» آخرین اخبار » یادداشت » مخمصه خودساخته آمریکایی‌ها

مخمصه خودساخته آمریکایی‌ها

آذر ۱۷, ۱۴۰۱ 0۰

[ad_1]

گیل سو؛ یادداشت- فؤاد ایزدی: ​​​​​​​مواضع متغیر مقام‌های امریکایی در حمایت از اغتشاشات ایران را باید در راستای جنگ ترکیبی این کشور دید که علیه جمهوری اسلامی به جریان انداخته است.

امریکایی‌ها ایجاد کننده و هدایت کننده آشوب‌های داخلی ایران هستند و برای آن هزینه می‌کنند اما ترجیح می‌دهند در این روند همچنان بخشی از عملکرد خود را پنهان سازند تا دست‌کم در ظاهر، وانمود کنند قصد مداخله‌جویی رسمی در امور کشور دیگری را ندارند. زیرا دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر خلاف عرف و مقررات بین‌المللی است اما در بطن واقعیات صحنه، اهداف اصلی خود در زمین مذاکرات را جست‌وجو می‌کنند.

«جو بایدن» در همان روز اول ریاست جمهوری خود می‌توانست به توافق ۲۰۱۵ بازگردد.  خروج از برجام دستور اجرایی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق بود و طبق قوانین موجود امریکا رئیس جمهور بعدی می‌تواند دستورات اجرایی رئیس جمهور قبلی را لغو کند.  اما «بایدن» این کار را نکرد چون قصد بازگشت به متن توافق ۲۰۱۵ را نداشت.  این در حالی است که امریکا ذیل این متن، امتیازاتی هم گرفته است و بنابراین با اتمام کارشان به دنبال گرفتن امتیازات بیشتر هستند.

در همین راستا خانم «وندی شرمن» که حالا سمت قائم مقام وزیر امور خارجه امریکا را برعهده دارد، گفته بود که سال ۲۰۲۱ سال ۲۰۱۵ نیست و انتظارات امریکایی‌ها تغییر کرده است. در این میان اختلافات داخلی امریکا را هم نمی‌توان از نظر دور داشت.

دموکرات‌های سنا هم همراه برجام نیستند. از این رو مخالفت‌های داخلی و مقاومت ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های امریکا سبب به وجود آمدن توقف در مذاکرات شده است و  اینک امریکایی‌ها می‌خواهند قصور این بست را متوجه ایران کنند.

در هفته‌های اخیر هم که اغتشاشات بهانه خوبی شد تا امیدهای آنها برای خواسته‌های جدیدشان پس از توافق ۲۰۱۵ افزایش یابد.

حال آنکه به نظر می‌رسد امریکایی‌ها با اقدامات تلافی‌جویانه ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خود که نشان داده قصد عقب‌نشینی ندارد، نباید به تحقق منافع سیاسی یکجانبه امید چندانی داشته باشند.

پایان پیام/

 

[ad_2]

منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×