» آخرین اخبار » سیاست » شهید امیرعبداللهیان می‌تواند الگویی برای همه دیپلمات‌ها باشد

شهید امیرعبداللهیان می‌تواند الگویی برای همه دیپلمات‌ها باشد

خرداد ۶, ۱۴۰۳ 0۰


پاک‌آیین دیپلمات سابق کشورمان در باکو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به شهادت امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: شهید امیرعبداللهیان در بعد فردی دیپلماتی متدین، با برنامه، مدبر و معتقد به عزت و اعتلای نظام اسلامی بود.

وی ادامه داد: شهید امیرعبداللهیان تلاش می‌کرد تا روابط ایران در عرصه‌های خارجی ارتقا پیدا کند و در حوزه های چند جانبه و دو جانبه از فرصت‌هایی که وجود دارد استفاده کند.

پاک‌آیین اظهار کرد: مشخص بود در دوره وزارت امور خارجه خود برنامه داشت و مهمترین آن مربوط به غرب آسیا با محوریت مسئله فلسطین و تقویت محور مقاومت بود.

دیپلمات سابق کشورمان در باکو ادامه داد: او در اولویت بخشی به موضوع آزادی فلسطین به عنوان اولین مسئله جهان اسلام تلاش کرد. او ارتباطات بسیار نزدیکی با محور مقاومت  ایجاد کرد.

وی افزود: شهید امیرعبداللهیان پیش از این در حوزه عربی و آفریقا، معاون وزارت خارجه و دبیر کل ستاد حمایت از فلسطین بود و ارتباطات نزدیکی با محور مقاومت داشت. در دوره امیرعبداللهیان ارتباطات هدفمند و با برنامه در وزارت خارجه دنبال شد و ارتباط نزدیکی با شهید سلیمانی داشت. 

پاک‌آیین اظهار کرد: همکاری شهید امیرعبداللهیان  با نیرو‌های مستشاری و نیرو‌های میدانی در دوره سردار قاآنی هم ادامه یافت و این از ویژگی‌های درست او در زمان تصدی سکان وزارت خارجه بود.

وی افزود: پرونده‌ دیگری که امیرعبداللهیان دنبال می‌کرد، رویکرد نگاه به شرق بود. برای ایجاد تنوع دوستان ایران و افزایش کسانی که با آن‌ها می‌توانیم رابطه دوستانه داشته باشیم. این رویکرد در دو بعد، یکی جغرافیایی بود یعنی شرق ایران و شرق آسیا و نگاه دوم یعنی کشور‌هایی که مخالف یک جانبه‌گرایی آمریکا بودند. در این دو مفهوم جغرافیایی و سیاسی امیرعبداللهیان ارتباطات خود را با کشور‌های آمریکای لاتین و آفریقایی و خصوصا با روسیه و چین به عنوان دو کشور عضو شورای سازمان ملل  تقویت کرد و شاهد روابط خوب و نهادینه شده و رو به رشدی بودیم.

پاک‌آیین گفت: پرونده مهمی دیگر در دوران شهید امیرعبداللهیان بحث همکاری با همسایگان و تقویت روابط بود. احیانا چنانچه کشورمان با همسایگان خود اختلافاتی را داشت، شهید امیرعبداللهیان تلاش می کرد صبورانه و مدبرانه با تاکید بر اشتراکات، اختلافات را کاهش دهد؛ مثال آن بهبود روابط با عربستان و جمهوری آذربایجان است.

کارشناس بین الملل گفت: در عین حال که با کشور‌هایی اختلافات کمتری داشتیم بر اشتراکات تاکید می‌شد و اکنون می‌بینیم که با همسایگان روابط مناسبی داریم و در بعد اقتصادی می‌شود از این روابط استفاده کرد.

وی تصریح کرد: نکته دیگر دوران وزارت شهید امیرعبداللهیان که از روز‌های آغازین به آن تاکید داشت، بحث مذاکره با ۴+۱ برای لغو تحریم‌ها بود. او در حالی که اعتقاد داشت مدیریت تحریم‌ها از مسیر فعال سازی اقتصادی باید باشد، میز مذاکره را هم ترک نکرد و به صورت مقتدرانه و بدون انفعال وارد میز مذاکره شد و این مسیر را ادامه داد، اما با عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات شاهد آن هستیم که پیشرفتی در مذاکرات نداشتیم.

پاک‌آیین گفت: شهید امیرعبداللهیان  دیپلماتی انقلابی بود و می‌تواند الگویی برای تمامی دیپلمات‌های ما باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×