» آخرین اخبار » گیلان » آخرین وضعیت موزه روستایی گیلان در آستانه نوروز

آخرین وضعیت موزه روستایی گیلان در آستانه نوروز

اسفند ۲۶, ۱۴۰۱ 1۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ولی جهانی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حفاظت از موزه‌های روستایی در گیلان یکی از اهداف اداره کل میراث فرهنگی است، اظهار کرد: پس از زلزله ۱۳۶۹ سال برای حفظ میراث مادی و معنوی مردم گیلان ، اکوموزه میراث روستایی استان، توسط دکتر محمود طالقانی یکی از اساتید دانشگاه در سال ۱۳۸۴ در منطقه سراوان رشت بنا نهاده شد.

وی با اشاره به ظرفیت حوزه میراث روستایی در جذب گردشگر در استان گیلان گفت: سایت این موزه ۲۶۳ هکتار و مساحت بنا‌ها ۴۵ هکتار است که به ۹ روستای، جلگه شرق، مرکز، غرب و کوهپایه، کوهستان و ساحل شرق و غرب تقسیم شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان با اشاره به اهداف ایجاد موزه میراث روستایی گفت: در این موزه تلاش شده تا میراث معماری ، معنوی ، طبیعی ، کشاورزی، فرهنگی و صنایع دستی مردم گیلان حفظ شود.

به گفته جهانی بیش از ۸۰ سازه ازمناطق مختلف گیلان با نام خود صاحبان ملک به این موزه انتقال داده شده که ۳۵ بنا شامل خانه‌های مسکونی، قهوه‌خانه، انبار برنج، مسجد، کارگاه آهنگری، کوره ذغال گیری و تالار اجتماعات در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی با تأکید بر لزوم توجه به حفظ و نگهداری سازه‌های موجود در موزه میراث روستایی تصریح کرد: بیش از ۵۰ نفر مستقیم در این موزه فعالیت دارند و اعتبار سال گذشته موزه هشت میلیارد تومان بود که تنها یک میلیارد تومان تخصیص یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان یکی از اهداف ایجاد موزه میراث روستایی را افزایش ارتباط میان نسل جدید و قدیم دانست و گفت: در موزه میراث روستایی می‌توان معماری، صنایع دستی، آداب و رسوم، کشاورزی، هنر‌های بومی و جنگل‌های اصیل هیرکانی را مشاهده کرد.

گفتنی است موزه میراث روستایی گیلان در زمینی به مساحت حدود ۲۶۳ هکتار برپا شده است و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری گیلان محسوب می‌شود.

پایان پیام/۳۳۸۹




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×