بندرکاسپین گیلان رکورد واردات روغن را شکست
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، امین افقی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با اشاره به ویژگی منحصربهفرد بندرکاسپین اظهار کرد: یکی از مهمترین مزایای بندرکاسپین که موجب شده این بندر نوین منطقه آزاد انزلی به یکی از مبادی اصلی تأمین کالاهای اساسی به ویژه روغن خوراکی کشور تبدیل شود.
به گفته معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی، سرعت تخلیه کشتی های تانکر در کمتر از ۲۰ ساعت در این بندر است که این مزیت باعث شده تا در بهمن ماه سال جاری تنها در مدت یک هفته هفت شناور تانکر حامل ۳۶ هزار تن روغن خام خوراکی مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور در مخازن فله مایع مجتمع بندری بندرکاسپین تخلیه شود.
افقی معتقد است که این زمان مناسب به دلیل بهرهمندی از تجهیزات بندری پیشرفته، ظرفیتهای زیرساختی سختافزاری و نرمافزاری و نیز فاصله کم مخازن تا اسکله دلفین بندر کاسپین است.
دبیر میز تجارت با اوراسیای منطقه ازاد انزلی با اشاره به رشد ۸۳ درصدی ورود روغن خام نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیان کرد: ۲۹۵ هزار تن روغن توسط ۵۹ فروند کشتی تانکر در مجتمع بندری کاسپین در سال جاری تخلیه شده است.
وی با اشاره به اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی در راستای تسریع در خروج کالای اساسی کشور در این مجتمع بندری، افزود: از ابتدای فعالیت بندر کاسپین در تیر ماه سال ۱۳۹۷ تاکنون ۸۱۵ هزار تن روغن خوراکی توسط ۱۶۴ فروند شناور تانکر در بندر کاسپین تخلیه و جهت تصفیه، فرآوری بسته بندی به واحدهای تولیدی سراسر کشور حمل شده است.
وی با اشاره به دستگاههای دخیل درحوزه تخلیه مخازن روغن گفت: با پیگیری های بهعمل آمده و همکاری مجموعه گمرک مستقر در منطقه آزاد انزلی و اداره راهداری و حملونقل جادهای و شرکتهای بندری فعال منطقه، روند تخلیه مخازن و ارسال روغن خام وارده به بندر کاسپین به واحدهای تولیدی در راستای تامین کالاهای اساسی تسهیل شده است.
معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه ازاد انزلی با اشاره به بهره برداری از ۶۵ هزار مترمکعب مخزن فله مایع موجود در مجتمع بندری کاسپین افزود: با توجه به ضرورت تامین کالاهای اساسی واحدهای تولیدی ظرفیت مخازن بندرکاسپین با سرمایه گذاری های بخش خصوصی به زودی این ظرفیت به ۹۰ هزار مترمکعب افزایش می یابد.
افقی تأکید بر موقعیت استراتژیک بندرکاسپین برای استفاده از ظرفیت بازار اوراسیا تصریح کرد: مزیت های قانونی مناطق آزاد و همچنین توسعه روابط اقتصادی با اتحادیه اوراسیا و به ویژه کشور روسیه ، دیپلماسی اقتصادی و توسعه همگرایی با کشورهای همسایه باعث شده تا مجتمع بندری کاسپین، ظرفیت مناسبی برای تأمین کالای اساسی همچون روغن خام خوراکی تبدیل شود.
وی با اشاره به برنامههای در دستور کار سازمان منطقه آزاد انزلی برای توسعه دیپلماسی لجستیکی در حوزه کاسپین گفت: فعال سازی کریدوهای بینالمللی عبوری از کشور، اتصال ریل سراسری به بندر کاسپین در نیمه نخست سال آینده و توسعه اقتصاد دریا محور از جمله مهمترین برنامههای منطقه در سال آتی است.
به گفته جانشین کارگروه فعالسازی کریدورهای بین المللی منطقه آزاد انزلی، بخش بندری و تحقیقات بازار، فعالیت های بازاریابی برای جذب کالاهای جدید ومتنوع ، ارائه مشوق های تجاری، اعمال مزیت ها و معافیت های قانونی مناطق آزاد، تسریع وتسهیل خدمات بندری وترانزیتی به فعالان اقتصادی، اجرای تعرفه های ترجیحی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به همراه تکمیل وتوسعه زیرساختهای لجستیکی مورد نیازخدمات رسانی درحوزه های مختلف بندری را در دستور کار دارد.
دبیر شورای لجستیک سازمان با اشاره به ظرفیتهای منقه ازاد انزلی در حوزه زنجیره تأمین بیان کرد: بهرهمندی از زیر ساختهای لجستیکی، تجهیزات استراتژیک بندری مناسب و همچنین رشد سرمایهگذاری صورت گرفته در اسکلهها و پسکرانه بندر به همراه نزدیکی به پایتخت و مراکز تولیدی و جمعیتی کشور و بهعنوان دروازه ورود به بازار اوراسیا از مهمترین مزیتها و ظرفیتهای سازمان منطقه آزادانزلی در حوزه توسعه لجستیک و زنجیره تأمین در این مجتمع بندری نسل سوم به شمار میرود.
پایان پیام/۳۳۸۹