» آخرین اخبار » گیلان » مایه کوبی دام های گیلان به منظور  کنترل بیماری بروسلوز

مایه کوبی دام های گیلان به منظور  کنترل بیماری بروسلوز

شهریور ۶, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی گیلان گفت:  طی این مدت به منظور پیشگیری و کنترل بیماری بروسلوز(تب مالت) بیش از ۳۵۱ هزار نوبت سر دام سبک و سنگین مایه کوبی شدند.

محمدرضا موسی طالشی در جمع خبرنگاران گفت: در راستای حفظ سرمایه دامی، تأمین بهداشت دام و پیشگیری و کنترل بیماریهای واگیر دامی و مشترک بین انسان و دام در یکسال گذشته تعداد بیش از سه میلیون و پانصد هزار نوبت سر دام سنگین و سبک علیه بیماریهای واگیر و مشترک بین انسان و دام مایه کوبی شدند.

وی افزود: اقدامات انجام شده طی یکسال گذشته پیرامون پیشگیری و کنترل بیماریهای دامی(تب برفکی، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، آبله، لمپی اسکین ) و مشترک بین انسان و دام (سل، بروسلوز، مشمشه، هاری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ) را تشریح کرد.

طالشی ادامه داد: طی این مدت به منظور پیشگیری و کنترل بیماری بروسلوز(تب مالت) که به عنوان یکی از بیماریهای مهم مشترک بین انسان و دام محسوب می شود، تعداد بیش از ۳۵۱ هزار نوبت سر دام سبک و سنگین مایه کوبی شدند و جهت کنترل بیماری سل و بروسلوز تعداد بیش از ۳۶ هزار مورد تست سل و بروسلوز در جمعیت دام سنگین و سبک در قالب عملیات پایش و مراقبت انجام شده است. همچنین طی این مدت به منظور پایش و مراقبت بیماری مشمشه در جمعیت تک سمی تعداد ۹۴۵ رأس اسب خونگیری و آزمایشات لازم سرمی بعمل آمده است

وی تصریح کرد: به منظور پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری هاری که یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام است تعداد بیش از ۲۰ هزار قلاده سگ گله و نگهبان و تعداد ۲۷ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله) علیه بیماری هاری واکسینه شدند. همجنین در راستای مبارزه با انگلهای خارجی بدن دام و بمنظور پیشگیری و کنترل بیماریها، علی الخصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که یک بیماری مشترک بین انسان و دام محسوب می گردد تعداد ۲۸۸ هزار رأس دام سبک و سنگین و ۶۸۵ هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام سمپاشی شدند.

وی در پایان تأکید کرد:  واکسیناسیون دامها یکی از راههای پیشگیری و کنترل بیماریهای دامی میباشد و دامداران باید ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی و قرنطینه ای را در واحد های پرورشی رعایت کنند.

انتهای پیام 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×