» آخرین اخبار » اقتصاد » اجرای ۵۰ درصد واحد‌های نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی‌سازی در دولت‌های بعدی

اجرای ۵۰ درصد واحد‌های نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی‌سازی در دولت‌های بعدی

خرداد ۱۸, ۱۴۰۳ 1۰


 از ابتکارات دولت سیزدهم با تاکید و پیگیری شهید رئیسی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در قالب مسکن‌های ویلایی بود که در استان یزد برای اولین بار با حضور شخص رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با روی کار آمدن دولت سیزدهم اقدامات زیادی در حوزه مسکن و اختصاص آن به اقشار پایین جامعه انجام شد و اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور از جمله این اقدامات بود. 

در همین راستا برای تامین نیاز مردم در حوزه مسکن در برنامه‌ چهار ساله دولت قرار بر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی با طرح نهضت ملی طی مدت چهار سال شد. 

سهم استان یزد از این چهار میلیون سرپناه ۵۳ هزار واحد بود اما در حال حاضر در استان یزد ۵۷ هزار واحد در حال ساخت است و این به معنای آن است که بیش از تعهد چهار ساله دولت در استان در حال اجراست و این مهم نشان از آن دارد که دولت  در سطح ملی صادق‌الوعده بوده است.

ساخت مسکن ویلایی با توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی  و مطابق با فرهنگ بومی اسلامی یکی از اقداماتی بود که در  بسیاری از استان های کشور آغاز و در سراسر کشور از این طرح استقبال شد؛ اجرایی کردن این طرح با نقش پررنگ آیت‌الله رئیسی امکان‌پذیر بود که در مصوبات سفرهای استانی  به یزد نیز آورده و مقرر شد تا نیمی از واحدهای نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی ساخته شود.

گفتنی است پیش از این هم مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی  اعلام کرده بود که   دولت  سیزدهم برنامه دارد که در سال آتی، حداقل ۵۰ درصد خانه‌های نهضت ملی مسکن را به صورت ویلایی بسازد؛ مردمی‌سازی ساخت از دیگر سیاست‌های محوری دولتِ مردمی در جهت ساخت مسکن با سرعت بیشتر، مقرون به صرفه‌تر و با رضایت بالاتر مردم در سال ۱۴۰۳ است.

براساس این گزارش در همین رابطه ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه  در برخی از شهرهایی که اراضی در آنها به میزان کافی وجود دارد ما شاهد اجرای طرح های ویلایی سازی و ساخت واحدهای مسکونی با تراکم پایین هستیم گفت: اجرای طرح ویلایی سازی و ساخت خانه های حیاط دار در شهرها و استان هایی که در آنها اراضی وجود دارد اولویت اصلی دولت است.

وی افزود: اجرای طرح های ویلایی سازی از سوی متقاضیان بسیار استقبال می شود و این طرح باعث استفاده بیشتر از ظرفیت های مردمی شده و سبب می شود که مشارکت های مردمی مطابق با شعار سال بیشتر شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اختصاص زمین به متقاضیان برای ساخت مسکن تدریجی و پرداخت تسهیلات نقش بسیار موثری در رسیدن به ظرفیت ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را دارد و در این شرایط دولت از تمامی ظرفیت های خود برای اجرایی شدن این طرح استفاده می‌کند.

مالکی بیان کرد: دولت تمام تلاش خود را می کند که هرچه سریعتر اراضی مورد نیاز را خود تامین کند تا از این ظرفیت مردمی که با دریافت تسهیلات ساخت و همچنین با تامین مصالح مورد نیاز و تخفیف ها در صدور پروانه انجام می شود استفاده بیشتر کنیم و بتوانیم شعار سال را در حوزه مسکن محقق کنیم.

وی با اشاره به اینکه تخصیص زمین به متقاضیان یکی از اصلی ترین برنامه ها در حوزه ساخت مسکن به شمار می رود که تمامی مسئولان و کارشناسان حوزه ساخت وساز به این موضوع معتقد هستند که هزینه های ساخت مسکن در این بخش کاهش می یابد گفت: باید تمامی دستگاه ها و دولت های بعدی از طریق تخصیص زمین به متقاضیان و ساخت مسکن تدریجی بتوانند نیاز مسکنی را در تمامی شهرها برآورده کنند.

خبرنگار: محبوبه کباری 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×