نظام دانایی سیاست
خبرگزاری فارس ـ محمدکاظم انبارلویی در یادداشتی تحت عنوان «نظام دانایی سیاست» نوشت:
۱- یکی از نکات روشن زندگی رسول اکرم (ص) این است که درس ناخوانده و مکتب ندیده بود.
احدی از مورخان ، مسلمان و یا غیرمسلمان مدعی نشده است که آن حضرت در دوران کودکی یا جوانی، چه رسد به دوران کهولت و پیری که دوران رسالت اوست، نزد کسی خواندن یا نوشتن آموخته است.(۱)
نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت
بغمزه مسئلهآموز صد مدرس شد
کرشمه تو شرابی به عاشقان پیمود
که علم بیخبر افتاد و عقل بیحس شد
پیامبر اسلام مؤسس یک نظام دانایی سیاست است، که امروزه دانشمندان علوم سیاسی از آن به عنوان «فلسفه سیاسی اسلام» یاد میکنند.
آن روز که پیامبر در مکه و مدینه خطوط فلسفه سیاسی اسلام را به فرموده خدا در قرآن بیان میکرد هیچکس فکر نمیکرد که او بتواند یک نظام سیاسی را در تاریخ بهوجود آورد که در ابتدای ظهور خود همه قدرتهای حاکم آن روزگار را با نظامهای سیاسی متفاوت درهم بکوبد و یک تمدن جدید بنا کند. نظام دانایی سیاست پیامبر اسلام چه بود که هنوز علم از آن اعلام «بیخبری» میکند و عقلای عالم نسبت به آن احساس «بیحسی» دارند؟!
۲- نظام دانایی سیاست چیست؟ نظام دانایی سیاست به مثابه یک کوهی از تفکر و اندیشه است که قله آن «فلسفه سیاسی» است دامنه این کوه «نظریههای سیاسی» و کوهپایههایش «تحلیل سیاسی» است.
فلسفه سیاسی، دانشی است که به دنبال درک و فهم حقایق امور سیاسی است. فلسفه سیاسی از بایدها سخن میگوید و درباره شکل آرمانی سیاست می اندیشد.
زبان گویای سیاست از پس فهم «نظام دانایی سیاست» ممکن می شود. آورده پیامبر اعظم (ص) نظام دانایی سیاست در حیات طیبه بشر است. نظامی که حیات انسان را در این جهان و پس از این جهان را دربرمیگیرد.
امروز به یمن پیروزی انقلاب اسلامی و حیات روزافزون آن اغلب اندیشکدهها و اتاقهای سیاسی جهان مشغول غور و بررسی رمز و راز نظام دانایی سیاسی اسلام و کشف اسرار کارآمدی، پویایی و حیات روزافزون آن هستند . اما هرچه بیشتر تلاش می کنند کمتر نتیجه میگیرند.
۳- نظام دانایی سیاست در اسلام بر کوهی از آوردههای وحی در قرآن تکیه زده است. در قله تبیین فلسفه سیاسی اسلام عمر سیره و روش ۲۵۰ ساله سیاستورزی اهل بیت پیامبر اسلام و ائمه معصومین (علیهمالسلام) دیده می شود. نهجالبلاغه حضرت امیرالمومنین و بهویژه نامه مالک اشتر و صحیفه سجادیه و دهها هزار حدیث امامان شیعه متکفل تبیین «نظریههای سیاسی» آن است. فرهنگ سیاسی اهل بیت (ع) در روبهرو شدن با حکومتهای طاغوت خطوط کلی «نظام دانایی سیاست اسلامی» را نقطه به نقطه روشن کرده است.
۴- تاریخ ایران و جهان از امامین انقلاب اسلامی به عنوان اسلام اندیشانی یاد خواهد کرد که براساس نظام دانایی اسلام، مسیر تاریخ ایران و جهان را تغییر دادند.
امامین انقلاب اسلامی با تکیه بر فرهنگ عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین(ع) که بخشی از نظام دانایی سیاست در اسلام است، راه و رسم ایستادن در برابر دشمنان بشریت را به آزادیخواهان جهان آموختند.
آموزههای کفرآمیز و شرکآلود قرون ۱۹و۲۰ و افتادن در دره الحاد مارکسیسم، فاشیسم و لیبرالیسم بشریت را با میلیونها کشته و زخمی در جنگ جهانی اول و دوم خسته کرد.
مردم جهان از نظام دانایی سیاسی مبتنی بر مکتبهای الحادی و دستساز بشر خسته شدهاند.
دلیل جنگ جهانی علیه ملت ایران و دولت جمهوری اسلامی طی نیم قرن اخیر این است که قدارهبندان جهانی و ستمگران استبداد و استکبار جهانی یک دفعه چشم باز کردند دیدند ایران ، آسمانیترین زمین است و مردانی در آن ظهور کردهاند که در اندیشه نجات بشریت براساس نظام دانایی سیاسی اسلام هستند.
صدها انسان پاکباخته در ایران درجنگ تحمیلی و جنگ با داعش و نبردهای نرم آمریکا علیه ملت ایران به خاک وخون افتادند و شهید شدند تا به جهان اعلام کنند ؛ «ما آمدهایم تا تغییر دهیم!» ایرانیان اعلام کردند ؛ «تا کفر و شرک هست، مبارزه هست. تا مبارزه هست ما نیز هستیم!»
۵- ما امروز در غرب با نسلی روبهرو هستیم که در فرهنگ حرامزادگی و حرامخواری ناشی از غارت ملتهای مظلوم رشد کردهاند.
این نسل از چاله «خودحقبینی» به چاه «خودشیفتگی» سقوط کرده است.
چشمان این نسل با غرور، تکبر و خودبزرگبینی کور شده است . حاضر نیستند حقایق عالم را ببینند و تحولات سیاسی نیمقرن اخیر جهان را تحلیل کنند. آنها در حال و هوای تفکرات استعماری قرن ۱۹ و اوایل قرن بیستم هستند.
نتیجه تقابل نسل خود برتربین غرب با ملت ما آن است که در ایران چرخه نسلی پس از انقلاب پدیدههای انسانی شگرفی را تجربه کند.
الف- ظهور نسل قهرمان و حماسهآفرین در دفاع مقدس
ب- ظهور نسل هنرمند، راویان صادق دفاع مقدس ، آفرینندگان فرآوردههای هنری در فیلم، سریال، نقاشی، خطاطی، قصه، رمان و …
ج- نسل پیامآور نظام دانایی سیاست . نسلی که آزمون وفاداری به اسلام و انقلاب را در چند جنگ نرم دشمن از سال ۷۶ تاکنون به نمایش گذاشته است.
این نسل خود را متعهد می داند از آرمانگرایی و عدالتورزی و حمایت از مظلومین جهان دفاع کند. نسلی که از تحولات معنوی و بلوغ فرهنگی و اوج حماسه در ایران آگاه است و تا پای جان برای صیانت از آن ازخودگذشتگی نشان میدهد.
این سه نسل تئوری چرخههای نسلی را در نیم قرن اخیر برای جهانیان در ایران به نمایش گذاشتهاند و خط بطلان بر تئوریهای کاذب و موهوم کشیدهاند.
۶- نظام دانایی سیاست در اسلام با کتاب واحد و قبله واحد درنهایت پیروان محمد (ص) را سر یک سفره خواهد نشاند. وحدت و همگرایی جهان اسلام یک امر محتوم است. میلیونها انسان موحد در ۵ قاره در صفوف فشرده برای مبارزه با کفر و شرک جهانی دارند خود را آماده می کنند.
به زودی پرچم لاالهالاالله بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درخواهد آمد.
پینوشت:
۱- شهید مطهری – محمد خاتم پیامبران – صفحه ۵۴۳
پایان پیام/