» دسته‌بندی نشده » پرونده های بارز در سفر راهبردی سلطان هیثم به تهران

پرونده های بارز در سفر راهبردی سلطان هیثم به تهران

خرداد ۸, ۱۴۰۲ 0۰


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الشبیبه، «عوض بن عمر باقویرا »تحلیلگر امور سیاسی و راهبردی عمانی، با اشاره به سفر هیثم بن طارق به ایران، این سفر را بسیار مهم و راهبردی توصیف کرد.

وی تاکید کرد: این سفر به دلایل اساسی صورت گرفته است. ایران همسایه عمان است و میان آنها تاریخ مشترک و تنگ هرمز به عنوان یک گذرگاه مهم دریایی و شریان صدور نفت به اروپا و آسیا و آمریکا وجود دارد.

این تحلیلگر عمانی تصریح کرد: اشتراکات زیادی میان دو کشور دوست وجود دارد و این سفر در فضای مثبت رخ داد به ویژه که عمان نقش بزرگی در سالیان گذشته درباره پرونده هسته ای ایران و ازسرگیری روابط عربستان و ایران ایفا کرده است و بحث از سرگیری روابط میان مصر و ایران و بسیاری از پرونده های میان دو کشور مطرح است.

وی در ادامه به بحث یمن هم اشاره کرد و اینکه به عنوان همسایه عمان باید در آن ثبات باشد و اینکه ازسرگیری روابط میان عربستان و ایران، بر پرونده یمن و برقراری صلح در آن تاثیر دارد.

«عوض بن عمر باقویر» تحلیلگر سیاسی و راهبردی عمانی افزود: پرونده های این سفر متنوع و بسیار مهم هستند که از آن جمله می توان به روابط دیپلماتیک بین دو کشور و حل بحرانهای منطقه و آرام کردن آن بویژه روابط مصر و ایران به دلیل تاثیر آن در ثبات منطقه اشاره کرد.

وی ادامه داد: مسائل راهبردی عدیده ای بین عمان و ایران وجود دارد مثل قاچاق، تروریسم و راهزنی در منطقه تنگه هرمز که از مناطق حساس جهان است بنابراین باید بین طرف عمانی و ایرانی بر سر آن هماهنگی وجود داشته باشد.

این تحلیلگر عمانی از مطرح بودن بحث پرونده هسته ای ایران در این سفر هم پرده برداشت.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×