییم کار را به مردم می‌سپاریم یعنی اجرا، اداره و حمایت را به مردم می‌سپاریم.

قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: من وزیر ارشاد را با مشورت فرهنگیان وهنرمندان انتخاب می‌کنم، زیرا قرار نیست دستور دهد، بلکه قرار است با تعامل به یک جمع‌بندی برسد.

نباید بین سن بلوغ و ازدواج فاصله بیافتد

یاوری نیز گفت: به نظر میرسد ما باید در آستانه یک تحول در نظام آموزش و پرورش باشیم وگرنه دچار نقصان می‌شویم، البته مشروط به اینکه به اندازه کافی معلم توانمند داشته باشیم. به نظر شما باتوجه به محدودیت‌های بسیاری که وجود دارد و جمعیت بی‌سابقه‌ای از معلمان که استخدام شدند، چه کار کنیم در عین حال که کمیت را ایجاد می‌کنیم، کیفیت را بالا ببریم و مردمی‌سازی سیستم را معلم بتواند محقق کند؟

قاضی‌زاده‌هاشمی پاسخ داد: با ساز و کار‌های گام اول دیگر نمی‌توانیم گام دوم را ادامه دهیم. پیله باید شکافته شود و آغازش هم با نظام آموزش و پرورش نیست. نظامی که ما داریم مبتنی بر استعدادسازی نیست، بلکه افراد شبیه به هم دارد خلق می‌کند. به طور اساسی باید تغییر کند. نمیدانم چرا نظام ما بر اساس ۱۲ سال است و چرا ۷ سالگی شروع می‌شود در حالی که بهترین سن تربیت ۳ تا ۸ سالگی است. درست ما در همین سال‌ها فرد را رها کردیم. نباید بین سن بلوغ و ازدواج فاصله بیافتد در حالی که الان بیش از یک دهه فاصله وجود دارد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: آموزش ما به طور کلی باید در ۱۱ تا ۱۵ سالگی به سمت مهارت سازی برود. اساسا باید این مسیر تغییر کند، اما این برنامه دراز مدت است و باید از سر و تهش کم شود تا دوره تحصیل کم شود. من به عنوان یک جراح میگویم ۲۵ سال درس خواندم که به این مدرک برسم، اما نصف این مدت اضافه است، زیرا ربطی به کارم نداشت.

کد ویدیو

 مسیح علی‌نژاد چندین بار در پیج خودش به مواضع من پرداخت و به من حمله کرد

اسفندیاری با اشاره به چالش‌های سال ۱۴۰۱ و اغتشاشات در کشور و عدم حضور فعال قاضی‌زاده‌هاشمی در جمع مردم  پرسید که او اظهار کرد: در آن روز‌ها در بیش از ۱۰ دانشگاه در استان‌ تهران حضور پیدا کردم. زیرساخت اغتشاشات آن سال را فرهنگی می‌بینم و هجوم اختلافات فرهنگی و شبیخون فرهنگی که به آن اشاره شده بود. آن مشکلات فرهنگی خود را به درسنی نشان داد. جوانانی بودند که در سن حساسی قرار داشتند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: مواضع من در آن زمان بسیار مشخص بود. خیلی از صفحه‌های افرادی که خارج از کشور هستند و علیه جمهوری اسلامی ایران موضع‌گیری می‌کنند، به شخص من حمله کردند. مسیح علی‌نژاد چندین بار در پیج خودش به مواضع من پرداخت و به من حمله کرد.

کد ویدیو

نظر قاضی‌زاده هاشمی درباره فیلترینگ

انتظامی پرسید: اگر رئیس دولت شوید با فیلترینگ چه می‌کنید؟ آیا مواضع شما تغییر می‌کند؟

او گفت: رئیس جمهور مجری قانون است. اما مسئله این است که ایده اینجانب چیست. رئیس جمهور در چارچوب اختیاراتش باید قول دهد. معتقدم همینطور که جامعه هنر را هنری‌ها، بهتر می‌توانند بچرخانند، در این زمینه هم مردم به بهترین شکل می‌توانند  فضای مجازی را اداره کنند.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: طبع خانواده ما عفیف است. بنده حتما ترکیبی از فعالان فضای مجازی و مردم را به عنوان نمایندگان دولت در کنترل فضای مجازی می‌گذاریم. اکنون اینترنت کالای اساسی است. در دنیا پهنای باند تولید می‌کنند. ما باید جزء تولیدکننده‌های اینترنت جهانی باشیم. ما دانش فنی آن را داریم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما در ۱۰ سال آینده می‌توانیم در این زمینه به سطح بالایی برسیم. باید ساز و کار‌ها را اصلاح کنیم. به اینترنت سریع و قابل دسترس نیاز داریم و موضوع مهمی برای ما است.

کد ویدیو

حقوق قانونی مردم باید در هر زمینه‌ای رعایت شود

انتظامی سوال کرد درباره ممیزی‌هایی که در فضای رسانه‌ها وجود دارد و مشکلات این موضوع چه اقدامی انجام می‌دهید؟

او گفت: هم‌نشینی با هنرمندان همیشه در فرهنگ ما وجود دارد. جامعه اسلامی ارزش‌های فطری بزرگی دارد و نباید بترسیم از اینکه این ارزش‌ها دچار خدشه شود. بعضی جا‌ها قوانین بالادستی مشکل ساز می‌شود. جلوی هر کار فراقانونی را باید گرفت. من به حوزه اجرا آمده ام که قوانین را اجرا کنم. حقوق قانونی مردم حتما باید در هر زمینه‌ای رعایت شود.

یاوری کارشناس برنامه سوال کرد :‌ماموریت اصلی نظام آموزشی  را در چه می دانید؟

قاضی‌زاده هاشمی پاسخ داد: ما می‌گوییم خانواده مهم  است و دستگاه ها باید کنار آن قرار گیرند تا بتوانیم همه مسائل را به بهترین شکل حل کنیم. در مدل مدیریت استراتژیک از مدل پرواز قو استفاده می‌کنند.  دانش‌آموز خلاق کجا آموزش پیدا می‌بیند؟ در آموزش و پرورش. این ارگان بسیار اهمیت دارد. همه موضوعات ما در آموزش و پرورش دیده می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: اینجا تنها می توانیم بخشی از برنامه را بیان کنیم. رهبری عنوان کردند باید در جهان قدرت علمی شویم، اما اکنون آموزش و پرورش ما به استعدادها توجه نمی‌کتد. همه وزارتخانه‌ها با اقدامات درست می توانند نقش خود را به بهترین شکل عملی کنند.

سجادی مشاور قاضی‌زاده‌هاشمی ادامه داد: وقتی لبه سیاست و اقتصاد بر فرهنگ پیش می آید، خروجی آن همین شکل کنونی کشور در سطح فرهنگ می شود. خروجی این سیاست آن است که اکثر مدیران فرهنگی، مهندسین بودند و این مشکل ساز می شود. این موضوع شایسته سالاری را به محاق برده است.

او اضافه کرد: خانواده باید برجسته شود. باید به ساحت‌های کیفی فرهنگ نگاه درستی داشته باشیم. تاکید دکتر بر خانواده می تواند بر کیفیت گرایی که در فرهنگ حرف اصلی را می زند مهم و حیاتی باشد.

فرهنگ متین نیز اظهار کرد: شاید اولویت زیربنایی همه تحولات فرهنگی آموزش و پرورش باشد و فکر می کنم که یک تحول در این نظام حکمرانی ضروری است. در کنار اسناد بالادستی و استفاده از میزهای خبرگانی و علمی، دانشگاهها را دعوت می‌کنیم تا از همپوشانی‌ها در حوزه فرهنگ بکاهیم.

کد ویدیو

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: کاهش سرمایه اجتماعی فقط اقتصاد نیست، بلکه زیر ساخت آن فرهنگ است.  وضعیت رفاه طبق آمار نسبت به۵۷ افزایش یافته است، اما چرا شاخص سرمایه اجتماعی کاهش یافته است؟ چون نطام ارزشی حاکم بر تفکر ما و نوع طبع ما تغییر کرده است.

قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: موضوعی که قبلا برای ما ایجاد رضایت می‌کرد اکنون کافی نیست. تمام اعضای خانواده ما در گذشته هنگام ازدواج در خانه پدر و مادر خود ساکن می‌شدند، درحالی که اکنون چنین امری میسر نیست و نمی‌توانیم از جوانان این انتظار را داشته‌ باشیم. 

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم موضوع اقتصاد، امنیت و آسیب‌های اجتماعی را حل کنیم عنصر آن در فرهنگ است. با برنامه‌های روزمره و تکرار برنامه‌های گذشته و نسخه‌های قبلی راه به جایی نمی‌بریم. چرا که صد سال است این مسیر را طی می‌کنیم. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: در زمان ایران مدرن در دوره رضاخان، نظام اداری بر کشور ما حاکم شد و دولت از یک سازمان منطقه‌ای به یک سازمان متمرکز صفر تبدیل شد. دیروز جلسه‌ای بودم که گفتند برنامه‌های بعد انقلاب موفق نبوده که بنده گفتم پنج برنامه قبل از انقلاب نیز موفق نبوده است.

او گفت: چیزی که عرضه می‌کنیم یک دولت پایه بر اساس سیاست‌ها و منویات مقام معظم رهبری است که نمونه آن تحول بنیادین نظام آموزش است. ما در ادامه آنچه شهید رئیسی عرضه کرد باید مستحکم و استوار ادامه دهیم.

قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: در حوزه اینترنت دولت کار ویژه‌ای در حوزه فیبر نوری آغاز کرده است، اما حتما باید در حوزه اینترنت بی‌سیم هم به موازات پیشرفت کنیم. ما باید نهضت مردمی سازی محصولات فرهنگی را ایجاد کنیم. تعداد زیادی اماکن متعلق به دولت مانند فرهنگسرا‌ وجود دارد که باید استفاده شوند.

چه ایرادی دارد که گردشگری خانواده‌محور را به دنیا عرضه کنیم؟

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: کره جنوبی ۷۱ میلیارد دلار از محل تولیدات فرهنگی درآمد دارد فرهنگ غنی ایران پتانسیل بیشتری دارد که باید زیر ساخت‌های آن فراهم شود. ما سه و نیم میلیون ورزشکار حرفه‌ای و رسمی داریم که ۴۱درصد آن بانوان هستند. متأسفانه این قشر دسترسی کمتری به اماکن و امکانات ورزشی دارند، به همین دلیل تعداد مدال‌های بانوان کمتر است.

او اظهار کرد: بیشترین گردشگر ما مذهبی است. چه ایرادی دارد که گردشگری خانواده محور را به دنیا عرضه کنیم؟ ما کشور چهار فصل و مذهبی هستیم و ۴۵۰ میلیون شیعه در کشور‌های همسایه ما وجود دارد که کمتر از یک درصد آنها به‌ایران می‌آیند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: اگر می‌خواهیم نظام فرهنگی مان اصلاح شود، مسئولان باید ظاهر و باطن خود را یکی کنند و آنچه باور ندارند را عمل نکنند. در این صورت مردم ما را باور می‌کنند.

قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: مردم شهید رئیسی و سلیمانی را دوست دارند، چون صداقت و بی آلایشی از آنان دیدند.  ما به پشتیبانی مردم برای تحقق وعده صادق نیاز داریم و باید اعتماد آنان را جلب کنیم. بزرگترین وظیفه دولت مردم و خانواده بالابردن رضایت اجتماعی است.

خبرنگاران: محمدامیرحسینی، محمدحسین نیک‌خوی‌متین، فاطمه تورانلو و فاطمه سیدی

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی برنامه‌های ویژه خبری



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×