» آخرین اخبار » اقتصاد » تامین ۷۰ درصد چوب مورد نیاز کشور با اجرای طرح زراعت چوب

تامین ۷۰ درصد چوب مورد نیاز کشور با اجرای طرح زراعت چوب

خرداد ۱۰, ۱۴۰۳ 0۰


نقی شعبانیان معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به توضیح پیرامون بحث تولید نهال در سال دوم طرح کاشت یک میلیارد درخت  و اعتبارات مورد نیاز برای کاشت و نگهداری در عرصه پرداخت.

در سال نخست کاشت یک میلیارد درخت چه تعداد نهال وارد عرصه شد؟

شعبانیان: در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون درخت در بخش دولتی و ۹۵ میلیون درخت توسط بخش خصوصی از قبیل زراعت چوب، فضای سبز، احیا و غنی سازی جنگل ها و بیابان زدایی کشت شدند و مابقی گونه ها به سبب آنکه رشد مناسبی نداشتند، در نهالستان ها به منظور کاشت در سال های آتی باقی ماندند.

بخش خصوصی عمدتا گونه های زراعت چوب را تولید و در اراضی مستثنیات یا اراضی ملی که اهاله مدیریت شده کاشت کرده است و هزینه نگهداری با بخش خصوصی است.

در سال دوم طرح کاشت یک میلیارد درخت چه تعداد نهال تولید شده است؟

شعبانیان: در سال دوم برای تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال برنامه ریزی کرده ایم که ۳۰ درصد آن برای احیا و غنی سازی و ۳۰ درصد زراعت چوب در نظر گرفتیم که براین اساس احتمال دارد که توسعه زراعت چوب افزایش یابد و همواره بدلیل قیمت چوب در بازار، امکان رقابت زراعت چوب با دیگر محصولات کشاورزی وجود دارد.

برآوردها حاکی از آن است که ۴۰ تا ۵۰ درصد تولید نهال در بحث کاشت یک میلیارد درخت مربوط به زراعت چوب، ۱۰ تا ۲۰ درصد مربوط به گونه های بیابانی به منظور کنترل بیابان و مابقی فضای سبز است که بنابر شرایط اقلیمی و تولیدی تغییرات جزئی خواهد داشت. بنابر برنامه ریزی صورت گرفته کاشت یک میلیارد درخت از شهریور آغاز می شود.

با توسعه کشت زراعت چوب چند درصد نیاز چوبی قابل تامین است؟

شعبانیان: در بحث زراعت چوب به عنوان محصول قابل رقابت با محصولات کشاورزی انگیزه زیادی برای کشت از سوی بخش خصوصی در اراضی ملی و مستثنیات وجود دارد.

براساس قانون ماده ۳۰ حفاظت و بهره برداری از جنگل ها این اراضی اهاله مدیریت می شود و پس از مشخص شدن آب عرصه در قالب مزایده داده می شود، از این رو پیش بینی می شود که تا پایان این طرح ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز چوبی تامین می شود.

در بحث کاشت یک میلیارد درخت چقدر اعتبار مورد نیاز است؟

شعبانیان: بخشی از اعتبارات باید توسط سازمان برنامه و بودجه تامین شود که سال گذشته ۲۳۷ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که تنها ۷ میلیارد تومان مشخص شد  و ۴۰ میلیارد تومان از طریق اسناد خزانه تخصیص داده شد و برای مجموع ۴ سال ۱۸ همت اعتبار برای هزینه های کاشت و نگهداری نیاز است که برای جلوگیری از گسترش بیابان امری مهم است.

در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت سال گذشته استقبال خوبی شد و امسال هم تا این لحظه اقلیم به ما کمک کرد، اما در حفظ و نگهداری گونه های کاشت شده به کمک مردم نیاز داریم که باید برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم. همچنین دستگاه مشخصی بایر متولی نگهداری باشد، از این رو باید نظارت صورت بگیرد تا در هرجایی که بنابه دلیلی نگهداری صورت نگرفت، متولی دیگری انتخاب شود. هرچند در این طرح مشارکت مردم یک اصل و ضرورت است.

گفتنی است که کاشت طرح یک میلیارد نهال فقط ۲۰ درصد از کار بوده و ۸۰ درصد مربوط به مراقبت و نگهداری از این نهال‌ها است.

طرح کاشت یک میلیارد درخت در جلوگیری از بیابان زایی تاثیر دارد؟

شعبانیان: طرح کاشت یک میلیارد نهال یکی از برنامه‌های کنترل و مهار گسترش بیابان در کشور است به طوریکه این طرح می‌تواند کمکی به مهار بیابان زایی باشد. براساس قانون هوای پاک باید تا سال ۱۴۰۶ سرانه فضای سبز شهر‌های بزرگ به ۱۵ متر مکعب برسد.

خبرنگار: آزاده محبی

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×