مردها و نامردها
فارس پلاس؛ تقی دژاکام در یادداشتی نوشت: ویژگیهای حوادث و فتنهها یکی هم این است که مرد و نامرد و اصلی و فیک از هم تمییز داده میشوند. به تعبیر عارف مجاهد شهید دکتر مصطفی چمران «هنگامی که شیپور جنگ نواخته میشود، مرد از نامرد شناخته میشود؛ پسای شیپورچی بنواز!».
در ماجرای جنایات سبعانه و هولناک اخیر اسرائیل علیه محصوران در باریکه غزه که اینروزها آب و برق و ارتباطات مجازی و زمینی آنها هم قطع شده است، این شناخت به خوبی بهدست آمد. کسانی که انتظاری از آنها نمیرفت، موضع گرفتند و کسانی دیگر برخلاف ادعاها و موضعگیریهای قبلیشان، در کمال تعجب سکوت محض کردند یا موضعی به نفع جنایتکاران صهیونیست گرفتند!
شاید بتوان گفت «محمود احمدینژاد» رئیسجمهور اسبق کشورمان که از مهمترین شعارهای دوران انتخابات و بعد از انتخابش، شعار درباره اسرائیل و هولوکاست و قربانیشدن نابحق مردم فلسطین به دلیل جنایات ادعایی در اروپا علیه یهودیان بود، از مهمترین کسانی است که بسیاری تصور میکردند موضعی محکم علیه جنایات اخیر رژیم صهیونیستی اتخاذ خواهد کرد، اما بهرغم تصور این افراد، او تا لحظه نگارش این یادداشت کوچکترین اعتراضی به اسرائیل نداشته است و با اینکه در سمیناری خارجی بوده و امکان دسترسی بیشتری به مخاطبان جهانی داشته، حتی به کنایه هم سخنی نگفت. این رفتار او البته در زمان شهادت سردار رشید امت اسلامی مسبوق به سابقه است که از آنزمان تا امروز هم در این باره زبان به کام گرفته و کوچکترین موضعی علیه قاتلان سرداران شهید فرودگاه بغداد نگرفته است. البته احمدینژاد فعلی با اواسط دهه ۸۰ بسیار متفاوت است، بهویژه از آنزمان که درباره ملت اسرائیل چیزهایی گفت که با واکنش مردم و به خصوص رهبر معظم انقلاب مواجه شد. جالب اینجاست که این سکوت در شرایطی است که کسانی، چون سید محمد خاتمی و بسیاری از اصلاحطلبان هم درباره جنایات اسرائیل موضع گرفتند و حتی کسانی، چون محمدعلی ابطحی از این سکوت احمدینژاد تعجب کردند.
ساکتین مشهور جنایات اخیر اسرائیل زیادند، اما خوب است به نرگس محمدی هم اشاره کنیم که درست در روزهای منتهی به این جنایات جایزه نوبل صلح را به او دادند، اما دریغ از اینکه او هم در این باره کوچکترین موضعی گرفته باشد و حقوق بشر را در این باره هم یادآور شود!
دسته دیگر کسانی هستند که موضع گرفتند، اما در کمال تعجب موضع آنها به نفع اشغالگران اسرائیلی یا علیه مجاهدان فلسطینی بود! عبدالحمید اسماعیل امام جماعت مسجد مکی زاهدان و مهدی نصیری سوپرانقلابی و مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان از این دسته هستند. اسماعیل زهی که پیشتر در سخنرانی از فلسطینیان دفاع و از اسرائیل برائت میکرد، در نمازجمعه اخیر زاهدان گفت: «نابودی اسرائیل، شدنی نیست و بحران کنونی، نیازمند راه حل عادلانه است. چاره بحران خاورمیانه، تشکیل دو دولت مستقل است، نه نابودی اسرائیل. واقعیت این است که نه مسلمانان میتوانند ریشه اسرائیل را بکنند و نه آن طرف میتواند. این شدنی نیست. وقتی که چیزی شدنی نیست چرا زور میزنند؟».
اما نصیری که طی ماههای اخیر تمام تلاش خود را برای افتراق و دوگانهسازی بین مراجع انقلابی داخل ایران و حضرت آیتالله سیستانی در عراق به کار بسته است، پس از صدور بیانیه تند و انقلابی این مرجع بزرگوار علیه جنایات اسرائیل و به نفع مجاهدان و مردم مظلوم فلسطین، در موضعی جدید به حمایت حضرت آیتالله سیستانی از مجاهدان حماس تاخت. وی که سالهای سال زمام مهمترین روزنامه سیاسی کشور را تا سال ۷۳ به دست داشت، درست مانند اشتباهی که در مناظره با دکتر خانعلیزاده فعال رسانهای کشورمان داشت و مستند مدعاهای خود را کانالهای تلگرامی معرفی کرد، این بار هم با استناد به اراجیف رسانههایی که ادعای کشتار کودکان اسرائیلی را مطرح کردند و بعدها همان رسانهها به تکذیب اخبار قبلی خود پرداختند و حتی در داخل اسرائیل این ادعاها تکذیب شد، خطاب به مرجع عالی ساکن عراق نوشت: «چرا این مرجع، هیچ اشارهای به خشونتها و جنایات حماس نسبت به مردم غیرنظامی و بعضاً توریست اسرائیل نکرده است.»
دیگر به آن بهاصطلاح استاد دانشگاه اشاره نمیکنم که در توییتی درباره سکوت و موضعنگرفتنش درباره جنایات اسرائیل نوشت: «اتفاقات تلخ و غیرانسانی در فلسطین مرتبط با حقوق بشردوستانه است که زیرمجموعه حقوق بینالملل است و نیز مرتبط است با حقوق جزای بینالملل که بنده در این دو شاخه، هیچ سررشتهای ندارم.»
خیلی سخت است که بگویم این سکوتها یا موضعگیریها به نفع اسرائیل از سوی این افراد در شرایطی است که کسانی، چون وزیر اسبق رژیم صهیونیستی و نیز بدنامهای صنعت فیلمهای جنسی هم برای محصوران و مظلومان فلسطینی اشک ریختند، اما سوپرانقلابیهای پشیمان برای اسرائیلیهای غاصب! این است معنای این سخن والای امیرالمؤمنین علیهالسلام در خطبه ۱۶ نهجالبلاغه که فرمود: «شماها غربال خواهید شد تا آن که پایین است به رو آید و آن که بالاست به زیر رود و آنان که واپس ماندهاند جلو بیفتند و آنان که پیش افتاده بودند واپس بمانند.»
روح شهید چمران شاد که از شیپور جنگ برای شناخت مرد و نامرد سخن گفت و دکتر شریعتی که نوشت: «وقتی در صحنه نیستی، وقتی از صحنه حق و باطل زمان خویش غایبی، وقتی که شاهد عصر خودت و شهید حق و باطل جامعهات نیستی، هرکجا که میخواهی باش؛ چه به نماز ایستاده باشی، چه به شراب نشسته باشی، هر دو یکی است.»
پایان پیام/غ