» آخرین اخبار » گیلان » میزگرد دانشجویی و واکاوی اتفافات اخیر: از ضعف پرورش در مدارس تا عدم نظارتی در فضای مجازی

میزگرد دانشجویی و واکاوی اتفافات اخیر: از ضعف پرورش در مدارس تا عدم نظارتی در فضای مجازی

مهر ۲۱, ۱۴۰۱ 1۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فوت مهسا امینی اتفاق ناراحت کننده‌ای بود که با واکنش‌هایی از سوی کارگزاران نظام، خواص و جریان‌های سیاسی همراه بود.

اما این اتفاق از زمانی که ضد انقلاب تلاش کرد تا با سوءاستفاده از احساسات و عواطف مردم جهت اعتراضات را به سمت اهداف و منافع خود تغییر دهد رنگ و بوی خشونت گرفت و حتی این دست از اعترضا‌های نامتعارف را به سمت مارکز علمی سوق داد.

به همین منظور خبرگزاری فارس گیلان، در راستای بررسی پشت پرده و اتفاقات، اغتشاشات اخیر و نقش دانشگاه‌ها و سلبریتی‌ها در مواجه با این فتنه میزگردی را با حضور اعضای شورای تبیین سازمان بسیج دانشجویی استان گیلان برگزار کرد.

 

شعارهای هنجار شکنانه در فضای دانشجویی برگرفته از ضعف در آموزش‌وپرورش است

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گیلان در این میز گرد با بیان اینکه اتفاقات اخیر رخ داده در جمهوری اسلامی نشان دهنده وجود نقاط ضعف در گشت ارشاد و برخورد با بی‌حجابی در کشور است، اظهار کرد: وجود یک نابسامانی در کشور نشان‌دهنده وجود نقاط ضعف است و معمولاً رسانه‌ها و جریان‌های معاند از این نقاط ضعف استفاده می‌کنند تا به اهدافش در ایران و ایجاد نا امنی برسند.

علی علیزاده با اشاره به برنامه‌های دشمن به منظور سرپوش گذاشتن بر رویدادهای خوب رخ داده در کشور در چند ماه اخیر گفت: در حوادث اخیر جریانی تصمیم گرفت تا روی رویداد‌های خوبی که می‌توانست حال جامعه را خوب کند مانند رزمایش عظیم اربعین که اتفاق کمی نبود مخصوصاً امسال که موج عظیمی از ارادتمندان را به عرض ارادت خدمت اباعبدالله علیه السلام کشاند و یا عضویت جمهوری اسلامی در اتحادیه شانگهای سرپوش بگذارد.

وی با تأکید بر لزوم توجه به بازگویی شکوه برگزاری پیاده‌روی عظیم اربعین توسط متولیان فرهنگی افزود:
بدون شک جریان عمومی اربعین یک نقطه طلایی برای کشور بوده زیرا به راحتی می‌توانست جامعه را به لحاظ معنوی به تکامل برساند ولی بحران و اتفاقات اخیر سبب شو تا نقطه طلایی اربعین دیده نشود و این فضا از بین برود.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گیلان یکی از اهداف ایجاد آشوب و اغتشاش در جمهوری اسلامی را متوقف کردن کشور از مسیر پیشرفت و توسعه دانست و بیان کرد: بعد از فوت خانم مهسا امینی شاهد اتفافات عجیب و بروز اغتشاشات بی سابقه در کشور و استان گیلان بودیم یه نوعی که فضا برای هرگونه گفت‌وگو با طرف مقابل منتفی بود چون در ابتدای بحران بسیار سعی شد تا با معترضین گفت‌وگویی انجام شود ولی به نتیجه نرسیده است.

علیزاده با بیان اینکه دانشگاه اولین نهاد برای ایجاد فضای گفت‌وگو بین جریان‌های سیاسی و دانشجویی است، تصریح کرد: بعد از اتفاقات اخیر عملا فضای گفت و گو و صحبت میان طرفین بسته شد زیرا قبل لز وقوع این‌بحران و فتنه باید در دانشگاه‌ها و با برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی به پیشگیری از شکل گیری این‌ بحران کمک می‌شد.

وی با ابراز تأسف از اتفاقات رخ داده در دانشگاه گیلان و در چند روز گذشته بیان کرد: در چند روز گذشته تجمعاتی در دانشگاه گیلان شکل گرفت که‌ با شعارهای هیجانی، هنجار شکنانه و بعضاً تجزیه‌طلبانه مواجه بودیم که‌ زیبنده فضای دانشجویی نیست و هر چقدر هم تلاش شد نتوانستیم فضا را گفت‌وگویی کنیم.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گیلان با بیان اینکه دانشجو ذاتاً یک قشر تحلیلگر و البته بعضاً هیجانی است، گفت: شعارهای که برخی افراد در فضای دانشجویی سر می‌دهند به وضوح نشان می‌دهد که حجاب بهانه بوده و هدف نابودی اصل نظام است لذا مهم‌ترین آورده فراهم آوردن فضای گفت‌وگو در بین قشر دانشجو توسط جریان انقلاب این است که بهانه از دست طرف مقابل گرفته می‌شود.

به گفته علیزاده فضای دانشجویی در کشور به قدری غبار آلود شده که از شعار آزادی استقلال مبارزه با استکبار رسیده‌ایم به مختلط شدن سالن سلف غذاخوری و این طرز فکر از دوران مدرسه شروع‌شده است.

وی با انتقاد از بی توجهی برخی نهادهای متولی امر فرهنگی مثل آموزش و پرورش، وزارت ارشاد اسلامی و حتی صدا و سیما، بیان کرد: شعارها و هنجار شکنی‌های انجام شده در بین قشر دانشجو نشأت گرفته از ضعف پرورش در دوران مدرسه هست و آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد که در این مدت چه کاری انجام داده است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گیلان با تأکید بر اینکه برای بررسی اتفافات اخیر باید ابتدا ببینیم که چه نسلی در کف میدان هستند، بیان کرد: نسل جدید که اکنون در کف میدان و اغتشاشات هستند، دهه هشتادی‌هایی هستند که بعضاً با تمسخر با تمام برخورد کرده و در‌ مدارس هم جز مسئله آموزش و کنکور به مسئله دیگری از جمله پرورش توجهی نشده است.

علیزاده با بیان اینکه دانشگاه می‌تواند با ایجاد فضای گفت‌وگو با کرسی‌های آزاداندیشی فضا را در جامعه آرام کند، افزود: تشکل‌های مختلف دانشجویی نقش مهم و تاثیرگذاری در ایجاد آرامش در بین قشر دانشجو و حتی جامعه دارد زیرا با فضا دانشجویی فضایی گفت‌و‌گو محور و تضارب نظر است.

 

عدم مدیریت فضای دانشجویی برگرفته از مشکلات در آموزش و پرورش است

فرمانده حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه آموزش و پرورش عامل اصلی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، اظهار کرد: وقتی بدون نظارت کافی و به صورت قارچ‌گونه مدارس غیرانتفاعی در کشور تأسیس می‌شود به طور کلی منجر به آسیب به فضای آموزشی در کشور خواهد شد.

علیرضا حسن‌خواه با انتقاد از عدم وجود نظارت کافی بر مدارس غیر انتفاعی در سطح کشور گفت: متأسفانه هیچگونه نظارتی در مدارس غیر انتفاعی و چگونگی انتخاب معلمان وجود ندارد و همین امر سبب می‌شود تا در فتنه و آشوبات اخیر رنج سنی اغتشاشگران بین ۱۵ الی ۲۵ سال است.

وی با تأکید بر لزوم توجه به فرمایشات امام راحل(ره) در خصوص توجه به مدارس و آموزش و پرورش بیان کرد: امام راحل(ره) فرمودند دانشجویان را ول کنید به این نونهالان برسید درست بود زیرا اگر امروز در مدیریت فضای دانشجویی ناتوان هستیم دلیلش عدم مدیریت درست در مدارس و آموزش و پرورش است.

به گفته فرمانده حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، فردی که وارد دانشگاه می‌شود طریقه فکری خود را در دوران مدرسه شکل داده و تقریباً غیر قابل تغییر است.

حسن‌خواه با بیان اینکه در اتفاقات اخیر کشور معترضین قائل به گفتوگو در هیج حوزه‌ای نیستند، تصریح کرد: در اتفاقات آبان ۹۸ شاهد آن بودیم دو طرف ماجرا یعنی معترضین و تشکل‌های دانشجویی در یک فضای گفتمانی به گفت‌وگو پرداختند ولی در اتفاقات اخیر دیگر شاهد بروز چنین جریانی نیستیم که جای تأسف دارد.

وی با اشاره به وجود ضعف رسانه و روایت گری در جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در جنگ شناختی و روایتگری مردم آن روایتی را باور می‌کنند که کامل و سریعتر اطلاع رسانی شود ولی رسانه‌های جریان انقلاب در برهه‌های حساس معمولاً آن روایت آخر را منتشر می‌کنند که منجر به بیان دروغ هایی توسط رسانه‌های معاند شد.

فرمانده حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت فضای دانشگاهی را قضایی نخبگانی دانست و گفت: جریانی از بیرون دانشگاه در حال مدیریت فضای دانشجویی هستند ولی عملاً هیج برنامه‌ای برای کنترل این فضا وجود ندارد.

حسن‌خواه با بیان اینکه اساتید دانشگاه نقش مهمی در کنترل فضای دانشجویی دارند،افزود: ما با اساتیدی مواجهیم که هر حرفی را در تلاش درس خود زده و حتی استوری و هشتگ نه به دانشگاه رفتن را ترند می‌کنند لذا وقتی دانشگاه دانشجویی را برای سه جلسه غیبت حذف نمی‌کند باید با آن استاد هم برخورد جدی کند.

 

رعایت حجاب در جمهوری اسلامی از ادارات آغاز شود

دبیر قرارگاه احمدی روشن استان گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه آسیب‌های موجود در جامعه باید شناسایی شود، اظهار کرد: بروز اتفاقات اخیر در کشور ریشه در گذشته دارد و تا زمانی که نتوانیم مشکلات را شناسایی کنیم نمی‌توانیم راه حل مناسب برای حل آن معضل را پیدا کنیم.

مجتبی محمدزاده با اشاره به عدم دغدغه در اعلام به موقع علت فوت خانم مهسا امینی گفت: بعد از فوت خانم امینی یک تعلل و احساس دغدغه نداشتن بسیار حساس بوده است در حالی که نظام مقدس جمهوری اسلامی در گذشته در خصوص عدم ارائه روایت نخست با مشکل مواجه شده است.

وی با تأکید بر اینکه در صورت انتشار به موقع فیلم لحظه انتقال خانم مهسا امینی به نیروی انتظامی توسط این نهاد، از وقوع بسیاری از اتفاقات جلوگیری می‌شد، تصریح کرد: در ماجرای انتشار فیلم خانم مهسا امینی اگر نیروی انتظامی به موقع و در همان دو روز اول ان‌ را منتشر می‌کرد بسیاری از این مسائل از بین می‌رفت ولی چندین روز معطلی باعث شد استکبار روایت نخست را ارائه دهد و مردم همان مسیر روایت نخست را باور کردند.

دبیر قرارگاه احمدی روشن استان گیلان یکی از دلایل بی اعتمادی قشری از جامعه به برخی مسؤولان را تعلل در اعلام پرونده‌های متعدد دانست و افزود: معمولاً در رسیدگی‌های چنین اتفاقاتی با تعلل عجیبی در خصوص رسیدگی به پرونده‌ها مواجه هستیم و مردم بعد از مدتی آن مسئله را فراموش می‌کنند که این امر منجر به ایجاد بی اعتمادی مردم نسبت به برخی مسوولان در نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است.

محمدزاده با بیان اینکه رعایت حجاب در جمهوری اسلامی باید از ادارات آغاز شود، گفت: حجاب تبدیل به یک مشکل بزرگ در کشور شده ولی مسئله حجاب باید از ادارات ما شروع شود ولی وقتی مردم می‌بینند حجاب در بین کارکنان خانم آن اداره رعایت نمی‌شود خودشان هم آن را رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی نقش مهمی در حل بسیاری از معضلات دارد، تصریح کرد؛
در خصوص مسئله حجاب باید کرسی آزاد اندیشی و یک فضای گفت‌وگو ایجاد می‌کردیم ولی در قشر دانشجو برای برگزاری یک تریبون آزاد باید از چندین نهاد مجوز دریافت کنیم ولی این مهم آخر اجرایی نمی شود و نتیجه می‌شود عدم اجرای جهاد تبیین در جامعه.

 

دستاویز شدن دشمن توسط سلبریتی‌ها را برای جامعه یک آفت است

جانشین خواهر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه باید سازوکاری مناسب در خصوص برخورد با اظهارات برخی از سلبریتی‌ها در جامعه اعمال شود، اظهار کرد: سلبریتی‌ها افراد بانفوذی هستند که این نفوذ و معروفیت و ثروتی که به دست آورده‌اند را از طریق همین نظام و ملت انقلابی و مسلمان کسب کرده‌اند اما حالا برخی به این معروفیت و مشهوریت و ثروت غره شده و خیالات خامی به سرشان می‌زند و گمان می‌کنند می‌توانند رهبر شوند و جامعه‌ای را هدایت کنند.

نجار سلطانی با اشاره به دلایل اظهارات تجزیه‌طلبانه و دعوت به آشوب توسط برخی از سلبریتی‌ها بیان کرد: شاید همین تصور بود که سبب شد سلبریتی‌هایی مانند علی کریمی و مهران مدیری و دیگرانی که کم هم نبودند حالا به بهای پول و ثروت بیشتر یا اقامت و تابعیت، دست به نفت ریختن به آتش اغتشاش بزنند یا اصلاً جزو لیدران اصلی دشمن برای آشوب‌های خیابانی شوند و خسارت‌های مالی بسیاری از تخریب اموال عمومی و خصوصی تا کشته و شهید شدن جوانان و مردم و ناامنی در کشور بزنند.

وی دستاویز شدن دشمن توسط سلبریتی‌ها را برای جامعه یک آفت دانست و تصریح کرد: اگر ناحقی نکنیم علی کریمی بازیکن خوب و قابلی بود که توانست با تشویق همین مردم مسلمان و انقلابی و با پول بیت‌المال همین نظام و انقلاب پله‌های ترقی را یکی یکی طی کند و حالا جزو افراد با نفوذی به لحاظ اجتماعی شود که خیلی از نوجوانان و جوانان جذب جایگاه و نه شخصیتش شوند؛ فردی که قدردان مردم نبود و با ادعای اینکه من از مردم هستم و برای آنها فعالیت می‌کنم دستاویز دشمن شد‌.

جانشین خواهر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد رشت با تأکید بر لزوم توجه به کنترل هیجانات و احساسات توسط قشر دانشجو و جوانان بیان کرد: در آشوبات اخیر با دو نوع قشر مواجه هستیم، گروه نخست گروهی هستند که بی قید و شرط فقط به دنبال زدن نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و گروهی دیگر گروهی هستند که فقط احساساتشان جریحه دار شده لذا اگر در حوزه فضای مجازی به درستی عمل می‌کردیم اکنون دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی نبودیم.

نجار سلطانی با بیان اینکه صف مردم و معترضین از آشوب‌گران مجزاست، گفت: فوت مهسا امینی بهانه‌ای بود برای نفوذ احادی دشمن به جمهوری اسلامی زیرا اگر این افراد از فوت خانم مهسا امینی اندوهگین بودند، بانک و اموال مردم را آتش نمی‌زدند‌.

 

مجازی شدن آموزش نقش مهمی در اتفاقات اخیر کشور داشته است

‌جانشین خواهر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد انزلی نیز در این جلسه با بیان اینکه در خصوص اتفاقات اخیر دو فضا و مقوله وجود دارد، اظهار کرد: در اتفاقات اخیر شاهد وجود دو فضای کف خیابان و دانشجویی بودیم که در کف خیابان بر روی نسل جدید و دانشجو سرمایه‌گذاری کردند.

ملاحضه‌کار با اشاره به نقش فضای مجازی در کنترل قشر نوجوان و دانش آموز گفت: در دوست اخیر و با توجه به مجازی شدن آموزش در مدارس، دشمن سرمایه‌گذاری خوبی بر روی فضای مجازی انجام داده که نتیجه آن آشوبات اخیر در کشور است.

وی با تأکید بر لزوم توجه بر کنترل هیجانات در نسل جوان بیان کرد: وقتی با قشر نوجوان صحبت کرده و ار دلایلشان برای حضور در اغتشاشات می پرسیم غالباً درگیر هیجانات شدند که برگرفته از فضای ولنگار مجازی است.

جانشین خواهر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد انزلی نقش کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها را بسیار موثر دانست و افزود: مقام معظم رهبری بارها در خصوص برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی تأکید دارند ولی بعضاً در فضای دانشجویی امکان چنین کاری وجود ندارد و یا کم است.

انتهای پیام/۳۳۸۹




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×