» دسته‌بندی نشده » ر‌شد تولید در سال جاری/ عرضه و تقاضای روغن خوراکی پس از اصلاح ارز ترجیحی متعادل شد

ر‌شد تولید در سال جاری/ عرضه و تقاضای روغن خوراکی پس از اصلاح ارز ترجیحی متعادل شد

شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ 1۰


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدرضا فاطمی امین امروز در نشست خبری با بیان اینکه مهمترین شاخص اقتصادی میزان تولید است، اظهار داشت: ما در سال جاری در اغلب محصولات رشد تولید قابل توجه داشته‌ایم و این روند نشان‌دهنده فعالیت بخش صنعت معدن و تجارت است.

وزیر صنعت معدن و تجارت در مورد آمار ۴ ماهه اول تولید در  سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اظهار داشت: تولید فولاد خام ۵.۴ درصد رشد و شمش آلومینیوم ۱۵.۷ درصد رشد تولید داشته است.

وی اظهار داشت: آلومینا ۸.۴ درصد رشد تولید داشته است و کنسانتره ذغال سنگ ۲۰ درصد رشد داشته است.

* رشد ۲۵۰ درصدی تولید خودرو سواری کامل در سال جاری

فاطمی‌امین اظهار داشت: تولید خودروی سواری کامل طی مدت یاد شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۵۰ درصد رشد داشته است، البته در تولید بعضی از محصولات مانند کمباین کاهش تولید داشته‌ایم.

وزیر صنعت معدن و تجارت در خصوص کاهش ۲۶ درصدی تولید روغن خوراکی افزود: این مسأله کاملا قابل توجیه است و بعد از حذف ارز ترجیحی این اتفاق افتاد بنابراین کاهش تولید موجب کمبود در بازار نبوده است بلکه عرضه و تقاضا متعادل شده است.

وی افزود: در تولید بعضی از محصولات مانند کاشی و سرامیک رشد اندکی داشته‌ایم.

* عرضه خودرو در بورس کالا موجب شفافیت قیمت می‌شود

وی در پاسخ به سوال فارس درخصوص اینکه چرا با وجود اینکه بورس کالا فضای مناسبی برای عرضه خودرو نیست و وزارت صمت نیست پیش از این چندان با عرضه خودرو در بورس موافق نبوده است اما قرار است خودروهای وارداتی از طریق بورس عرضه شود؟ گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا قیمت کاملا و قیمت خریدار شفاف می شود بنابراین به این اطمینان می‌رسیم که خودرو با چه قیمتی عرضه می‌شود و حتی قیمت خودرو می‌تواند در بورس کالا کاهش یابد به طوری که شاهد بودیم اخیرا خودروهایی که در بورس کالا عرضه شد قیمت آنها در بازار کاهش یافته است.‌

فاطمی‌امین اظهار داشت: اگر مسؤولیت را برعهده می‌گیریم باید اختیارات کامل آن را داشته باشیم اولین عرضه خودرو در بورس کالا با هماهنگی وزارت صمت نبود و به همین دلیل عرضه آن متوقف شد اما در جلسه شورای عالی بورس مطرح کردم که عرضه خودرو در بورس کالا هرچند خیلی تناسب ندارد اما یک سازوکار است و لذا مقرر شد عرضه خودرو در بورس کالا با هماهنگی وزارت صمت صورت گیرد.

وی اظهار داشت: در مورد عرضه خودرو در بورس کالا موافق هستم و اتفاقاً عرضه خودروهای وارداتی موجب اضافه شدن نرخ ‌در بازار نمی‌شود اما ممکن است نرخ را کم کند و موجب شفاف شدن قیمت‌ها می‌شود.‌

* نظر وزیر صمت درباره پرونده فولاد مبارکه

وزیر صنعت معدن و تجارت در مورد تخلفات صورت گرفته در فولاد مبارکه اصفهان داشت: گزارش از صحن علنی مجلس گزارشی ۸ صفحه‌ای بود اما گزارش غیر علنی ۳۰۰ صفحه بود، تخلفات در فولاد مبارکه صورت گرفته که ما مرجع قضاوت نیستیم اما بخشی از مطالب مطرح شده در خصوص تخلف در فولاد مبارکه تخلف نیست که باید قوه قضائیه در مورد آن اعمال نظر کند.

وی اظهار داشت: البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه مربوط به مدیر قبلی فولاد مبارکه است.

* برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی نداریم

وزیر صمت درباره واردات لوازم خانگی اظهار داشت: ما برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی نداریم بلکه برنامه ما صادرات است ضمن اینکه یکی از برنامه‌های ما تولید مشترک در کشورهای دیگر است.

فاطمی‌امین اظهار داشت: کشورهای مانند روسیه، ارمنستان و عمان برای تولید مشترک ابراز تمایل کرده‌اند بنابراین ما قطعه و فناوری را برای آنها ارسال می‌کنیم و بخشی از سرمایه‌گذاری لازم در این بخش توسط این کشورها انجام می‌شود.

* در وزارت صمت چیزی به عنوان تفکیک وجود ندارد

وزیر صنعت معدن و تجارت در‌باره تفکیک وزارت صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: در وزارت صمت چیزی به عنوان تفکیک وجود ندارد و اگر استفاده می‌شود اشتباه است، طرحی در مجلس وجود داشته به عنوان تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی که معنای آن تشکیل یک وزارتخانه جدید است که با تشکیل آن بخشی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی و همچنین وزارت بازرگانی به آن منتقل می شود.

* رشد ۱۲۰ درصدی صادرات ایران به‌ روسیه در تیر امسال

وی اظهار داشت: ۴۵۰ واحد صنعتی تعطیل فعال شده است و کار ویژه در این باره از مهر‌ امسال آغاز به کار خواهد کرد.

وی درباره تجارت خارجی کشور اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ رشد صادرات کشور ۴۰ درصد بوده است و در تیر‌ امسال نسبت به تیر‌ سال قبل رشد صادرات ما به روسیه ۱۲۰ درصد بوده است.

وی بیان داشت: همچنین رشد صادرات ایران در سال ۱۴۰۰ به آفریقا نسبت به سال ۱۳۹۹ در مجموع ۱۰۰ درصد بوده است.

وی بیان داشت: خام فروشی نداریم به طوری که ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که کل صادرات مواد خام چهار و نیم میلیون تومان است اما نیمه خام‌فروشی داریم.‌

* آئین‌نامه رفع تعهد ارزی در کمیسیون اقتصادی دولت است‌

وزیر صمت اظهار داشت: آئین‌نامه رفع تعهد ارزی در کمیسیون اقتصادی دولت است.

وی با بیان اینکه در بخش معدن چندین عقب ماندگی جدی وجود دارد، گفت: اولین عقب‌ماندگی ما در بخش معدن اکتشاف است، بنابراین ‌اولین کار در این حوزه که از مهر‌ سال گذشته در دستور کار بود یک برنامه گسترده اکتشاف بود که  از خراسان جنوبی آغاز شد و به‌زودی نتایج آن منتشر می شود.

* ترازنامه ذخایر معدنی به زودی منتشر می‌شود

فاطمی‌امین گفت: ترازنامه ذخایر معدنی که تاکنون تولید و منتشر نشده است نیز در دستور کار قرار دارد و این ترازنامه به زودی منتشر می‌شود.

ادامه دارد…




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×