» آخرین اخبار » فناوری » نخستین پیوند قرنیه مصنوعی جهان با موفقیت انجام شد

نخستین پیوند قرنیه مصنوعی جهان با موفقیت انجام شد

خرداد ۱۶, ۱۴۰۳ 1۰


او می‌گوید که به لطف این جراحی، حالا بینایی‌اش رو به بهبود است و مشکلات چشمش که ۱۵ سال او را عذاب داده بود، پایان یافته است. 

قرنیه لایه شفاف بیرونی جلو کره چشم است و چنانچه مرکز ملی بهداشت و سلامت بریتانیا توصیف می‌کند، «پنجره چشم» محسوب می‌شود. در صورتی که این لایه شفاف و نازک به دلیل بیماری‌ یا جراحت آسیب ببیند، فرد با مشکل بینایی و درد مواجه می‌شود و باید در صف‌ طویل عمل پیوند قرنیه از اهداکننده انسان در انتظار بماند.

حالا امید می‌رود که قرنیه مصنوعی به نام «اندوآرت» (EndoArt) این دوران انتظار را کاهش دهد، فشار بر مرکز ملی بهداشت و درمان را کم کند و خطر پس‌ زده شدن قرنیه اهدایی در بدن دریافت‌کننده عضو را نیز کاهش دهد. 

فارلی می‌گوید که از این پیوند‌ــ که روی چشم راستش انجام شدــ بسیار خوشحال است، چون دوباره توانسته است الیزابت، همسر ۸۳ ساله‌اش، را ببیند. او می‌گوید: «پس از ۶۳ سال از ازدواجمان، هنوز هم می‌توانم همسرم را ببینیم. ما زندگی عادی‌مان را تا جایی که بتوانیم ادامه خواهیم داد.»

 

او در ادامه افزود: «وقتی چشمتان خوب کار می‌کند، از زندگی‌ بیشتر لذت می‌برید. تا وقتی مشکلی برای چشمتان پیش نیاید، متوجه نمی‌شوید که چقدر ناتوان‌کننده است.»

چشم راست فارلی تا قبل از این جراحی، اصلا بینایی نداشت اما از زمان عمل پیوند قرنیه مصنوعی در ماه فوریه بینایی‌ او رو به بهبود است. او می‌‌‌گوید: «بینایی‌ام خیلی بیشتر شده است. چشمم قبلا کاملا تار می‌دید و نمی‌توانستم چهره‌‌ها را تشخیص دهم. حالا با این چشم بهتر می‌بینیم و وقتی نور بیشتر است واضح‌تر هم می‌بینم. البته همه‌چیز خیلی آرام پیش می‌رود و به من گفته‌اند که احتمالا یک سال زمان نیاز است.»

قرنیه مصنوعی را با لنزهای تماسی مقایسه می‌کنند. این ابزار که جایگزین قسمت داخلی قرنیه است، از طریق جراحی و با یک بخیه به چشم متصل می‌شود و به کمک حباب گاز در جایش قرار می‌گیرد. تاکنون تنها ۲۰۰ نفر در جهان، از جمله فارلی، از قرنیه مصنوعی «ایندوآرت» استفاده کرده‌اند، اما امید می‌رود که استفاده از این نوآوری درمانی گسترش یابد. قرنیه طبیعی معمولا از بدن اهداکنندگان عضو پس از مرگ‌ به دست می‌آید و به بیماران پیوند زده می‌شود.

به گزارش اسکای‌نیوز، توماس پول، جراح چشم‌پزشکی که این پیوند را انجام داد، قرنیه مصنوعی را یک «پیشرفت بزرگ» توصیف می‌کند. او و همکارش، هانبین لی، طی دو ماه گذشته چهار پیوند موفقیت‌آمیز قرنیه مصنوعی انجام داده‌اند که از بهبود در نتایج اولیه خبر می‌دهند. او با امیدواری به آینده، تاکید می‌کند که در انواع خاص پیوند‌ها، این قرنیه‌های مصنوعی می‌توانند جایگزین قرینه طبیعی شوند.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایتنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×