» آخرین اخبار » اقتصاد » نهضت نوسازی ناوگان هوایی کشور راه‌اندازی شد

نهضت نوسازی ناوگان هوایی کشور راه‌اندازی شد

خرداد ۱۷, ۱۴۰۳ 1۰


در این روزها خبرهای زیادی از نونوار شدن ناوگان هوایی کشور به گوش می رسد که می تواند زمینه ساز کاهش مدت زمان انتظار مردم برای خرید بلیت هواپیما باشد همچنین میزان تاخیرات پروازها را در بسیاری از مسیرها کاهش دهد.

طبق جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا پایان فروردین امسال، ۹۲ فروند هواپیما و هلی‌کوپتر  به ناوگان هوایی کشور ملحق شده است که شامل  واردات ۷۸ فروند هواپیماهای بزرگ آموزشی  بوده است و ۱۴ فروند هم اورهال شده است. همچنین ۶۶ بالگرد و  هواپیما در تایپ‌های مختلف، هفت فروند هواپیمای سبک با کاربری‌های آموزشی و پنج فروند بالگرد وارد ناوگان هوایی شده است.

 گزارشات میدانی حاکی از آن است که با نزدیک شدن به فصل تابستان و تعطیلات خرداد ماه  کمبود بلیت در برخی از مسیرها را شاهد هستیم که این امر نشان دهنده آن است که هنوز طرح ممنوعیت فروش بلیت چارتری نتوانسته است به خوبی در بازار بلیت هواپیما اثر گذار باشد.

این در حالی است که طبق گفته جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری فروش بلیت چارتری در تمامی مسیرهای هوایی به جز قشم،  کیش و مناطق نفتی ممنوع بوده و هیچ یک از شرکت های هواپیمایی و آژانس های  مسافرتی و سکوهای اینترنتی حق فروش بلیت هواپیما به صورت چارتری را ندارند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور  اظهار کرد: سازمان هواپیمایی تمامی توان خود را برای نوسازی و جوان سازی ناوگان خود به کار گرفته و از شرکت های هواپیمایی در جهت اورهال کردن ناوگان هوایی استفاده می کند. اجرای این طرح نقش موثری در بهبود وضعیت بازار فروش بلیت هواپیما و کاهش میزان صف های انتظار و از همه مهم تر حذف سوداگران در این بازار دارد.

در همین رابطه واعظی یکی از مسافران مسیر مشهد به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از هفته گذشته برای تعطیلات خرداد ماه برای پیدا کردن بلیت هواپیما به چندین آژانس مسافرتی و سایت های فروش مراجعه کرده ام اما هیچ بلیتی برای پایان هفته پیدا نمی شود و اگر هم باشد برخی آژانس ها اعلام کرده اند که نرخ های آنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بیشتر از نرخ مصوب است.

استفاده از توان شرکت های هواپیمایی در جهت اورهال کردن ناوگان هوایی

یکی از راهکارهایی که در حال حاضر می تواند زمینه ساز کاهش مدت زمان انتظار خرید بلیت هواپیما برای مسافران باشد، اضافه شدن تعداد ناوگان حوزه حمل ونقل هوایی است که در همین رابطه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: با وجود تحریم های ناجوانمردانه در صنعت هوایی کشورمان، تاب آوری این صنعت روز به روز در حال افزایش است و توسعه ناوگان نیز از روش های مختلف در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم تقریبا هرماه تعدادی هواپیما خریداری شده است افزود: طبق برنامه ریزی هایی که داشته ایم در سه ماهه ابتدای سال جدید ناوگان هوایی نوسازی شد. تعداد ناوگان فعال هوایی در کشور ۱۸۰ فروند است که به صورت مرتب این ناوگان در حال واردات و یا اورهال شدن توسط شرکت های هواپیمایی است.

اضافه شدن ۲۲هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور 

در ادامه صابر نوروزی سخنگوی  شرکت هواپیمایی  در خصوص  ورود یک فروند  هواپیما به ناوگان هوایی کشور گفت: یک فروند هواپیمای بوئینگ MD-83 با شماره ثبت EP-CPV با تامین موتور، قطعات مورد نیاز، انجام چک های دوره‌ای و دریافت لیوری جدید و با انجام بدون مشکل تست پروازی وارد چرخه عملیاتی هواپیمایی کاسپین شد و خوشبختانه موضوع زمینگیری هواپیماهای MD این شرکت به دلیل نبود موتور، قطعات و… به اتمام رسید.

وی گفت: با ورود این هواپیما تعداد ۱۴۶ صندلی در دو کلاس بیزینس و اکونومی به چرخه پروازی ناوگان هوایی کشور افزوده شده است. با بازگشت هواپیما به چرخه پروازی با میانگین ۶ سورتی پرواز روزانه ماهانه ۲۲٫۰۰۰ صندلی افزوده خواهد شد.

 نوروزی با تشریح وضعیت ناوگان هواپیمایی گفت: با توجه به اجرا گذاشتن سیاست توسعه ناوگان و افزایش بهره وری شرکت و با تلاش متخصصان مجموعه های مهندسی تعمیرات و صلاحیت پروازی و تدارکات خارجی شرکت، اکنون ۸ فروند هواپیما از ناوگان بوئینگ MD و بوئینگ B737 فعال هستند.

وی  گفت: در مدت یک ماه نیم اخیر سه فروند هواپیما به ناوگان این شرکت اضافه شده و با برنامه ریزی دقیقی که صورت پذیرفته تا یک ماه آتی با اضافه شدن دو فروند دیگر، تعداد ناوگان فعال این شرکت به ده فروند خواهد رسید که به نوعی یک رکورد بی نظیر در سال های اخیر برای این شرکت محسوب می شود.

در خصوص نوسازی ناوگان هوایی کشور همچنین محمد محمدی‌بخش  رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته است : در شرایط فعلی با جمعیت ۸۵ میلیونی نفری  به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است، درحالی که اکنون هواپیماهای فعال کشور بین ۱۸۰ تا ۱۹۰ هواپیما در نوسان است. تلاش‌هایی برای پر کردن این شکاف ۳۶۰ عددی انجام شده، ازجمله اینکه سعی کرده ایم از طریق واردات یا تعمیر هواپیماهای زمینگیر، ناوگان فعال به ۲۵۰ عدد برسد. 

در حال حاضر از ۳۳۰ هواپیمای ثبت‌شده در کشور، ۱۳۹ فروند هواپیما از دو سال به بالا (تا ۱۵ سال) زمین‌گیر است و حتی تعدادی از این‌ هواپیماها قابل برگشت به چرخه پروازی نیستند و باید از ناوگان خارج شوند از سوی دیگر، مسئولان صنعت هوایی اذعان دارند که نرخ قطعات هواپیما در بازار جهانی به دلیل شرایط پس از کرونا بسیار افزایش پیدا کرده است و نرخ دلار هم اثر مستقیم در این بخش دارد و باعث گران شدن تامین قطعات شده است؛ با وجود این ترخیص قطعات هواپیما از گمرک که پیش از این مشکلاتی داشت، اکنون روان شده است.

نهضت تعمیر ناوگان هوایی کشور

 محمدی بخش در خصوص تعمیر ناوگان هوایی اعلام کرده است: صنعت هوایی کشور با وجود تحریم‌ها توانسته روی پای خود باشد  تا جایی که اکنون تمامی تعمیرات هواپیماهای موجود با توان متخصصان داخلی انجام می‌شود و هیچ هواپیمایی به خارج از کشور برای تعمیر فرستاده نمی‌شود. در صنعت هوایی کشور نهضت تعمیر قطعات ایجاد کرده ایم  تا از طریق آن  بتوانیم هواپیماهای زمینگیر را به سر خط بیاورند.

معاون وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه ما امروز هیچ هواپیما و موتوری را به خارج اعزام نمی‌کنیم، تمام آنها در داخل تعمیر می‌شود گفت:  این فرآیند با ایجاد زیرساخت‌ در شرکت‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. برای تعدادی از اینها که قابل برگشت هستند، برای بازگرداندن به چرخه برنامه داریم.

حالا علاوه بر ورود ناوگان جدید هوایی کشور باید نظارت و بازرسی ها از سوی سازمان هواپیمایی کشوری هم افزایش یابد که در این زمینه سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که روزانه تمامی بازرسی ها از سوی سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده و به هیچ عنوان اجازه فروش بلیت خارج از نرخ مصوب از سوی سکوهای اینترنتی و  شرکت های هواپیمایی داده نمی شود. در این زمینه با متخلفان برخورد شدید خواهد شد و در صورتی که مسافران  اقدام به خرید بلیت خارج از نرخ مصوب کردند حتما  به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش کنند تا در اولین فرصت با آنها برخورد شود.

براساس این گزارش پیش بینی می شود، با اورهال کردن ناوگان هوایی کشور و خرید هواپیما و اضافه شدن آنها به سیستم ناوگان هوایی کشور همچنین تشدید نظارت ها بر روند فروش بلیت هواپیما و ممنوعیت فروش چارتری تا چند ماه آینده شاهد بهبود وضعیت حمل و نقل هوایی کشور باشیم.

خبرنگار: محبوبه کباری 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×