» آخرین اخبار » گیلان » بهره برداری از ۳ پروژه بندری در گیلان

بهره برداری از ۳ پروژه بندری در گیلان

خرداد ۱۳, ۱۴۰۳ 0۰


۳ پروژه توسعه بندر مسافری – دریایی چمخاله، طراحی، ساخت، حمل، نصب و راه اندازی ۴ دستگاه بازوی تخلیه مواد نفتی ثابت و اجرای محوطه سازی ترمینال کانتینری و تأسیسات زیربنایی اراضی استحصالی ضلع شرقی در مجموع با ۸ هزار میلیارد ریال اعتبار به انجام رسید و امروز (یکشنبه ۱۳ خرداد ماه) همزمان با ۲۶ پروژه بندری و دریایی بنادر کشور به صورت ارتباط تصویری توسط وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.

با راه اندازی از این طرح‌ها برای ۱۷۹ نفر اشتغال جدید ایجاد شده است.

حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در آیین بهره برداری از این پروژه‌ها گفت: در بنادر استان ۳ پروژه به ارزش ۸ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی سازمان مورد بهره برداری قرار گرفت و عملیات اجرایی ۲ پروژه به ارزش ۵ هزار ۹۵۰ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات داخلی و سرمایه گذاری بخش خصوصی کلید زده شد.

او افزود: پروژه نخست بهره برداری شده، اجرای طرح توسعه بندر مسافری – دریایی بندر چمخاله است که شامل ایجاد جاده و پل دسترسی و ۲ بازوی موج شکن تشکیل دهنده حوضچه آرامش است و اکنون در حال جذب سرمایه گذار برای آغاز عملیات اجرایی مرحله دوم این پروژه هستیم تا بتوانیم در راستای اجرای سیاست‌های توسعه دریا محور ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب گام‌های موثری برداریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اعتبار هزینه شده در این بخش را بیش از ۴ هزار میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: اعتبار تخصیص یافته از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی تأمین شده است.

یونسی پروژه دوم را محوطه سازی و احداث ترمینال کانتینری و تأسیسات زیربنایی اراضی استحصالی ضلع شرقی اعلام کرد و گفت: مجتمع بندری انزلی برای حوضچه‌ها و اسکله‌های جدید نیازمند لجستیک بندری بود که از امروز این پروژه در این مجتمع بندری قابل بهره برداری است.

به گفته او، پروژه سوم طراحی، ساخت، حمل، نصب و راه اندازی ۴ دستگاه بازوی تخلیه مواد نفتی ثابت است که کمک می‌کند عملیات تخلیه و بارگیری مواد سوختی و بالعکس با ایمنی کامل و تسریع در کار اجرایی شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان همچنین تأکید کرد: عملیات اجرایی ۲ پروژه سرمایه گذاری احداث مخازن ۴۰ هزار تنی روغن خام خوراکی نیز از امروز در این مجتمع بندری آغاز شد. 

یونسی گفت: هم اکنون ظرفیت مخازن روغن خوراکی بنادر انزلی ۱۶ هزار تن است که با تکمیل این پروژه ظرفیت مخازن بندرانزلی به ۵۶ هزار تن افزایش می‌یابد. 

او افزود: با اجرای پروژه تعمیرات اساسی منجر به توسعه تجهیز و نگهداری اماکن و زیرساخت‌های بندر انزلی نیز ظرفیت بندر انزلی و بنادر گیلان نیز افزایش می‌یابد.

مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود.

این مجتمع بندری یکی از پرسابقه‌ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور است که با قرار گرفتن در گذر تجاری بین‌المللی از قبیل کریدور ترانزیتی بین المللی شمال – جنوب و تراسیکا (به عنوان یکی از مسیر‌های مهم عبوری برای حمل و نقل انواع محموله‌های تجاری و شخصی شناخته می‌شود) و … از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشور‌های حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×