» دسته‌بندی نشده » اختلال گسترده در تنظیم متابولیسم بیماران مبتلا به دیابت

اختلال گسترده در تنظیم متابولیسم بیماران مبتلا به دیابت

مهر ۱۷, ۱۴۰۱ 0۰

[ad_1]

ایسنا/خراسان رضوی محققان دانشگاه اوپسالا سوئد با استفاده از روش‌های پیشرفته نشان داده‌اند متابولیسم در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ و پیش‌دیابت بسیار بیشتر از آنچه پیش از این شناخته شده بود، مختل شده و این موضوع بین اندام‌ها و به نسبت شدت بیماری متفاوت است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، شایع‌ترین تغییرات در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ترشح ناکافی انسولین و کاهش حساسیت به انسولین در اندام‌های مختلف است. برای بررسی آنچه در این اندام‌ها هنگام ابتلا به دیابت نوع ۲ رخ می‌دهد، محققان در یک تحقیق پروتئین‌ها را هم در جزایر سلولی پانکراس که در آن انسولین تولید می‌شود و هم در بافت‌های اصلی که انسولین روی آن اثر می‌کند، یعنی کبد، عضلات اسکلتی، چربی و خون مورد مطالعه قرار دادند.

محققان پروتئین‌های موجود در نمونه‌های افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، پیش‌دیابت، یعنی مرحله قبل از ابتلا به دیابت نوع ۲ و بدون دیابت را مقایسه کردند.

نتایج اختلالات بسیار بیشتری را نسبت به آنچه پیش از این شناخته شده بود، نشان داد. همچنین بین تغییرات و مراحل مختلف بیماری همبستگی وجود داشت.

پروفسور کلیز ویدلیس، هماهنگ‌کننده این تحقیق، گفت: ما سطوح پروتئین زیادی را شناسایی کردیم که در بافت‌های افراد در مراحل مختلف بیماری یا بالاتر یا پایین‌تر از حد طبیعی بود. افراد مبتلا به پیش‌دیابت تغییرات عمده‌ای را نشان دادند که با التهاب، انعقاد و سیستم ایمنی در جزایر پانکراس مرتبط است. در افراد مبتلا به دیابت توسعه‌یافته ناهنجاری‌های گسترده‌تری به‌ عنوان مثال در متابولیسم لیپید و گلوکز و در تولید انرژی در کبد، ماهیچه‌ها و چربی‌ها وجود دارد.

این تحقیق بر اساس نمونه‌های بافت جمع‌آوری شده از اهداکنندگان در مراحل مختلف بیماری و افراد سالم است. نمونه‌های آزمایشگاهی این تحقیق در دانشگاه لوند(EXODIAB) که در اوپسالا توسط پروفسور اوله کورسگرن رهبری می‌شود، جمع‌آوری شده است.

تعیین کمیت هزاران پروتئین

دکتر کلو دیامانتی که به‌ همراه استادیار مارکو کاوالی و پروفسور یان اریکسون آنالیزها را در اوپسالا انجام دادند، بیان کرد: روش‌های اندازه‌گیری پروتئین‌ها در سال‌های اخیر به‌ سرعت تکامل یافته‌ و همکاران ما در دانشگاه کپنهاگ که در این تحقیق شرکت کردند، پیشرو در این زمینه به شمار می‌روند.  

حمایت از توسعه آزمون‌های ساده

یافته‌های این پژوهش به مکانیسم‌های بالقوه بروز این بیماری اشاره می‌کند که می‌تواند در جستجوی راه‌های جدید برای پیشگیری یا درمان دیابت نوع ۲ بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

یان اریکسون، متخصص دیابت بالینی نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: نتایج ما ممکن است از توسعه آزمایش‌های ساده‌ای پشتیبانی کند که می‌تواند افراد با خطر بالای دیابت و عوارض آن را شناسایی و همچنین در انتخاب بهترین نوع مداخله برای فرد راهنمایی ارائه کند.

یافته‌های این تحقیق در مجله Cell Reports Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام

[ad_2]

منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×