» دسته‌بندی نشده » رتبه‌بندی شرکتهای بزرگ و اثرگذار / بهره‌وری در شرکت‌ها رشد نکرد
رتبه‌بندی شرکتهای بزرگ و اثرگذار / بهره‌وری در شرکت‌ها رشد نکرد

رتبه‌بندی شرکتهای بزرگ و اثرگذار / بهره‌وری در شرکت‌ها رشد نکرد

شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ 2۰


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ابوالفضل کیانی امروز در نشست خبری بیست و پنجمین سال رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران در شهریور ۱۴۰۱ توسط سازمان مدیریت صنعتی بیان داشت: رتبه بندی شرکت‌ها در این سازمان از ربع قرن پیش با  این فلسفه آغاز شد که نقش شرکت‌های بزرگ و اثرگذار در اقتصاد کشور مشخص شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: تفاوت شرکت‌های بزرگ و کوچک در این است که شرکت‌های بزرگ زنجیره تأمین گسترده در کشور دارند و یک زنجیره تأمین بین‌المللی را دارند ، یک شرکت بزرگ یک شرکت پیشران در اقتصاد کشور محسوب می‌شود و اشتغال در شرکت‌های بزرگ مانا است، ولی اشتغال در شرکت‌های کوچک ممکن است پایدار نباشد، بنابراین ویژگی شرکت‌های بزرگ اشتغال‌زایی پایدار است و این ‌اشتغال به صورت پراکنده در مناطق مختلف صورت می‌گیرد و لذا توسعه منطقه‌ای را هم در بر دارد.

وی بیان داشت: به عنوان مثال سازمان گسترش وقتی در دهه ۴۰ خوشه‌های صنعتی را در کشور ایجاد شاهد بودیم که در یک استان یک شرکت بزرگ ایجاد می‌شد اما توسعه منطقه این شرکت در آن منطقه باعث اشتغال می‌شد.

کیانی بیان داشت: هدف از ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های بزرگ توسط سازمان مدیریت صنعتی طی ربع قرن گذشته بندی اطلاعات است تا از این اطلاعات برنامه‌ریزان و تصمیم‌سازان بهره‌مند شوند.

وی افزود: هدف دیگر تولید اطلاعات برای بنگاه‌ها است زیرا بنگاه‌ها با این اطلاعات جایگاه خود را در یک رشته صنعتی مشخص می‌کنند و این مسأله می‌تواند باعث شود تا با پایش اطلاعات جایگاه صنعتی آنها حفظ شود.

کیانی بیان داشت: هدف دیگر تولید اطلاعات برای جامعه علمی و دانشگاهی کشور است و بدین وسیله فراز و فرودهای جامعه صنعتی کشور در اختیار این بخش قرار می‌گیرد.

سود رتبه بندی شرکت‌های برتر توسط سازمان مدیریت صنعتی باعث می‌شود تا برای رطوبت بخش‌هایی از حاکمیت ایجاد شود تا بتوانند اطلاعات لازم در خصوص نگاه‌های برتر کشور را به دست می‌آورند لذا هر زمانی که یک همایش در راستای توسعه اقتصادی برگزار شود برای کسب اطلاعات به سازمان مدیریت صنعتی مراجعه می‌شود.

کیانی گفت: با رتبه بندی شرکت‌های برتر باعث می‌شویم تا برند کارفرمایی بنگاه‌ها اعتلا یابد این موضوع برای شرکت‌های بزرگ دارای محاسن بسیار زیادی است، زیرا شرکت‌های بزرگ وقتی به عنوان برند برتر معرفی می‌شوند، مورد رجوع مشتریان قرار می‌گیرند و همچنین سازمان‌ها و نهادها با خیال آسوده به این بنگاه‌ها تسهیلات می‌پردازد و مگا پروژه‌ها و پروژه‌های کلان ملی نیز معمولاً به این بنگاه‌ها ارجاع داده می‌شود.

مدیر عامل شرکت مدیریت صنعتی گفت: ما کارمان را شفاف و ساده انجام می‌دهیم و همین باعث شده ۲۵ سال این کار را ادامه دهیم، در ابتدا با شاخص درآمدزایی کارمان را شروع کردیم و این شاخص‌ها توسعه یافته به طوری که الان ۳۲ شاخص دیگر از جمله اشتغال ،ارزش افزوده و تعاملات بین‌المللی نیز بررسی می‌شود، البته در این زمینه به بحث شعارهای سال نیز توجه می‌شود و در رتبه بندی اخیر ۵۷ شرکت دانش‌بنیان نیز در فهرست  بررسی و رتبه‌بندی سازمان مدیریت قرار گرفته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طی ۲۵ سال گذشته که سازمان مدیریت صنعتی کار رتبه‌بندی شرکت‌های بزرگ را انجام داده مهمترین شاخصی که نزولی بوده چه شاخصی بوده است گفت: مهمترین شاخص که طی سال‌های گذشته در بین شاخص‌های که شرکت‌های بزرگ برتر در بین آنها تعیین می‌شده، شاخص بهره‌وری بوده است.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه رشد ۸ درصدی اقتصاد باید بخشی از آن یعنی سه درصد آن باید از طریق چرخه بهره‌وری در بنگاه‌ها محقق می‌شد که نشده است.‌

کیانی اظهار داشت: در قانون بودجه سنواتی تأکید شده  که چرخه بهره وری اگر در بنگاه‌ها استقرار نیابد، پرداخت پاداش به اعضای هیأت مدیره آنها ممنوع خواهد بود، بنابراین بهره‌وری بسیار حائز اهمیت است .

مدیرعامل شرکت مدیریت صنعتی بیان داشت: بهره‌وری ضمن اینکه نیازمند دانش است به فرهنگ نیز نیاز دارد، اما در زمینه فرهنگی بهره‌وری در کشور ضعیف هستیم و مصرفی می‌باشیم و لذا سیستم‌های آموزشی کشور باید در این زمینه ایفای نقش کنند و ضمن بهره ور را فعال کنند.

کیانی بیان داشت: هیچ وقت هدف‌گذاری بهره وری در برنامه توسعه محقق نشده و آمارها نشان می‌دهد که حتی به ۲۰درصد هدف‌گذاری بهروزی در برنامه‌های توسعه‌ای هم دست نیافته‌ایم.

انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *