» دسته‌بندی نشده » طحان‌نظیف: بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات پیش رو براساس قانون جدید انجام می‌شود

طحان‌نظیف: بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات پیش رو براساس قانون جدید انجام می‌شود

شهریور ۴, ۱۴۰۲ 1۰


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح امروز شنبه ۴ شهریور برگزار شد، گفت: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل تائید شد.

وی افزود: این طرح در مرحله قبل با ایرادات و ابهاماتی مواجه شده بود که با رفت و آمدهایی که بین شورای نگهبان و مجلس داشت و اصلاحاتی که در مجلس صورت گرفت، خلاف قانون اساسی و موازین شرع شناخته نشد و به تایید شورای نگهبان رسید.

لایحه موافقتنامه همکاری های امنیتی و انتظامی ایران و دولت قرقیزستان واجد اشکال استفاده از واژگان غیرفارسی

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به ایراد اصل ۱۵ قانون اساسی به لایحه موافقتنامه امنیتی و انتظامی ایران و قرقیزستان، تصریح کرد: لایحه موافقتنامه همکاری های امنیتی و انتظامی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قرقیزستان تنها واجد اشکال استفاده از واژگان غیرفارسی طبق اصل ۱۵ قانون اساسی است.

وی افزود: ۹ طرح و لایحه و ۴ اساسنامه در این مدت در شورای نگهبان بررسی شده است.

طحان نظیف در ادامه با اشاره به  اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری ارسالی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و تایید شد. 

طرح حمایت از گزاشگران فساد تنها یک ابهام جزئی دارد

 طحان نظیف گفت: طرح حمایت از گزارشگران فساد که در مرحله قبل با ابهامات و ایراداتی مواجه شده بود که تنها یک مورد جزئی باقی مانده است.

شورای نگهبان به سامانه ملی دسترسی آزاد به اطلاعات متصل شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بررسی صلاحیت ها در انتخابات پیش رو براساس قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد؛ هرچند در قانون جدید تغییرات چندانی در این مورد نسبت به قانون قدیم ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: عوامل مختلفی در مشارکت مردم در انتخابات نقش دارند و ما همواره تلاش کرده ایم رویکردمان بر افزایش مشارکت باشد اما از قانون عدول نخواهیم کرد و قانون مبنای عمل ما خواهد بود.

دخالت نمایندگان در انتصابات و امور اجرایی در بررسی صلاحیت ها مدنظر قرار می‌گیرد

طحان نظیف گفت: اگر دخالت نمایندگان در انتصابات و امور اجرایی محرز باشد در بررسی صلاحیت ها مدنظر قرار خواهیم داد. شورای نگهبان در این موضوع بر اساس قانون عمل خواهد کرد چراکه برخی از اقدامات مداخله نیست و مشاوره است. صلاحیت های نمایندگی در قانون آمده و نباید از برخی صلاحیت ها کاست و از برخی صلاحیت ها فراتر رفت.

ادامه دارد…




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×