» آخرین اخبار » گیلان » مهارت‌گرایی جایگزین مدرک‌گرایی می‌شود

مهارت‌گرایی جایگزین مدرک‌گرایی می‌شود

مرداد ۷, ۱۴۰۲ 1۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، کاظم پورنصیری صبح امروز در جمع اصحاب رسانه به مناسبت هفته ملی مهارت در خصوص جشنواره مهارت فنی و حرفه‌ای در دفتر جلسات مدیرکل آموزش و فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: در گام اول انقلاب با یک نهضت ملی سوادآموزی آغاز کردیم و در گام دوم بنا داریم با نهضت مهارت آموزی آغاز کنیم.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۲ توسط مقام معظم رهبری که به شعار مهار تورم و رشد تولید مزین است، گفت: توانمندسازی نیروی انسانی می‌تواند بهره‌وری تولید را رقم زده و منجر به رشد تولید شود، صنایع و بنگاه‌های موجود با توانمندسازی می‌توانند در تولید رونق ایجاد کنند.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گیلان یکی از مهمترین فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای را ایجاد مهارت و ارتقای مهارت نیروی فعال تولیدی برشمرد و افزود: تعیین صلاحیت حرفه‌ای نیروی کار از دیگر مأموریت‌های فنی و حرفه‌ای هستند.

پورنصیری برندسازی مهارت و مهارت‌گرایی را به جای مدرک گرایی از اهداف سازمان فنی و حرفه‌ای در هفته مهارت عنوان کرد و گفت: به دنبال تعامل و توسعه همکاری با شرکای آموزشی و مهارتی هستیم و می‌خواهیم فرصتی را رقم بزنیم تا تریبون مهارتی را ایجاد کنیم که جریان مهارت بیش از گذشته برند شود.

وی با اشاره به روحیه خودباوری، اعتماد و امید در افرادی که دارای مهارت هستند، بیان کرد: این امر موجب می‌شود این افراد از بسیاری از معضلات اجتماعی دور بوده و شأن و منزلتی اجتماع برای خود کسب کنند.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گیلان با تأکید بر ضرورت جلب مشارکت بخش خصوصی افزود: خیرین مهارتی می‌توانند کمک کرده تا فرصت‌های مهارت‌آموزی در سراسر استان توسعه یابد.

پورنصیری با اشاره به ۲۸ برنامه کلان در هفته مهارت فنی و حرفه‌ای بیان کرد: افتتاح مراکز مهارت‌آموزی و مشارکت شغلی در دانشگاه‌ها، افتتاح کارگاه انرژی نو و افتتاح مراکز آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای از دیگر برنامه‌های این هفته است.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۳ میلیون نفر ساعت آموزش داریم، گفت: ۶ میلیون نفر را در بخش خصوصی آموزش داده و برای ۲۹ هزار نفر به مدت ۶ میلیون نفر در بخش دولتی  برگزار کردیم.

 مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گیلان با بیان اینکه حدود یک میلیون نفر نیروی فعال اقتصادی در گیلان داریم، افزود: سال گذشته ۶۲ هزار نفر آموزش دادیم و گام بزرگی در تحول و توسعه کمی آموزش‌ها ایجاد کردیم و در نظر دایم تا در سال ۱۴۰۲ در راستای ارتقای کیفی آموزش‌ها گام‌های دیگری برداریم.

پورنصیری مهمترین گروه هدف آموزش فنی و حرفه‌ای در بین ۱۸ گروه هدف را دانشجویان دانست و تصوریح کرد: مهمترین گروه‌ها دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، سربازان نظام وظیفه، زنان سرپرست خانوار، اقشار آسیب پذیر اجتماعی و نوجوانان و گروه‌های روستایی و عشایری هستند. همچنین کودکان خیابانی، معتادان بهبود یافته مهمترین گروه‌های هدف را تشکیل می‌دهند و برای هر کدام از این گروه‌ها تعهدهای آموزشی داریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۷۹۶ حرفه آموزشی را در گیلان آموزش دادیم، گفت: تنوع حرفه‌های آموزشی گیلان نسبت به استان‌های دیگر بی‌نظیر بود، بیش از ۴۰۰ تیم سیار آموزشی در روستاها و مناطق شهری داریم چراکه تمامی آموزش‌ها را در مراکز ثابت برگزار نمی‌کنیم؛ برای نمونه در زندان‌ها، پادگان‌ها، دانشگاه‌ها، مساجد و پایگاه‌های بسیج ورود کردیم.

 مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گیلان با اشاره به جایگاه پنجم گیلان در مسابقات ملی مهارتی در بین ۳۳ رشته مهارتی رقابتی تصرح کرد: این مسابقات بر اساس استانداردهای دقیق مهارتی و به صورت پروژه محور برگزار شد و منتخبان در سال ۲۰۲۴ به مسابقات جهانی فرانسه اعزام می‌شوند که از بین بین چهار نفر از گیلانیانی که مدال نقره را کسبکردند به مسابقات آمادگی برای اعزام حضور دارند.

به گفته پورنصیری، خانم اسماعیلی در بخش فناوری مد، آقای حسین زاده در تولید نان حجیم، آقای کوچکی مقدم در طراحی گرافیک و آقای نوراللهی در اتصالات چوبی، از گیلان در مسابقات ملی مهارتی فنی و حرفه‌ای به مدال نقره دست یافتند.

وی از اجرای طرح تابستانه مهارتی در تابستان امسال برای بیش از ۳۰۰ دانش آموز خبر داد و افزود: مهمترین برنامه ما توسعه مراکز TMC یا مشاوره شغلی دانشجویان در دانشگاه‌هاست که تاکنون ۱۸ مرکز برای دانشگاه‌های گیلان مجوز صادر شده و دانشجویان در فرصت طلایی دوره دانشجویی خود می‌توانند در این دوره‌های مهارتی شرکت کنند تا بعد از فارغ‌التحصیلی به مشکل بر نخورند.

پایان پیام/۳۳۸۹




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×