» آخرین اخبار » گیلان » پروژه ریلی رشت – کاسپین آماده افتتاح؛ برنامه دولت چیست؟

پروژه ریلی رشت – کاسپین آماده افتتاح؛ برنامه دولت چیست؟

خرداد ۱۹, ۱۴۰۳ 2۰


خط ریلی رشت – کاسپین به عنوان آخرین پازل از کریدور شمال – جنوب؛ اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم می‌کند.

اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشور‌های همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

بر اساس آنچه در خبر‌ها آمده است؛ ساخت راه آهن رشت – کاسپین در سال ۱۳۸۵ کلید خورد، اما در یک برهه ۱۳ ساله فقط ۳ درصد پیشرفت داشت، عملیات اجرایی این پروژه در سال ۱۳۹۸ از محل اعتبارات عمرانی ملی آغاز شد و عملیات ریل گذاری کل مسیر رشت – کاسپین پس از اعلام هدفگذاری‌های متعدد بالاخره در دولت سیزدهم به پایان رسید و اکنون ۱۰۰ درصد زیرسازی و ۱۰۰ درصد روسازی این پروژه ریلی انجام شده است.

طبق اعلام مسئولان استانی، راه آهن رشت – بندر کاسپین با هزینه کرد بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال احداث شده است که ارزش روز آن بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. 

همچنین بنا بر گفته کارشناسان فنی، این خط ریلی به طول ۳۷ کیلومتر (با خطوط ایستگاهی ۴۰ کیلومتر)، تعداد خطوط یک خطه: ۲۷/۷ کیلومتر و تعداد خطوط دو خطه: ۹/۳ کیلومتر، دارای ۱۶ پل خاص مجموعا به طول ۶۵۰ متر و دارای ۲۳۱ ابنیه فنی تیپ و متفاوت با پل‌های معمول است.

کد ویدیو

راه آهن رشت – کاسپین آماده بهره‌برداری است

اسدالله عباسی، استاندار گیلان روز شنبه ۲۵ فروردین امسال در جریان بازدید از آخرین وضعیت احداث راه آهن رشت – بندر کاسپین گفته بود با تلاش‌های صورت گرفته در استان و با پیگیری‌های انجام شده، فاز نخست این راه آهن آماده بهره‌برداری است و فاز دوم آن شامل افزایش ظرفیت بارگیری و تعداد واگن نیز به زودی تکمیل می‌شود.

راه آهن رشت - کاسپین کی افتتاح می‌شود؟

به گفته او، تمامی مراحل ساخت راه آهن رشت – بندر کاسپین از جمله مسائل ایمنی، امنیت ریل‌ها و واگن‌ها راستی آزمایی شده و آماده بهره‌برداری است.

استاندار تصریح کرد: این پروژه مهم که نقش بسزایی در توسعه گیلان و تبادلات تجاری ایران اسلامی دارد، در سفر رئیس جمهور به این استان در آینده نزدیک افتتاح می‌شود.

افتتاحی که برای گیلانی‌ها تلخ شد

راه آهن رشت – کاسپین که طبق برنامه ریزی قرار بود در دومین سفر استانی هیئت دولت به گیلان بهره برداری شود، با حساسیت‌ها و دستور‌های رئیس جمهور شهید به انجام رسید. پروژه‌ای که به زعم شهید رئیسی نتایج اقتصادی و توسعه محور خوبی را برای استان گیلان و کشور به همراه خواهد داشت. 

راه آهن رشت - کاسپین کی افتتاح می‌شود؟

اما آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهانش در سانحه هوایی روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه به شهادت رسیدند؛ بنابراین سفر دوم هیئت دولت به گیلان انجام نشد و طعم شیرین خدمت شهید رئیسی در به ثمر رساندن راه آهن رشت – کاسپین برای گیلانی‌ها تلخ شد. 

راه آهن رشت - کاسپین کی افتتاح می‌شود؟

استاندار گیلان در مراسم گرامیداشت حضرت امام خمینی (ره) و شهدای ۱۵ خرداد در حرم مطهر آقا سید جلال الدین اشرف (ع) در آستانه اشرفیه گفت: مقرر شده بود در سفر شهید جمهور به گیلان ۱۵ هزار میلیارد تومان پروژه از جمله راه آهن رشت – کاسپین به بهره‌برداری برسد که متأسفانه آن اتفاق دردناک رقم خورد و ما را در سوگ شهید جمهور نشاند.

راه آهن رشت - کاسپین کی افتتاح می‌شود؟

راه آهن رشت – کاسپین به زودی افتتاح می‌شود 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی روز دوشنبه ۷ خرداد ماه، خبری مبنی بر افتتاح راه آهن رشت – بندر کاسپین با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در فردای آن روز، منتشر کرد که پس از گذشت ساعاتی به خبر «راه‌آهن رشت – بندر کاسپین به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی و اولویت‌دار کشور با هدف تکمیل کریدور شمال – جنوب به زودی به بهره‌برداری می‌رسد» تغییر کرد.

وحید قربانی، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی

وحید قربانی، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی هم روز سه شنبه ۸ خرداد ماه گفت: پیش از این اعلام شده بود که راه آهن رشت – بندر کاسپین با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح خواهد شد که به خاطر برنامه ریزی برای حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری به تعویق افتاد و در چند روز آینده این مراسم برگزار می‌شود.

راه آهن رشت - کاسپین کی افتتاح می‌شود؟

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی افزود: این پروژه اتصال ریلی مرکز استان گیلان به بندر انزلی را فراهم می‌سازد که این رویداد از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشور‌های منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است.

قربانی تصریح کرد: پروژه راه آهن رشت – بندر کاسپین آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار می‌کند.

کد ویدیو

راه آهن رشت – کاسپین، یادگار ارزشمند شهید جمهور

پروژه راه آهن رشت – کاسپین، یادگاری ماندگار از دولت شهید رئیسی است که در سال ۱۴۰۰ با سفر رئیس‌جمهور شهید به استان گیلان و منطقه آزاد انزلی و با تأکیداتش شتاب گرفت و در این مدت به سرانجام رسید و آماده بهره‌برداری است.

راه آهن رشت - کاسپین، یادگار ارزشمند شهید جمهور

این خط ریلی، ایستگاه راه آهن رشت در ۱۲ کیلومتری جنوب این شهر در روستای فلکده را به بندر انزلی، سپس بندر کاسپین متصل می‌کند. پروژه راه آهن رشت – انزلی به منطقه آزاد انزلی و بندر انزلی متصل می‌شود و این پروژه نیز به راه آهن قزوین – رشت متصل می‌شود و بدین ترتیب قطار از رشت به بندر انزلی، سپس بندر کاسپین و همچنین به آستارا متصل می‌شود.


بیشتر بخوانید

  • بهره برداری از راه آهن رشت – کاسپین تا پایان امسال
  • بهره برداری از راه آهن رشت – کاسپین در سال جدید
  • دی ماه امسال، هدفگذاری جدید برای تکمیل خط ریلی رشت – کاسپین

صدای سوت قطار کریدور شمال – جنوب 

در حال حاضر افتتاح راه آهن رشت – بندر کاسپین به عنوان یکی از کلیدی‌ترین خطوط ریلی ایران باز هم به تعویق افتاده و هنوز زمان دقیقی برای افتتاح رسمی آن اعلام نشده است. 

راه آهن رشت - کاسپین کی افتتاح می‌شود؟

حال باید دید آیا این نقطه اتصال دریای خزر به خلیج فارس که قرار بود سال‌ها پیش تکمیل و به بهره برداری برسد، برای افتتاح هم به سرنوشت تعیین وقت و تاریخ‌های متعدد و توقف در ایستگاه وعده‌های بی سرانجام دچار شده است یا نه، به زودی سوت قطار کریدور شمال – جنوب (برای نخستین بار در تاریخ ایران) به صدا در می‌آید؟

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×