» آخرین اخبار » گیلان » پایان سال آخرین قول مسؤولان جهت پل کابلی آستانه‌اشرفیه
پایان سال آخرین قول مسؤولان جهت پل کابلی آستانه‌اشرفیه

پایان سال آخرین قول مسؤولان جهت پل کابلی آستانه‌اشرفیه

شهریور ۱۹, ۱۴۰۰ 1۰

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، پل ورودی آستانه‌اشرفیه در سال ۱۳۴۷ توسط یک شرکت آلمانی ساخته‌ و به دلیل سازه بتنی و فلزی دارای استحکام بسیار زیاد بوده به حدی که می‌تواند باری در حدود ۱۰ تن را بر روی سازه خود تحمل کند.

پس از گذشت بیش از نیم‌قرن از زمان احداث، پایه‌های این پل دچار پوسیدگی و فرسودگی شده که با توجه به تردد مسافران و گردشگران بسیار و رشد روزافزون جمعیت دیگر جوابگو حجم سنگین ترافیک نیست.

یکی از مشکلاتی که مسؤولین وزارت راه و شهرسازی چه در دولت‌های قبلی و چه در این دولت با آن درگیر بوده‌اند هزینه نگهداری و تعمیر سازه و پایه‌های این پل به دلیل عمر طولانی آن است به همین منظور مسؤولین وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۸۰ برای رهایی از پرداخت این هزینه، به فکر طراحی و احداث سازه و پل جدید در کنار این پل افتادند.

سازه‌ اصلی این پل به‌صورت کابلی و به شکل یک کشتی با یک دهنه ۱۵۹ متری است که نخستین کار عملیاتی برای ساخت این پل در سال ۱۳۸۰ و با برآورد مالی در حدود ۶ میلیارد تومان توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز به فعالیت کرد و به گفته مدیر وقت ساخت و توسعه راه‌های گیلان این پروژه که مقررشده بود در مدت سه سال به مرحله بهره‌برداری برسد به دلیل تخصیص کم اعتبارات، ساخت آن علیرغم خرید ۹۰ درصدی سازه، کابل و عرشه و تلاش برای ساخت گیره نگه‌دارنده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان این پل پس از گذشت ۱۸ سال هنوز به اتمام نرسیده است.

یکی از مهم‌ترین عوامل تأخیر در ساخت این پل بی‌برنامگی و عدم تخصیص اعتبار به‌موقع توسط دولت، تحریم و نوسانات زیاد ارز در کشور بوده است ولی بااین‌حال وزیر پیشین راه و شهرسازی در ۱۲ دی‌ماه ۹۸ و در سفر خود به گیلان قول تکمیل پل کابلی آستانه‌اشرفیه را تا پایان خردادماه سال ۹۹ داد و این امر به واقعیت مبدل نشد.

حال پس از سال‌ها انتظار عملیات نصب تیر دوم کش پل کابلی آستانه‌اشرفیه (عرشه طولی) با کمک دو جرثقیل ۲۵۰ تنی بوم خشک لاستیکی و جرثقیل ۱۲۰ تن عنکبوتی (کشویی) در دهانه آزاد رودخانه سفیدرود به پایان رسیده و با پیشرفت ۹۵ درصدی، مسؤولان پروژه‌ قول تکمیل پل کابلی تا پایان سال را دادند.

به گفته سر ناظر اجرایی پروژه پل کابلی شهرستان آستانه‌اشرفیه تکمیل پل کابلی به کارفرمایی و سرمایه‌گذاری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان و پیمانکاری شرکت سپید چرخه شمال و مشاوره و طراحی شرکت مهندسین مشاوره راه آزما در حال اجرا است.

بنا بر گفته‌های مصطفی اکبرپور بازرگانی، فاز دوم عملیات تکمیل پل کابلی آستانه‌اشرفیه در سال ۹۳ آغاز و از همان سال بخش مهم فلزی و بتنی آن شروع به فعالیت کرده و تاکنون این پروژه ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با حمایت‌های مالی که در چهار ماه اخیر توسط نماینده شهرستان آستانه‌اشرفیه در مجلس به این پروژه شده است ما شاهد اجرایی خوب این پروژه هستیم.

سر ناظر پروژه پل کابلی آستانه‌اشرفیه می‌گوید پل کابلی معمولاً بر روی رودخانه‌هایی اجرا می‌شود که دارای دهانه‌ها بزرگی هستند و با توجه به ارتفاع بلندپایه‌های (ستون) دو طرف و نوع طراحی، جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده ایجاد می‌کند و فاقد هرگونه پایه‌های میانی است.

اکبرپور احداث پل کابلی آستانه‌اشرفیه را فرصتی برای رشد اقتصادی شهرستان می‌داند و معتقد است پل کابلی در محل ورودی شهر آستانه‌اشرفیه و در کنار پل قدیمی (پل کورکاء) احداث می‌شود با توجه به اینکه این پل می‌تواند با توجه به عرض ۱۳ متر که دارد و محل تردد خودروها در دو طرف پل است، از پل قدیمی که قدمت بیش از نیم‌قرن دارد به‌عنوان پیاده راه و در کنار پارک ساحلی و حاشیه سفیدرود مورداستفاده شود.

 

 

به گزارش فارس، پل کابلی شهرستان آستانه‌اشرفیه با یک دهنه ۱۵۹ متری در حال ساخت از نوع پل‌های کابلی با شکل و شمایل کشتی بزرگ است که می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری و زیباسازی در گیلان باشد.

انتهای پیام/۳۳۸۹


به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×