» دسته‌بندی نشده » تقدیر شورای همکاری خلیج فارس از نقش عربستان در حمایت از اقتصاد جهانی

تقدیر شورای همکاری خلیج فارس از نقش عربستان در حمایت از اقتصاد جهانی

مهر ۲۱, ۱۴۰۱ 0۰


شورای همکاری خلیج فارس نقش عربستان در حمایت از اقتصاد جهانی در قبال نوسانات قیمت‌های انرژی را ستود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، شورای همکاری خلیج فارس امروز (پنجشنبه) حمایت خود را از بیانیه عربستان در خصوص مخالفت خود با اظهارات ایراد شده علیه این کشور پس از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، نقش مهم و کلیدی ریاض را در حمایت از اقتصاد جهانی در قبال نوسانات قیمت‌های انرژی ارج نهاد.

در همین راستا، نایف فلاح مبارک الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از بیانیه صادر شده توسط وزارت خارجه عربستان درخصوص مخالفت کامل خود با اظهارات ایراد شده علیه این کشور پس از صدور تصمیم اوپک پلاس استقبال کرد.

الحجرف ضمن اعلام همبستگی و حمایت تمام قد خود با عربستان، مخالفت کاملش را نیز با اینگونه اظهارات علیه عربستان که هیچ واقعیتی ندارد، نیز اعلام کرد.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از نقش مهم و کلیدی عربستان در حمایت از اقتصاد جهانی در قبال نوسانات قیمت‌های انرژی و تضمین واردات و عرضه آن براساس یک سیاست متوازن و متعادل قدردانی کرد که منافع کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده را در نظر می‌گیرد.

وی همچنین تصریح کرد، چنین اظهاراتی نمی‌تواند واقعیت‌ها را کتمان کند و عربستان را از تداوم رویکرد متوازن و پیشبرد وظایف و تعهدات خود به عنوان پایه اساسی امنیت و ثبات منطقه و جهان و نیز نقش برجسته سیاسی و اقتصادی و جایگاه پیشرو عربی، سیاسی و جهانی آن باز نخواهد داشت.

پیشتر وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، دولت عربستان از اظهارات ایراد شده علیه این کشور پس از تصمیم اوپک پلاس در پنجم اکتبر ۲۰۲۲ مطلع است که این تصمیم به مثابه جانبداری عربستان در درگیری‌های بین‌المللی و همچنین به منزله یک تصمیم با انگیزه‌های سیاسی علیه آمریکا بوده است.

در این بیانیه همچنین آمده است، دولت عربستان از ابتدا مخالفت کامل خود را با این اظهارات که هیچگونه واقعیتی ندارد، اعلام کرده و بیان چنین اظهاراتی به دنبال این است تا تصمیم اوپک پلاس را خارج از چارچوب اقتصادی آن نشان دهد؛ این درحالی است که این تصمیم توسط تمام کشورهای عضو اوپک پلاس اتخاذ شده است.

پیشتر به دنبال انتقادهای شدید آمریکا از عربستان در پی تصمیم اخیر اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در سخنانی اظهار کرد: تصمیم اوپک پلاس صرفا اقتصادی است و با اتفاق نظر تمامی اعضا اتخاذ شد.

وی همچنین تاکید کرد: تصمیم کاهش تولید نفت هیچگونه جنبه سیاسی ندارد.

دولت آمریکا معتقد است که عربستان سعودی با روسیه برای افزایش ساختگی قیمت‌ها تبانی کرده است و از همین روی، اوپک پلاس تصمیم به کاهش تولید نفت و در نتیجه افزایش قیمت جهانی نفت گرفته است.

از سوی دیگر، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همچنین اعلام کردند، بهترین راه برای حل و فصل بحران روسیه و اوکراین گفت‌وگو و بکارگیری روش‌های دیپلماتیک است که منافع همه طرف‌ها را تامین کند.

این کشورها اعلام کردند اوضاع اوکراین را از ابتدا با نگرانی دنبال می‌کنند و بنابراین همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری و دوری از تشدید تنش و پایبندی به راه‌های مسالمت آمیز برای حل و فصل درگیری ترغیب می‌کنند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×