محموله ریل قاشقی در مجتمع بندری کاسپین تخلیه شد
محمد سجاد سیاهکارزاده، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در گفتوگو با خبرنگار فارس در بندرانزلی از تخلیه محموله ریل قاشقی مجتمع بندری کاسپین خبر داد و اظهار کرد: در راستای سرعت بخشی به عملیات تکمیل طرح ملی اتصال ریل به این منطقه، محموله ۶۰ تنی ریل قاشقی که به منظور استفاده در قطعه نهایی اتصال ریل به اسکله رو رو مورد بهره برداری قرار میگیرد از سوی معاونت امور بندری و حوزه خزر سازمان در محوطه بندری کاسپین، تخلیه شد.
وی ارزش ریالی ریل قاشقی مزبور همراه با اجرای آن را که از منابع بودجهای سازمان منطقه آزاد انزلی تأمین شده را حدود ۳۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با عنایت به اقدامات وزارت راه و شهرسازی در مسیر بهره برداری سریعتر از طرح اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری در ایستگاه پیربازار رشت، سازمان منطقه آزاد انزلی عملیات ریلگذاری قطعه داخلی این منطقه که به طول ۷۰۰ متر میباشد را به عنوان بخش پایانی تعهدات خود آغاز نموده است.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، پیش از این، فرآیندهای تملک اراضی، زیرسازی حدود ۲ کیلومتر از مسیر داخل محدوده منطقه، خریداری و نصب سینی دوار و احداث اسکله رو رو که محل اتصال قطار به کشتیهای مخصوص است، را در قالب تفاهمنامه همکاری با وزارت راه و شهرسازی به سرانجام رسانده بود.
وی اظهار امدواری کرد تا با پیگیریهای این سازمان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، سرعت عملیات تکمیل طرح ملی اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری به طول ۳۷ کیلومتر افزایش یافته و امید میرود به زودی مورد بهره برداری نهایی قرار گیرد.
سیاهکارزاده با اشاره به اهمیت تکمیل راه آهن قزوین – رشت – انزلی، در قطعه منطقه آزاد انزلی، تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح ملی که دارای دستاوردهای بین المللی قابل توجهی برای کشورمان است، نه تنها دو دریای شمالی و جنوبی ایران با خطوط ریلی جدید به یکدیگر متصل میشود بلکه زمینه تکمیل زیرساختهای کریدور شمال جنوب فرآهم شده و شاهد گسترش مناسبات حمل و نقل ترکیبی میان کشورهای اوراسیا و حاشیه دریای کاسپین با کشورهای جنوبی خلیج فارس و اقیانوس هند خواهیم بود.
وی تکمیل کریدور شمال به جنوب را یکی از مهمترین راهبردهای دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران دانست افزود: با توجه به تکمیل قطعات لجستیکی منطقه آزاد انزلی، شاهد ایفای نقش بیشتر نخستین منطقه آزاد شمال کشور در معادلات ترانزیتی بینالمللی، افزایش مناسبات کشورمان با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، و فعالیت بیشتر کریدور چین – قزاقستان – ایران به عنوان بخش فرعی طرح یک کمربند یک جاده در نقل و انتقال کالا میان چین و کشورهای غرب آسیا، خواهیم بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی همچنین از تلاشها و همکاریهای مجموعه وزارت راه و شهرسازی، مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی و مسؤولان استان گیلان در مسیر تکمیل طرح ملی راهآهن رشت ـ کاسپین تقدیر کرد.
گفتنی است ریل قاشقی به منظور افزایش ایمنی و جلوگیری از خطر خروج از خط وسیله نقلیه و مهار نمودن هرچه بیشتر لبه چرخ، در اسکلههای رو رو مورد استفاده قرار میگیرد.
کاسپین خبر داد و اظهار کرد: در راستای سرعت بخشی به عملیات تکمیل طرح ملی اتصال ریل به این منطقه، محموله ۶۰ تنی ریل قاشقی که به منظور استفاده در قطعه نهایی اتصال ریل به اسکله رو رو مورد بهره برداری قرار می گیرد از سوی معاونت امور بندری و حوزه خزر سازمان در محوطه بندری کاسپین، تخلیه شد.
وی ارزش ریالی ریل قاشقی مزبور همراه با اجرای آن را که از منابع بودجه ای سازمان منطقه آزاد انزلی تأمین شده را حدود ۳۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با عنایت به اقدامات وزارت راه و شهرسازی در مسیر بهره برداری سریع تر از طرح اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری در ایستگاه پیربازار رشت، سازمان منطقه آزاد انزلی عملیات ریل گذاری قطعه داخلی این منطقه که به طول ۷۰۰ متر می باشد را به عنوان بخش پایانی تعهدات خود آغاز نموده است.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، پیش از این، فرآیندهای تملک اراضی، زیرسازی حدود ۲ کیلومتر از مسیر داخل محدوده منطقه، خریداری و نصب سینی دوار و احداث اسکله رو رو که محل اتصال قطار به کشتیهای مخصوص است، را در قالب تفاهمنامه همکاری با وزارت راه و شهرسازی به سرانجام رسانده بود.
وی اظهار امدواری کرد تا با پیگیری های این سازمان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، سرعت عملیات تکمیل طرح ملی اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری به طول ۳۷ کیلومتر افزایش یافته و امید می رود به زودی مورد بهره برداری نهایی قرار گیرد.
سیاهکارزاده با اشاره به اهمیت تکمیل راه آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی، در قطعه منطقه آزاد انزلی، تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح ملی که دارای دستاوردهای بین المللی قابل توجهی برای کشورمان است، نه تنها دو دریای شمالی و جنوبی ایران با خطوط ریلی جدید به یکدیگر متصل میشود بلکه زمینه تکمیل زیرساخت های کریدور شمال جنوب فرآهم شده و شاهد گسترش مناسبات حمل و نقل ترکیبی میان کشورهای اوراسیا و حاشیه دریای کاسپین با کشورهای جنوبی خلیج فارس و اقیانوس هند خواهیم بود.
وی تکمیل کریدور شمال به جنوب را یکی از مهمترین راهبردهای دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران دانست افزود: با توجه به تکمیل قطعات لجستیکی منطقه آزاد انزلی، شاهد ایفای نقش بیشتر نخستین منطقه آزاد شمال کشور در معادلات ترانزیتی بینالمللی، افزایش مناسبات کشورمان با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، و فعالیت بیشتر کریدور چین ـ قزاقستان ـ ایران به عنوان بخش فرعی طرح یک کمربند یک جاده در نقل و انتقال کالا میان چین و کشورهای غرب آسیا، خواهیم بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی همچنین از تلاشها و همکاریهای مجموعه وزارت راه و شهرسازی، مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی و مسؤولان استان گیلان در مسیر تکمیل طرح ملی راهآهن رشت ـ کاسپین تقدیر کرد.
گفتنی است ریل قاشقی به منظور افزایش ایمنی و جلوگیری از خطر خروج از خط وسیله نقلیه و مهار نمودن هرچه بیشتر لبه چرخ، در اسکله های رو رو مورد استفاده قرار میگیرد.
پایان پیام/۳۳۸۹