» دسته‌بندی نشده » آخرین وضعیت طرح احداث جاده در جنگل‌های بلوط فریدون‌شهر اصفهان
آخرین وضعیت طرح احداث جاده در جنگل‌های بلوط فریدون‌شهر اصفهان

آخرین وضعیت طرح احداث جاده در جنگل‌های بلوط فریدون‌شهر اصفهان

فروردین ۱, ۱۴۰۲ 0۰


ابوطالب امینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه منابع طبیعی استان تاکنون با طرح احداث جاده دوم برای روستاهای گوکان- وِزوِه از توابع پشتکوه دوم فریدون‌شهر موافقت نکرده است، اظهار داشت: جلسات خوبی درباره این طرح برگزار و بررسی‌های کارشناسی در منطقه انجام شده است.

وی ادامه داد: قرار شده که بررسی علمی- فنی و محیط زیستی طرح از جمله موضوع آب و فرسایش خاک و مسائل امنیتی پروژه تمام اینها بررسی شود و با خِرد جمعی و تصمیمی کامل و جامع، نتیجه نهایی اعلام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این طرح در جنگل‌های زاگرسی قرار می‌گیرد، اداره کل منابع طبیعی استان تصمیم گیرنده نیست و باید نتایج و اطلاعات بررسی‌های کارشناسی به سازمان منابع طبیعی کشور ارسال شود.

امینی افزود: پس از اتمام بررسی‌های فنی محیط زیستی و موضوع رودخانه گوکان که شرکت آب منطقه‌ای اصفهان باید اعلام نظر کند، تصمیم نهایی را درباره این طرح، سازمان منابع طبیعی کشور خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: لازم است مسائل امنیتی و نیازهای منطقه سنجیده شود که چه تصمیمی بهتر است؛ خوشبختانه در استان اصفهان نگاه جامعی به این موضوع وجود دارد که تصمیمی مدیریتی کامل و جامع گرفته شود تا فایده آن برای مردم و جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح احداث جاده دوم برای روستاهای گوکان- وِزوِه در بخش پشتکوه دوم شهرستان فریدون‌شهر از سال ۱۳۹۹ توسط گروه جهادی شهید محمدی دُرچه مطرح شد. طرحی که اگرچه هدف از آن خدمات رسانی و کوتاه کردن مسیر دسترسی به این روستای ۱۰ خانواری است اما از قلب رویشگاه‌های جنگلی زاگرس و از بالای رودخانه گوکان می‌گذرد و هزاران اصله بلوط کهنسال و گونه‌های آندمیک (بومی) جنگلی زاگرس را از بین می‌برد. گونه‌های گیاهی و درختانی که بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارند و ریه‌های ایران به شمار می‌روند.

طبق طرح اولیه احداث این جاده به طول ۱۵ کیلومتر بوده که نه تنها به قطع و دفن چهار هزار گونه بلوط منجر می‌شود بلکه اکوسیستم رودخانه گوکان را برهم می‌زند و زیستمندان جنگل را از بین می‌برد و از سوی دیگر مسیر سوداگران طبیعت و قاچاقچیان چوب را هموار می‌کند.

مسیری صعب العبور که به دلیل شیب تند دره و حجم بالای تخریب و خاکبرداری به گفته کارشناسان توجیه اقتصادی ندارد و یک‌بار در این مسیر برای جاده قدیمی که اکنون از طریق آن تردد صورت می‌گیرد تخریب انجام شده و حالا این مسیر به اصلاح و بهسازی نیاز دارد.

در میان کش و قوس‌ها بر سر اجرا شدن یا نشدن طرح احداث این جاده که حتی بین مردم محلی روستا نیز موافق و مخالف دارد، این طرح به سه فاز تقسیم شد و سال گذشته فاز اول آن که حذف گردنه کیبارستان بود توسط قرارگاه خاتم الانبیا مهندسی و اجرا شد. مدیرکل سابق اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان یکسال پیش درباره این پروژه به خبرنگار مهر گفته بود که بر اساس طرح اولیه اگر در ۱۵ کیلومتر جاده احداث کنند چهار هزار اصله درخت از بین می‌رود و اگر فاز سوم پروژه حذف و طرح اجرا شود باز هم حدود یک‌هزار اصله درخت قطع می‌شود. آنطور که دادخواه مدیرکل راهداری استان اصفهان نیز به مهر گفته است این طرح تاکنون مجوز ماده ۲۳ را دریافت نکرده است.

گفتنی است ۲۱ مارس برابر با یکم فروردین ماه روز جهانی جنگل‌هاست و شعار این روز در سال ۲۰۲۳ (جنگل‌ها و سلامتی) نامگذاری شده است.

استان اصفهان دارای ۶۵ هزار هکتار جنگل طبیعی در قلب زاگرس است. جنگل‌های زاگرسی استان اصفهان به طور عمده در ۲ شهرستان فریدون‌شهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند.

همچنین تاکنون ۴۴ هزار هکتار جنگل دست کاشت در استان شده که جدا از ۳۰۰ هزار هکتار جنگل‌های بیابانی و تاغزارهاست که با هدف مقابله با بیابان زایی و کنترل ریزگردها در مناطق شرق و شمال استان گسترده شده است.
استان اصفهان همچنین حدود ۱۰ هزار هکتار ذخیره‌گاه جنگلی دارد.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×