منطق سؤال کردن از سؤال به دانشآموزان آموزش داده شود
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حامد حبیبزاده، رئیس سازمان بسیج دانشآموزی استان گیلان امروز همزمان با روز نوجوان و گرامیداشت بسیج دانش آموزی و شهادت دانشآموز حسین فهمیده با حضور در دفتر خبرگزاری فارس گیلان با مدیر و اعضای هیئت تحریریه خبرگزاری فارس گیلان دیدار و گفتوگو کرد.
حبیبزاده با اشاره به نقش دانشآموز در انقلاب اسلامی و اهمیت کنشهای اجتماعی آنان اظهار کرد: دانشآموزان امروزه دارای سؤالاتی هستند که برای آن تعریف خاصی در ذهن ندارند برای مثال وقتی از آزادی سخن میگویند تعریف دقیقی از آن ندارند و هنگامی که در بین این دانشآموزان قرار میگیریم و تعریف دقیق آزادی را از خود آنها سؤال میکنیم قادر به جمعبندی مفهومی این عبارت نیستند.
منطق سؤال کردن از سؤال
وی با تأکید بر اینکه دانشآموز باید درست اندیشیدن را بیاموزد، گفت: منطق سؤال کردن از سؤال یکی از موضوعاتی است که باید دانشآموزان آن را بیاموزند و از بیان مفاهیم بدون در نظر گرفتن معنای آن خودداری کنند چرا که چنین سؤالی دارای پیشینه فکری نیست.
رئیس سازمان بسیج دانشآموزی استان گیلان با تأکید بر بیان دستاوردهای مکاتب غربی و اثرات آن در جوامع غربی در مقابل سؤالات و شبهات دانشآموزی تصریح کرد: باید دستاوردهای نظام غرب را برای دانشآموزان به درستی اشاره و دستاورد جهان اسلام را نیز تبیین کرد، دانشآموزان باید بدانند امروز حتی خود جوامع آمریکایی از پاشیدن بنیان خانواده آسیب دیده و به دنبال بازگشت جایگاه خانواده هستند.
اسلام مکتبی برای تمام ابعاد زندگی بشر
حبیبزاده با بیان اینکه باید برای دانشآموز روشن کرد که اسلام یک تمدن و مکتبی است که برای تمام ابعاد زندگی بشر قانون میگذارد، گفت: دانشآموز باید بداند دنبال چه چیزی است باید درک از مفهوم داشته باشد وقتی از آزادی سخن میگوید مقصودش چیست دنبال گریز از قانون است یا اصلاح قانون.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از سؤالات دانشآموزان از روی بیاطلاعی است، افزود: دانشآموز بنابر آن چیزی که از رسانههای معاند میشنود می پرسد چرا در برابر اعتراض برخورد میکنید؟ در صورتی که وقتی به آنان گفته میشود که در همین استان گیلان تنها در سال ۱۴۰۱، ۱۵۳ تحصن قانونی برگزار شد که هیچ مسئلهای را ایجاد نکرد، دادههای ذهنی دانشآموز تغییر میکند و با خود میاندیشد آنچه که تا کنون میاندیشیده از سر بیاطلاعی بوده است.
رئیس سازمان بسیج دانش آموزی استان گیلان با تأکید بر صداقت و سلامت دانشآموزان برای خواستههایی که فکر میکنند درست است، بیان کرد: دانشآموزان باید متوجه شوند که به عنوان ابزار بدخواهان قرار گرفتهاند، آنها اندیشه خود دانشآموزان را هم برنمیتابند تنها نوجوان را سپر خود قرار دادهاند تا به اهداف خود برسند.
به گفته حبیبزاده باید در آموزش و پرورش اساسیترین مفاهیم بحث شود و فکر کردن به عنوان مسئله مهم در آموزش و پرورش مطرح شود.
اطلاع دقیق از صحنه لازمه مهارت معلمی
وی با بیان اینکه دانشآموز را نباید متهم قلمداد کرد چرا که او باید مورد آموزش قرار بگیرد، افزود: در بین مربیان توانمندسازی،حساسیت و محتوا در آموزش و پرورش مورد توجه قرار نمیگیرد، باید برای توانمندسازی و پیشرفت این متربیان چارهاندیشی شود چرا که اطلاع دقیق از صحنه لازمه مهارت معلمی است که متأسفانه مورد توجه قرار نمیگیرد.
رئیس سازمان بسیج دانشآموزی استان گیلان با انتقاد از عدم دقت در ورود مربی و معلمان به بدنه آموزشوپرورش تصریح کرد: در لایه ورودی آموزشوپرورش انتقاداتی وارد است چرا که در حساسترین نقطه برای تربیت نسل آینده و آیندهسازان کشور قرار میگیرند، اینکه شنیده میشود برخی از معلمان از دانشآموزان دعوت و همراهی میکنند به دلیل عدم توانمندسازی معلمان و عدم توجه به لایه ورودی، حساسیت و محتوای آموزشی است.
دروس گفتمانسازی که معلمان تخصصی ندارند
حبیبزاده با بیان اینکه درس آمادگی دفاعی، سواد رسانه، تفکر و سبک زندگی از بسترهای آموزش گفتمانسازی، تفکر، اندیشه و انتقال مفاهیم است که متأسفانه برخی معلمان تخصصی ندارند، گفت: چارهاندیشی برای مشکلات ساختاری با ساختارهای دست و پاگیر حل نمیشود باید با مدل انقلابی این موضوعات را حل کرد.
ضرورت نگاه انضباطی به درس آمادگی دفاعی
وی با بیان اینکه درس آمادگی دفاعی بستری است که میتواند به صورت تخصصی به بسیاری از شبهات پاسخ دهد اما متأسفانه در فضای آموزشی به صورت نظاممند معلم تخصصی ندارد، افزود: در تلاش هستیم تا در درس آمادگی دفاعی به انضباطی برسیم چرا که معتقدیم باید نگاه گفتوگو محور در راستای دفاع از مبانی دینی و انقلابی در کلاسهای درس و به صورت چهره به چهره رقم بخورد.
رئیس سازمان بسیج دانشآموزی استان گیلان با تأکید بر ضرورت نهادینه کردن الگوی انسانی دربین دانشآموزان افزود: دانش آموز باید تلاش کند خود را به این ویژگیها برساند برای مثال در یک عملیات ۱۸ روزه، پنج هزار دانشآموز در پویش «به رسم سردار» حاضر شده و رفتار شناسی مطابق با سن دانشآموز در حوزههای سبک زندگی، معنویت، فعالیت و حضور اجتماعی توسط خود دانش آموزان مطرح شد.
مدل حرکت بسیج ارتقای مفاهیم است
حبیبزاده با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰، دانشآموزان در بازه زمانی ۳۰ روز برای گفتمان دفاع مقدس به تولید محتوا پرداخته و ۴۰۰ دقیقه برنامه تولید کردند، گفت: یک فیلم کوتاه راهیان نور استان در خصوص شهید نریمان پناهی و محمدمهدی مقدم توسط دانشآموزان ساخته و در صدا و سیما پخش شد، این مدل حرکت، مدل تفکر و استعدادشناسی بود و ما در این حرکت تلاش کردیم تا نرمافزار ارتقا یابد.
وی با بیان اینکه ارتقای نرمافزار انقلاب اسلامی یعنی دانشآموز درگیر مفاهیم شود، افزود: باید با شناسایی استعداد مسیر تربیتی در ساختار مدرسه و بسیج سازماندهی شود، حرکت نظم یعنی عرصه، عرضه و عُرضه و دانشآموز باید در کنار آموزش تجربه اجتماعی داشته باشد.
رئیس سازمان بسیج دانشآموزی استان گیلان با تأکید بر اینکه بسیج دانشآموزی در تلاش است تا لایهای از دانش آموزان متفکر، اندیشمند در مسیر کادرسازی در لایه رفتاری و تربیتی قرار بگیرند، تصریح کرد: باید فضا را فراهم کرد تا دانشآموزان خود را به چالش بکشند و سطحی از توانمندی را تجربه و تلاش کنند کنار آموزش تجربه اجتماعی داشته باشند.
حبیب زاده با بیان اینکه برنامههای قطعی بسیج دانش آموزی این است که سازوکارهای انضباطی در درس آمادگی دفاعی ایجاد کند، گفت: توانمندسازی آموزش و پرورش ایجاد شبکه تشکیلاتی منظم از دیگر برنامههاست، ضعفهای زیرساختی و ضعف منابع انسانی با فضای غیررسمی ایجاد میشود لذا باید برای رفع این مسئله نیز حرکت کرد.
وی با تأکید بر اینکه کارهای خوب باید استمرار داشته باشد، بیان کرد: عدم استمرار در کارهای مطلوب در استان گیلان که استان اولینهاست یکی از دردهای مشهود است لذا کار جدی جبهه انقلاب این است که در زیرساختهای اجتماعی با نگاهی بسیجی و میدانی عمل کند.
انتهای پیام/۸۴۰۰۷