» آخرین اخبار » یادداشت » خبرنگاری و حرکت در میدان مین‌ گذاری شده

خبرنگاری و حرکت در میدان مین‌ گذاری شده

مرداد ۱۶, ۱۴۰۲ 1۰


فارس پلاس، علی دارابی در یادداشتی نوشت: با گرامی داشت یاد شهید محمود صارمی خبرنگار ایرنا در افغانستان که به همراه ٨ نفر از دیپلمات‌های کشور درسال ٧٧ به دست طالبان به شهادت رسیدند از آن سال ۱۷ مرداد را ” *روز خبرنگار* ” نامیده‌اند.

از جمله کارهای پرخطر و از مشاغل حساس “خبرنگاری” و کار در رسانه است. خبرنگاران ، اهالی مطبوعات و رسانه‌ها از ” *امنیت شغلی* ” لازم باید برخوردار باشند.

بارها گفته‌ام و نوشته‌ام ” *کار در رسانه راه رفتن در میدان مین گذاری شده است* ” .

با این همه پاره‌ای چالش‌ها و موانع جدی در نظام رسانه‌ای کشور وجود دارد؛

۱. خبرنگاران و گزارشگران همواره با ” *روایت اول” از خبر همچنان مشکل دارند.

محدودیت‌ها و ملاحظات درست امنیتی از یک سو و احتمال نفوذ عناصر بیگانه از سوی دیگر مرز اطلاع رسانی همراه با رعایت مصالح و منافع ملی را بس دشوار می‌کند؛ چاره اندیشى براى این معضل درعصر رسانه یک ضرورت فورى هست.

۲. انجمن‌های صنفی کار بلد، حرفه‌ای و مقتدر که از حقوق رسانه‌ها فارغ از دغدغه‌های جناحی و سیاسی دفاع نمایند نیز از جمله نظام مسائل حوزه رسانه‌ها و مطبوعات است. رسانه ها ازخودشان باید ملجاء و پناه داشته باشند.

۳. قدرت‌گیری رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی نوین رقابت نفس گیری را با رسانه‌های سنتی (دیداری، شنیداری، مکتوب) به نفع خود را رقم زده است. سرعت، چالاکی، تنوع در پیام‌ها، کاربران گسترده، … را در خدمت خود گرفته است و اگر این رقابت مرزهای آن روشن و شفاف تعریف نشود موجب اختلال در نظام رسانه‌ای و در دراز مدت کاهش نفوذ و اعتبار رسانه‌ها را به دنبال خواهد داشت.”اعتبارواعتماد”سرمایه رسانه هاهستند. صیانت ازهرد و خطیر و بس حیاتى است.

۴. اخلاق، صداقت، راستگویی، امانت داری، حرفه‌ای بودن و بهره‌مند بودن اصحاب رسانه از دانش و تخصص لازم از یک سو ،پرسشگری و نظارت عمومی، و … به اصلاح حکمرانی و مدیریت کشور از ” بایسته‌های امروز خبرنگاران گزارشگران و به طور کلی اصحاب رسانه ” است.

خدا قوت به مردان و زنان پرتلاش و با ایمان عرصه خبر و رسانه می‌گویم و روزخبرنگار را به همه اهالى رسانه ها و مطبوعات تبریک عرض مى نمایم.

پایان پیام/.




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×