» آخرین اخبار » سیاست » دولت نباید در بورس مداخله کند/ مشکل ساماندهی نیرو‌های شرکتی را حل می‌کنم

دولت نباید در بورس مداخله کند/ مشکل ساماندهی نیرو‌های شرکتی را حل می‌کنم

خرداد ۲۵, ۱۴۰۳ 0۰


محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما گفت: انقلاب اسلامی افتخار آفرینی کرده است. مردم ما برای خود تعیین تکلیف می‌کنند، اما هرگز نباید از چالش‌ها فاصله بگبریم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: رشد اقتصادی سالانه کمتر از یک درصد بوده درحالی که رشد تقدبنگی ۲۶ برابر شده است. همه خانواده‌ها حس میکنند دخل و خرجشان به هم نمیخواند، خصوصا کسانی که درآمد ثابت دارند.

در نقطه‌ای هستیم که باید وارد اصلاح نظام بانکی شویم

وی ادامه داد: در بخش سرمایه‌گذاری با افت فشاری که اتفاق می‌افتد در ۱۴۲۰ پارس جنوبی دیگر امکان استخراج ندارد. بیش از ۳۱ میلیارد باید در سال‌های آینده هزینه کنیم و گاز وارد کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:  دیگر نمیشود آزمون و خطا کرد و دولت را به دست کسی بسپاریم که بخواهد ایده‌های خود را تمرین کند و توانایی اجماع سازی نداشته باشد. رئیس دولت باید بتواند در طول برنامه هفتم به مردم بگوید چه روی زمین و چه در سفره مردم دارد. باید اصلاحات اقتصادی انجام شود. 

 قالیباف با بیان اینکه نباید رئیس دولتی بیاید که آگاه به مسائل نباشد و اقتدار نداشته باشد،اظهار کرد: قطعا دشمن در بخشی از مشکلات اقتصادی ما نقش دارد، اما بی تدبیری دلیل مشکلات داخلی است. اگر نتوانیم با بک ابزار مشخص مدیریت قوی داشته باشیم ظلم به کشور است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: مهار تورم و رشد اقتصادی دو اصل مهم است. کسر بودجه که ام الخوائص است به تعبیر مقام معظم رهبری و ناترازی بانکی باید چاره اندیشی شود.

دیگر با آزمون و خطا نمی شود کشور را اداره کرد

کد ویدیو

بعد از ۵۰ سال موضوع قانون دائمی بانک مرکزی را تغییر دادیم

قالیباف گفت: ما بعد پنجاه سال به کمک اقای بحرینی موضوع قانون دائمی بانک مرکزی را تغییر دادیم و برنامه هفتم نیز در کنار آن آماده هستند تا در کسری بودجه و ناترازی بانک‌ها که مهم‌ترین موضوع هست انجام شود. این قوانین یک کاغد هستند که یک مدیر قوی و آگاه میخواهد تا هم روی زمین اجرا شود و هم مردم تاثیر آن را در سفره‌های خود ببینند.

مجید شاکری مشاور قالیباف گفت: از بودجه ۱۴۰۰ ما با یک سطح جدیدی از کسر بودجه مواجه شدیم و رشد ۶۷ درصدی جبران خدمات ما را به سطح جدیدی برد. کنترل ترازنامه رشد نقدینگی را در برابر بیرون کردن بخش خصوصی از تقاضای اعتبار کنترل کرده‌است. در بهار ۱۴۰۳ اصناف و کسبه رکود را تجربه میکنند و با تابلوی قرمز بورس مواجهیم. ما در نقطه‌ای هستیم که باید وارد اصلاح نظام بانکی شویم.

قالیباف اظهار کرد: ما قانون دائمی داریم و در مجلس یازدهم برای تعیین جهش اقتصادی از جهش قانون دائمی همه اصلاحات را در حد توان انجام دادیم و امروز گیری در اصلاح قوانین نداریم و بیشتر قوانین اصلاح و تصویب شد.

او ادامه داد: برنامه هفتم آماده شده و شش برنامه قبلی زیر سی درصد اجرا شده. اگر قانون خوب نوشته شود و اجرای آن تحقق نیابد قانون مثل گواهینامه است، اما رانندگی را راننده باید انجام دهد. برای صادرات نفت و گاز بیش از آن در داخل آن را حیف می‌کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد:  یک مدیر قوی میخواهد آن را به سرمایه گذاری برگرداند وگرنه مردم ریال را تبدیل به ارز و طلا میکنند در صندوق‌های بانکی یا از کشور خارج میکنند. اینکه این را ما انجام دهیم آیا کارنامه‌ای در ۴۵ سال گذشته دارید لذا آزمون و خطا کنید و من متعهدم آن را انجام دهم.

آل اسحاق کارشناس برنامه گفت: فرمودید که برنامه اول تا ششم علی رغم تنظیم برنامه بوده و روسای جمهور باید برنامه را اجرا کنند. گفتید که این برنامه‌ها سی درصد عمل شده است. یا قانون بانکی یک کاغذ است. این اگر اجرا شود در اجرا باید یک مدیر قوی باشد تا آن را اجرا کند. سوال این است که مدیر قوی یعنی چه و کسی که میخواهد برنامه را اجرا کند به چه شکل است و چه کسانی نگذاشتند ۷۰ درصد برنامه اجرا نشود؟

او ادامه داد: پنج حوزه از ۷۰ درصد درآمد طبقه متوسط را پوشش میدهد و بقیه را باید با ۳۰ درصد سر کنند. سوالم این است که در دوره شما این ۷۰ درصد از درآمد به ۴۰ درصد می‌رسد یا با تورم اضافه می‌شود. موضع خودرو چالش اساسی کشور شده و همه جامعه ما را از جوان و پیر به وضع آرزو رسانده است. در سی سال گذشته همه جوره از این صنعت حمایت کردیم. وضعیت خودرو برای حفظ ارزش دارایی مردم شده مثل طلا. این ضایعه را چگونه حل میکنید؟ در زمان شما این موضوع حل می‌شود و یا دوباره وعده و عید می‌دهید؟

برای اجرای قانون دائمی بانک مرکزی و برنامه هفتم نیازمند یک‌ مدیر قوی هستیم

کد ویدیو

ضمانت من سابقه‌ام است

قالیباف پاسخ داد: یک مدیر قوی و مسلط بر امور میتواند این کار را بکند و ضمانت آن عملکرد بنده است. بنده از دفاع مقدس مهمترین پروژه‌ها را دنبال کردم. تحول عظیم را در هوافضا را مشاهده می‌کنید. در پلیس سهم ما ۳/۲ در بودجه ملی بود و روزی که از نیروی انتظامی خداحافظی کردم ۲ دهم کمتر و ۳ درصد شد، اما چه کسی فکر می‌کرد در عرض سه دقیقه پلیس بیاید، لذا ضمانت من سابقه بنده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: بحث بهره وری یعنی ۱۱۰ یعنی چه؟ ۱۱۰ در بیست سال قبل شکل گرفت. ۱۱۰ یک تلفن نیست بلکه یک سیستم است. چه کسانی شش تا برنامه را اجرا نکردند؟ علتش رئیس جمهور است. 

وی ادامه داد: من همیشه میگویم شفاف سازی، هوشمندسازی و مردم سالاری. در یک بخشی از ال پی جی در مجلس تشکیل شد حدود ۲۷ همت بود. در سال ۱۴۰۲ به دویست همت رسید. این ۱۷۰ و ۱۸۰ همت این وسط حیف می‌شد و رئیس دولت برای ۵۰ همت میگفت پول ندارم. 

قالیباف اظهار کرد: پس با هوشمندسازی بر دیوان سالاری غلبه کردم. مدیر ارشد اگر نتواند مشکل را تبدیل مسئله کند همین وضع ادامه پیدا میکند. در برنامه هفتم سه سال با آن زندگی کردم. دوستان گفتند آنقدر وقت نگذار این برنامه هم مثل شش برنامه دیگر است، اما با قدرت آن را در دولت پگیری خواهیم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: اگر ۲۰ درصد حقوق را در سال افزایش میدهیم در این سپر حمایتی به آن یارانه میدهیم و باید کیک اقتصاد بزرگ را انجام دهیم. من وقتی در شهرداری بودم هر کسی خارج از تهران وارد شد تغییر را دید. اگر این اتفاق نیفتد یعنی شهردار بی عرضه است، لذا بجای کلنگ، تابلوی ساعت و تایمر میزدم و خود را پاسخگو میکردم و بنا نیست برنامه را ببریم در آخر سال و باید در سال اول آثار آن دیده شود.

قالیباف اظهار کرد: ماده ۱۱۷ شورای راهبری برنامه دارد. معاون اول رئیس جمهور کنترل پروژه میکند. در شش ماه اگر شاخص‌ها جواب نداد آن را تعیین تکلیف میکنیم.

پنجاه درصد تولید انرژی را هدر می‌دهیم

او ادامه داد: وقتی ما مردم را بجای اینکه در اقتصاد مداخله دهیم در زندگی آنها مداخله میکنیم. سهم دولت در ایران خودر ۷ درصد و در سایپا ۱۷ درصد است. در همه تصمیمات دخالت میکند و قیمت خودرو را دستوری میکند و خودرویی می‌دهد که بین سه تا چهار برابر از کشور‌های همسایه گرانتر است.

وی اظهار کرد: نیسان آبی با صدی ۱۳ لیتر بنزین تحویل میدهد، اما ماشین‌های منطقه صدی چهار لیتر مصرف میکنند، اما ما صدی هشت لیتر تحویل میدهیم. نمی‌شود بی عرضگی دولت را از جیب مردم برداریم. بخش خصوصی میفهمد که نباید پولش را باد دهد. ما پنجاه درصد تولید انرژی را هدر میدهیم. گاز‌های مشعل چند سال است که مانده است. من همه اینها را اصلاح می‌کنم و این کار‌ها را به ضمانت کارنامه ام انجام می‌دهم.  از این جهت پا در میدان گذاشتم که به ملت با تمام وجود خدمت کنم.

دانش جعفری گفت: به صحبت شما درباره کسری بودجه و ناترازی که دو مشکل ما است احترام میگذارم و به دو سوال اگر جواب دهید مردم به دیدگاه شما بیشتر آشنا می‌شوند. در مورد سیاست‌های کسری بودجه آیا استقلال بانک مرکزی را به رسمیت می‌شناسید یا نه؟

او ادامه داد: برای جبران کسری بودجه دولت به بانک مرکزی فشار نمی‌آورد که پول چاپ کند و تسهیلات تکلیفی چه جایگاهی دارد؟ از نگاه شما وظیفه دولت در اقتصاد چیست؟ شما دولت چابک و کوچک را قبول دارید یا دولت بزرگ را قبول دارید؟ آیا ساخت مسکن را وظیفه دولت میدانید؟

کارشناس برنامه گفت: از نظر شما تسهیلات تکلیفی چه جایگاهی دارد؟ از نگاه شما وظیفه دولت در اقتصاد چیست؟ دولت کوچک و حداقلی را قبول دارید یا خیر؟ نگاهتان چیست؟ سیاست دولت در برابر قیمت گذاری چیست؟ ساخت مسکن وظیفه دولت است؟ اولویت شما درباره بخش خصوصی چیست؟ صرف دادن مجوز مشکلی را حل نمیکند. حاضرید درب‌های کشور را باز بگذارید؟ سیاست شما درباره خصوصی سازی چیست؟ مردمی سازی چه تفاوتی دارد؟ سیاست دستمزدی شما چیست؟

قالیباف پاسخ داد: حدود ۱۵ سوال شد. درباره استقلال بانک مرکزی به این سمت میرویم. در حقیقت ما در اینجا که اقتدار دادیم یعنی دخالت دولت را کم کردیم. درباره تسهیلات تکلیفی به سمت مولد سازی میرویم. این همه دارایی‌ها را بی خود حبس کردیم. در هر سه دولت تحریم داشتیم در شهرداری، اما شهر با سرعت پیش رفت. میتوانیم ده‌ها برابر در دولت این را ادامه دهیم. نیرو‌های کار را به شهروند درجه دو تبدیل کردیم. ما به جای خرید خدمت، خرید خدمات میکنیم یعنی دولت را کوچک میکنیم.

او ادامه داد: ما دو روش داریم. خرید خدمت می‌کنیم، یعنی فقط افراد را می‌آرویم، اما خرید خدمات می‌کنیم یعنی تبعات بعدی را نمی‌پذیریم. در قیمت گذاری خیلی در صحن بحث شد ما فقط در کالا‌های انحصاری دولت قیمت گذاری داریم. کار دولت در تصدی گری برای ساخت ساختمان ممنوع است مگر دولت ساختمان ساز است. کار دولت معلوم است باید جمعیت را ببریم در نقاط مختلف. مافرصت‌های بزرگ داریم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: در سال اول در گشایش سیاست خارجی انجام میدهیم علاوه بر این مردم ما که این همه سرمایه را در بانک‌ها حبس کردند باید اطمینان یابند و سرمایه گذاری کنند. ما به تفاوت تورم را به حقوق قشر کم خواهیم داد.

می‌توانیم با بسیاری از کشورها بدون نیاز به دلار و یورو تجارت کنیم

کد ویدیو

مردم چرا باید به بورس اعتماد کنند؟

حسین زاده بحرینی گفت: در دهه قبل بورس یک موضوع عمومی نبود و تعداد سهامدار‌ها کم بود و حداقل تخصص حرفه‌ای داشتند. از اواخر دهه ۹۰ نفوذ بورس در خانوار‌ها به شدت افزایش یافت اکثریت خانواده‌ها بورس برایشان مساله است. اصلا فلسفه بورس چیست؟

او ادامه داد: فلسفه ایجاد بورس تامین مالی است و باید شرکت‌های مالی ما نیاز‌های مالی را از این طریق تامین کنند، اما بورس ما این نقش را ایفا نمیکند. بورس ایران از شان نزول خود خارج شده است. در یک سال قبل بازدهی بورس منفی ۴ درصد است. سوال این است که مردم چرا باید به بورس اعتماد کنند؟ کسی که سراغ این سرمایه گذاری میرود ابتدا به اقتصاد کشور و دوم به خود خدمت میکند. سوال واضح من که سوال میلیون‌ها ایرانی است و از سوی دیگر سوال هزاران شرکتی است که امید به این بازار دارند این است که در دولت شما برای بورس چه برنامه‌ای دارید تا از این حالت فاجعه بار خارج شود؟

دولت دارد بورس را منهدم می‌کند

قالیباف جواب داد: مهمترین نکته که به عنوان هدف اصلی خود به آن می پردازم این است که اقتصاد باید پیش بینی پذیر باشد. یکی از مشکلات اصلی ما پیش بینی ناپذیر بودن ان است. دولت وقت مردم را به بورس دعوت کرد. نکته دوم این است که بورس حتما بهترین جای تامین نظامی ماست و بخشی از کار‌های بانکی ما باید در این حوزه وارد شود.

نامزد انتخابات گفت: دولت نباید در بورس مداخله کند وقتی دولت دستوری وارد میشود برای شرکت‌ها این اتفاق می‌افتد. بورس دو بازار دارد اولیه و ثانویه و ما نمیتوانیم بدون بازار ثانویه بازار را رونق دهیم. دولت باید توجه کند که اگر اینها نباشد خودش هم نمیتواند وارد.

او ادامه داد: بانک مرکزی ما تصمیم میگیرد و پروژه‌هایی را مشخص میکند که میگوید ما برای اینها ۳۰ درصد تامین مالی میکنم. انوقت مردم ما باید وارد بورس شوند؟ دولت دارد بورس را منهدم میکند این اتفاق نباید بیفتد. نهاد بورس باید اصلاحات ساختاری داشته باشد.

بورس مهم‌ترین جایی است که می‌توان با آن اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کرد

کد ویدیو

آل اسحاق گفت: توسعه اقتصادی کشور احتیاج به الزاماتی دارد. آیا الزامات این را می‌توانید در مسائل بین الملل و سایر حاشیه‌های که دارد تنظیم کنید؟

از سر بی‌تدبیری خودتحریمی درست کردیم

او اظهار کرد: پیشرفت الزاماتی دارد. ما با وجود مشکلات ظرفیت‌هایی نیز هم داریم. یکی از مشکلات ما در تحریم‌ها سوییفت است و بریکس می‌تواند در این زمینه خیلی از مشکلات را از بین ببرد و این برای ما یک فرصت است. در خیلی از موضوعات با برخی از کشور‌های بزرگ دنیا بدون دلار و یور می‌توانیم رابطه‌های درست و پول سازی را داشته باشیم.

قالیباف بیان کرد:  این فرصت‌ها در شانگهای و بریکس برای ایران فراهم است. در هر دو طرف یک رابطه اقتصادی همه کشور‌ها می‌خواهند سود ببرندْ اینها همه فرصت‌هایی است که می‌توان انجام داد. مشکلات ما داخلی و خارجی است که روی هم تاثیرگذار است. خودمان برای خودمان از سر بی‌تدبیری و بی‌عرضگی خودتحریمی درست کردیم و همین هم باعث مشکلات فراوان شده است.

دانش جعفری گفت: به نظر شما نرخ ارز را در چه حد می‌توان تنظیم کرد و سیاست ارزی شما چه است؟

قالیباف پاسخ داد: نمیتوان بودجه بخش‌های مهمی مانند بهداشت، آموزش عالی و دفاع را کاهش داد، اما می‌توان در بخش هزینه‌ها خیلی کارها کرد. مردمی سازی در این مینه بسیار اهمیت دارد. در رابطه با نرخ ارز هم باید عنوان کرد: اقتصاد باید پیش‌بینی‌پذیر باشد تا ارز را هم بتوان پیش‌بینی‌پذیر کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: دولت باید دخالت خود را به گونه‌ای در عرضه و تقاضا انجام دهد که خالص آن در انتها صفر باشد. اکنون واردات ما جذابیتش بیشتر از صادرات است. این یکی از ایراداتی است که وجود دارد. صحبت‌های من دقیقا منطقی و قابل اتکا است و بر عکس حرف شما پوپولیستی نیست. من دقیق و فنی می‌گویم.

او ادامه داد: ما نرخ نیمایی داریم و آن را به گونه‌ای پیش می‌بریم که در کانالی باشد و نرخ ماهیانه آن قابل پیش بینی باشد از طرف دیگر آن را از بالا کنترل کنیم. دستوری نباید کاری را انجام داد و باید با پیش‌بینی‌پذیری کار را انجام داد.

قول قالیباف به  نیرو‌های شرکتی

حسین زاده بحرینی گفت: برای نیرو‌های شرکتی و ساماندهی آنها چه برنامه‌ای دارید؟

قالیباف جواب داد: اشتباه بزرگ آن بود که نیرو‌های دستگاه دولتی را به آن شرکت‌ها ارجاع دادند و حقوق را به شرکت‌های خدماتی ارائه کردند. ۳۰ درصد حقوق را شرکت برداشت و ۷۰ درصد هم داد و اکنون این نیرو‌ها شده اند شهروند درجه دو. بیشتر زحمت می‌کشند و کمتر هم پول می‌گیرند. قول می‌دهم در این زمینه حتما مشکلات را حل کنم.

او ادامه داد: در شهرداری، اما این کار را نکردیم. برون سپاری کردیم و خرید خدمات کردیم و در اتوبوس رانی نیز همین کار را کردیم. تا هزینه در شهرداری کاهش پیدا کرد و کیفیت بالا رفت.

قالیباف اظهار کرد: بعضی از این شرکت‌ها، اتباع را می‌آوردند و  به آنها حقوق نمی‌دادند. در همه قرارداد‌های این شرکت‌ها نوشتیم که همه حقوق‌ها باید از طریق سیستم‌های بانکی عملی شود. ما همه چی را برای کارفرما‌ها مشخص کردیم که در حق کسی اجحافی نشود. این کار‌ها در همه اموری که داشتیم عملی کردیم.

خبرنگاران: فاطمه سیدی، فاطمه تورانلو، محمد امیرحسینی، محمدحسین نیک‌خوی‌متین

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی برنامه‌های ویژه خبری



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×