» دسته‌بندی نشده » کرونا در گیلان رکورد زد/شناسایی ۶۰۰‌بیمار کرونایی در گیلان

کرونا در گیلان رکورد زد/شناسایی ۶۰۰‌بیمار کرونایی در گیلان

فروردین ۱۷, ۱۴۰۰ 1۰

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گیلان همواره یکی از استان‌های درگیر با ویروس کرونا بوده و در یک سال گذشته کادر درمان در این استان با فداکاری‌های خود موج‌های سنگین کووید ۱۹ را مهار شرایط را استیبل کردند.

در اوایل اسفندماه سال‌گذشته روند کرونا در کشور و گیلان به یک ثبات نسبی رسیده و تعداد افراد بستری در بیمارستان‌های کشور کاهش و فوتی‌های ناشی از کرونا به زیر ۱۰۰ نفر رسید.

با این شرایط هرچه به روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروز نزدیک می‌شدیم نگرانی در میان کادر درمانی کشور و به ویژه گیلان بیش از بیش افزایش یافت زیرا تمامی اعمال محدودیت‌ها در کشور لغو و سفرها به مناطق‌ آبی و زرد آزاد شد.

در اواخر اسفندماه بود که وزیر بهداشت از ستاد ملی مبارزه با کرونا خواست که محدودیت‌های کرونایی در ایام نوروز تشدید و سفرها به استان‌های گردشگری و کشورهای اروپایی لغو شود زیرا مسؤولان بهداشتی نگران آغاز موج چهارم و سنگین کووید۱۹ در کشور بودند.

با آغاز تعطیلات نوروز مسافران با در نظر گرفتن اینکه دیگر کرونایی در کشور وجود نداشته و کووید ۱۹ هم به تعطیلات رفته، بار سفر را بسته و به استان‌های شمالی و گردشگری کشور سفر کردند که نتیجه این سهل‌انگاری افزایش تعداد شهرهای قرمز به ۴۶ شهر و نارنجی به ۱۱۹ شهر بوده است که این امر حاکی از آغاز موج‌چهارم کرونا در کشور است.

گیلان یکی از آن استان‌های گردشگری و تفریحی کشور است که همواره مقصد اصلی سفر مسافران بوده و در این شرایط حساس ک شکننده کرونایی از ۲۷ اسفندماه سال گذشته تاکنون چهار میلیون و ۹۲۲ هزار مسافر وارد گیلان و پنج میلیون ۴۸ هزار نفر هم از گیلان خارج شدند که خود گویای وخیم بودن اوضاع کرونایی در گیلان است.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی گیلان بیشترین میزان سفرها به گیلان هوایی و زمینی بوده و در این مدت ۸۰۰ هزار نفر نیز در این مدت از مراکز سیاحتی، زیارتی، اماکن تاریخی و گردشگری استان بازدید کردند.

با شنیدن این میزان از ورود مسافر به گیلان به سراغ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان رفتم تا از او در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا در این استان بپرسم که او با نگرانی فراوان، اظهار کرد: بارها عاجزانه از مسافران خواستیم در ایام نوروز به گیلان سفر نکنند ولی مردم متاسفانه توجه نکرده روند ابتلا به کرونا در این استان به نسبت دو هفته گذشته در میان بیماران سرپایی و هم تعداد بیماران بستری صعودی بوده است.

آبتین حیدرزاده می‌گوید با فداکاری کادر درمانی، روند ابتلا به کووید ۱۹ در این استان به روند ثابتی رسیده بود ولی اکنون هشدارهای مسوولان وزارت بهداشت در خصوص شکننده بودن شرایط کرونایی در کشور و استان‌های شمالی به واقعیت مبدل شده و در بیمارستان‌های گیلان ۴۵۰بیمار کرونایی بستری هستند که در یک‌ماه الی سه هفته گذشته به بیشترین میزان خود رسیده است.

در این روزهایی که مسافران بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک به گیلان سفر کرده و به گشت‌‌و‌گزار مشغول بودند، وضعیت کرونا در این استان روز به روزافزایش یافته و به گفته حیدرزاده در ۲۴ ساعت گذشته ۶۰۰ بیمار کرونایی در گیلان شناسایی و از تعداد افراد بستری در مراکز درمانی حال ۷۰ بیمار هم‌ بسیار وخیم است.

یکی از دلایل افزایش سفر به گیلان در ایام نوروز عدم وجود شهرستان‌‌هایی با وضعیت نارنجی و قرمز می‌باشد، ولی اکنون و بر اساس اعلام وزارت بهداشت پنج شهرستان لنگرود، رودسر، فومن، لاهیجان و رودبار در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفته‌اند که این امر حاصل سفرهای بیشمار به گیلان است.

آنچه مشخص است با توجه به ورود خیل عظیمی از مسافر به گیلان طی روزهای آینده نیز شاهد این روند صعودی در تعداد ابتلاها و احتمالاً فوتی‌های ناشی از کرونا بوده و اثرات این سفرها در دو هفته آینده خود‌ را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸


به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×