» دسته‌بندی نشده » افزایش ۴۵ درصدی صادرات غیرنفتی در گیلان

افزایش ۴۵ درصدی صادرات غیرنفتی در گیلان

مهر ۲۱, ۱۳۹۹ 2۰

به گزارش گیل سو، ارسلان زارع در جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: میزان صادرات استان در ۶ ماه نخست سال جاری، ۴۴۶ هزار تن با ارزش ۲۶۴ میلیون دلار بوده که این دستاورد باوجود شرایط سخت اقتصادی و تشدید تحریم‌ها محقق شده است.

وی با بیان اینکه این میزان صادرات ازنظر دلاری ۴۵ درصد و ازنظر وزنی ۳۴ درصد بیشتر از میزان مشابه سال گذشته است، تصریح کرد: به‌طورمعمول در نیمه دوم سال به دلیل صادرات محصولات کشاورزی شاهد افزایش میزان صادرات کالا هستیم ازاین‌رو می‌توان امیدوار بود که هدف‌گذاری صادرات غیرنفتی ۶۰۰ میلیون دلاری از گیلان در سال جاری محقق می‌شود که البته باید تلاش‌ها برای انجام این مهم استمرار یابد.

استاندار گیلان بر لزوم گسترش ابزارهای مرتبط با توسعه صادرات در استان ازجمله خطوط کشتیرانی تأکید کرد و گفت: شرکت کشتیرانی خزر تلاش‌های زیادی انجام داده ولی به دلیل فرسودگی ناوگان، با مشکلاتی مواجه است که می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌گذاران بومی، نسبت به نوسازی و افزایش کارکرد آن اقدام کرد.

زارع گیلان با اشاره به اینکه گیلان از قطب‌های بزرگ صنایع سلولزی ایران و رکورددار تولید ام دی اف رکورددار است، بیان کرد: جنگل‌های هیرکانی، سرمایه‌ای ارزشمند هستند و وارد آمدن آفت به این ثروت ملی غیرقابل‌جبران است ازاین‌رو؛ برنامه زراعت چوب در استان تدوین و دوره زمانی نیز برای آن تعیین‌شده که البته باید در کنار اهتمام به حفاظت از جنگل، به توسعه صنایع این بخش نیز توجه شود.

 وی با بیان اینکه نیاز صنایع سلولزی گیلان با منابع درون استانی تأمین نمی‌شود، افزود: ضرورت انجام همکاری‌های لازم از سوی جهاد کشاورزی، گمرک، بنادر و دریانوردی برای واردات چوب مطابق با چارچوب‌های قانونی باید مورد تأکید مدیران باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به محصولات اختصاصی تولیدی استان همچون چای، بادام‌زمینی و زیتون، بر لزوم تشکیل میز تخصصی بررسی مشکلات پیش روی این محصولات تأکید کرد.

وی با اشاره به همکاری بانک‌های دولتی با بخش‌های مختلف اقتصادی استان گفت: بانک‌های خصوصی نیز از منابع و سرمایه‌های مردم استان استفاده می‌کنند و لازم است حداقل ۵۰ درصد منابع جمع‌آوری‌شده خود را در راستای تولید و اشتغال اختصاص دهند.

 وی تأکید کرد که در جلسه بعدی این شورا، گزارش عملکرد بانک‌های خصوصی در ارتباط با اعطای تسهیلات به واحدهای اقتصادی استان ارائه شود.

زارع تعاونی مرزنشینان را ظرفیت خوبی برای استان دانست و گفت: باید با شناسایی مشکلات و اقدام برای رفع آن‌ها، در جهت توسعه عملکرد و فعالیت این مجموعه بزرگ اهتمام شود.

غلامرضا مرحبا نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به برخی مشکلات در حوزه صادرات اظهار کرد: در بخش واردات چوب که به‌صورت فله انجام می‌شود، اقداماتی برای ارزش‌افزوده آن صورت نمی‌گیرد که این امر باید موردتوجه باشد.

پرویز محمدنژاد نماینده مردم لنگرود نیز بخش خصوصی را از ارکان اصلی در جریان تولید و توسعه کشور خواند و صادرات را مهم‌تر از تولید عنوان کرد و افزود:  باید با حذف بخشنامه‌های جزیره‌ای، نسبت به رفع مشکلات حوزه تولید توجه کرد.

در این جلسه گزارش‌هایی از سوی ناظر گمرکات  گیلان در خصوص وضعیت تجارت خارجی استان، مدیرعامل شرکت کشتیرانی خزر در خصوص مسائل و مشکلات این شرکت، رئیس سازمان صمت گیلان درباره برگزاری میز ملی چای و همچنین گزارشی از مشکلات واردات چوب به استان از سوی مدیرکل بنادر و دریانوردی ارائه شد.

انتهای پیام/ت

به این نوشته امتیاز بدهید!

gilsou24

خبرنگار و فعال رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×