» آخرین اخبار » گیلان » صدور ذخیره ژنتیکی گاو‌های برتر بومی گیلان به دیگر استان‌ها

صدور ذخیره ژنتیکی گاو‌های برتر بومی گیلان به دیگر استان‌ها

خرداد ۱۱, ۱۴۰۳ 1۰


صالح محمدی در حاشیه دیدار از ایستگاه ذخیره ژنتیک اصلاح نژاد گاو بومی در فومن گفت: گیلان چهارمین استانی است که از امکانات اصلاح نژاد گاو‌های بومی در کشور برخوردار است و این ذخایر ژنی به دست آمده، علاوه بر مصرف در استان، به استان‌های البرز، قزوین و اردبیل صادر می‌شود.

وی افزود: استفاده از ذخایر ژنتیکی گاو‌های برتر بومی ، سبب پایداری تولید، پرورش نژاد‌های مقاوم در برابر بیماری‌ها، تولید گوشت و انواع محصولات لبنی و دامیِ با کیفیت و درنتیجه ارتقا سطح صنعت دامپروری در گیلان و کشور می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در حال حاضر ۲۰۰ راس گاو بومی استان و ذخیره‌ی ژنتیکی آن‌ها در ایستگاه ذخیره ژنتیک اصلاح نژاد گاو بومی در فومن، برای با هدف توسعه ژنتیکی و اصلاح نژاد دام‌های سنگین نگهداری می‌شود.

صالح محمدی با اشاره به کشت تریتی کاله، شبدر وذرت در ۷ هکتار زمین در کنار این واحد تولیدی برای تامین علوفه دام‌ها، افزود: این امر به عنوان الگو می‌تواند کشاورزان را تشویق کند تا زمین‌های خود را پس از برداشت محصول، به کشت گیاهان علوفه‌ای اختصاص دهند تا علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد، در ایجاد امنیت غذائی کمک کنند.

فرامرز مرجانی فرماندار فومن هم در این بازدید از این مرکز با بیان اینکه فعالیت چنین مجموعه‌هایی در راستای تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم موثر است افزود: با توجه زمین‌های حاصلخیر شهرستان فومن، تلاش می‌کنیم با حمایت از تولیدکنندگان و استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشاورزی این شهرستان، به توسعه اشتغال، افزایش تولید و ایجاد امنیت غذائی کمک کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×