» دسته‌بندی نشده » تهدید یک بیماری برای سلامتِ روانِ میلیون‌ها نفر در جهان

تهدید یک بیماری برای سلامتِ روانِ میلیون‌ها نفر در جهان

مهر ۱۸, ۱۴۰۱ 0۰

[ad_1]

هر ساله در تاریخ ۱۰ اکتبر “روز جهانی سلامت روان” گرامی داشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، هدف از گرامیداشت این روز جهانی افزایش آگاهی در مورد بهداشت روانی، اهمیت آن در زندگی و برجسته کردن دلایلی است که چرا افراد هرگز نباید مشکلات مرتبط با سلامت روان خود را نادیده بگیرند.

اگرچه همه‌گیری کووید۱۹ به طرز چشمگیری بر سلامت روان افراد تأثیر گذاشته و هنوز هم این تأثیر ادامه دارد با این حال طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، این روز بین المللی در سال جاری میلادی (۲۰۲۲)، فرصتی برای افزایش مجدد تلاش‌ها در جهت حفظ و ارتقای سلامت روان عمومی فراهم می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین گزارش داد که قبل از همه‌گیری بیماری کرونا در سال ۲۰۱۹ میلادی، دستکم یک نفر از هر هشت نفر در سراسر جهان به یک بیماری روانی مبتلا بوده است. علاوه بر این، به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط، خدمات، تخصص و تامین مالی برای سلامت روان همچنان به صورت محدود عرضه می شود.

به گفته متخصصان سازمان جهانی بهداشت، همه‌گیری بیماری کووید۱۹ یک بحران جهانی برای سلامت روان ایجاد کرده، استرس‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را افزایش داده و سلامت روان میلیون‌ها نفر را نیز تضعیف کرده است. برآوردها افزایش بیش از ۲۵ درصدی هر دو اختلالات اضطرابی و افسردگی را در سال اول همه گیری کووید۱۹ نشان می دهند. در عین حال، دسترسی به خدمات بهداشت روان نیز به شدت مختل شده است.

فدراسیون جهانی برای سلامت روان در تاریخ ۱۰ اکتبر سال ۱۹۹۲ میلادی یک فعالیت برنامه ریزی نشده به این منظور ترتیب داد. اگرچه این روز در آن سال، شعار مشخصی نداشت اما افزایش آگاهی در مورد این موضوع و آموزش عمومی در مورد سلامت روان به عنوان اصل راهنمای این فعالیت عمل کرد.

اولین شعار این روز جهانی با هدف ارتقای کیفیت خدمات بهداشت روان در سراسر جهان در سال ۱۹۹۴ میلادی تعیین شد.

شعار امسال روز جهانی سلامت روان نیز با عنوان “سلامت روان و تندرستی برای همه را در اولویت جهانی قرار دهید” و توسط فدراسیون جهانی بهداشت روان تعیین شده است. همچنین سازمان جهانی بهداشت نیز از همگان از جمله مقامات کشورها، مراکز دولتی و غیردولتی خواسته تا در زمینه تحقق شعار امسال در این روز جهانی با یکدیگر همکاری کنند.

افراد، جوامع و دولت ها همگی می بایست به منظور افزایش آگاهی در مورد اهمیت سلامت روان تلاش کنند.

به گزارش republicworld، خدمات مرتبط با سلامت روان می بایست بهبود بخشیده شود تا برای همگان با قیمت مناسب و کیفیت بالا در دسترس باشد.

چند توصیه برای مراقبت از سلامت روان

همچنین به گفته متخصصان حوزه سلامت روان، ایجاد تغییرات ساده در نحوه زندگی، نیازی به صرف هزینه های گزاف و زمان زیادی ندارد؛ بلکه می‌توان حتی با انجام راهکارهای ساده نیز قدمی را در جهت ایجاد تغییراتی مفید و سالم در زندگی برداشت.

به گزارش “مِنتال هِلث”، در ادامه به چند راهکار ساده و کاربردی به منظور مراقبت از سلامت روان خواهیم پرداخت.

۱. درباره احساسات خود صحبت کنید

صحبت کردن در مورد احساسات می‌تواند به شما در جهت مراقبت از سلامت روان‌تان کمک کند. همچنین صحبت کردن در مورد احساسات باعث می‌شود تا افراد در مواقعی که احساس ناراحتی می‌کنند، بتوانند بهتر این احساس را مدیریت کرده و با آن کنار آیند.

۲. فعال باشید

ورزش کردن منظم باعث افزایش عزت نفس شما شده و کمک می‌کند بهتر تمرکز کنید، بخوابید و احساس بهتری داشته باشید. همچنین ورزش کردن باعث حفظ سلامت مغز و سایر اندام‌های حیاتی بدن شما شده و برای بهبود سلامت روان مفید است.

۳. با دوستان و آشنایان خود در تماس باشید

هیچ چیز بهتر از این نیست که رو در رو با کسی ارتباط برقرار کرده و صحبت کنید؛ با این حال این امر همیشه ممکن نیست که در این شرایط می‌توانید با اطرافیان خود به صورت تلفنی صحبت کنید یا آنلاین با آن‌ها در ارتباط باشید.

۴. در مواقع نیاز از دیگران کمک بخواهید

همه افراد گاهی از احساسی که دارند یا زمانی که کارهایشان طبق برنامه پیش نمی‌رود، خسته می‌شوند. زمانی که احساس می‌کنید به تنهایی نمی‌توانید از پس انجام کاری برآیید، کمک خواستن از دیگران راه حل مناسبی است.

انتهای پیام

[ad_2]

منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×