» آخرین اخبار » گیلان » زندانیان گیلانی با شغل و حرفه‌آموزی به جامعه برمی‌گردند

زندانیان گیلانی با شغل و حرفه‌آموزی به جامعه برمی‌گردند

مرداد ۲۹, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پژمان پروین امروز در دومین جلسه هم‌اندیشی با مدیرکل زندان‌های استان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه گیلان که در زندان تحولی لاکان رشت برگزار شد، در خصوص زندان تحولی اظهار کرد: با تلفیق تجربه و دانش می‌توان تغییرات ویژه‌ای در زندان‌های کشور ایجاد کرد که ثمره آن تغییر در رفتار زندانیان و بازگشت سعادتمندانه آنان به جامعه خواهد شد. 

وی با بیان اینکه رئیس سازمان زندان‌های کشور حرفه‌آموزی، اشتغال و کارآفرینی را اولویت نخست زندان‌های کشور تعیین و ابلاغ کرده، افزود: موظف هستیم این اولویت را موردتوجه ویژه قرار دهیم و برای تحقق منویات ریاست سازمان از کلیه ظرفیت‌های سازمانی و برون‌سازمانی ازجمله ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و کارآفرینان و غیره استفاده کنیم.

به گفته مدیرکل حرفه‌آموزی و اشتغال سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی، شغل و حرفه، موجب هویت بخشی به زندانی و بازگشت سعادتمندانه او به کانون گرم خانواده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از زندانیان در حین ارتکاب جرم از شغل مناسب برخوردار نیستند، تصریح کرد: سازمان زندان‌ها با ایجاد کارگاه‌های متنوع فنی و حرفه‌ای برای این گروه هدف، زمینه آموزش و کسب مهارت آنان را فراهم کرده و بسیاری از زندانیان با کسب مهارت و حرفه در بخش‌های مختلف مؤسسات کیفری مشغول به کار بوده و درآمد کسب می‌کنند. 

پروین در خصوص پیشرفت زندان تحولی در زندان لاکان رشت بیان کرد: در این مدت کوتاه، چندین کارگاه تولیدی ازجمله کارگاه تولید جوراب‌بافی، کارگاه پالت و کارگاه سنگ مصنوعی تزیینی و غیره با حضور کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ایجادشده و تعدادی از زندانیان مشغول به کار هستند و برابر قراردادهایی که در این زندان منعقدشده و نیز به استناد گزارش‌های مدیرکل زندان‌های گیلان به‌طور متوسط مبلغ سه میلیون تومان حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای تشویق کارآفرینان، می‌توان از تسهیلات تبصره ماده ۱۶ به‌خوبی استفاده کرد، افزود: کارآفرینان با ارائه طرح کارآفرینی در زندان‌ها از امتیازات و مشوق‌هایی ازجمله برخورداری از وام‌های اشتغال‌زایی با بهره چهار درصد و معافیت از مالیات محصولات تولیدی در زندان‌ها برخوردار خواهند بود. 

مدیرکل حرفه‌آموزی و اشتغال سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی با بیان اینکه حرفه‌آموزی و اشتغال اصلی‌ترین اولویت سازمان زندان‌هاست، گفت: باید در این راستا، به جهت کمک به خانواده‌های زندانیان و جلوگیری از ناهنجاری‌ها و جلوگیری از برگشت مجدد زندانیان به زندان از تمامی پتانسیل‌ها استفاده بهینه کرد. 

وی استفاده از توانمندی‌های مسؤولین استانی، ادارات، نهادها، سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد را برای ایجاد بستر هرچه بهترِ کمک به زندانیان و خانوادهای آنان درزمینه‌ی‌های مختلف مخصوصاً اشتغال را مثمر ثمر دانست و بیان کرد: این ظرفیت‌ها قطعاً می‌توانند ما را برای رسیدن به این امر مهم یاری کند.

در این جلسه هم‌اندیشی، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه گیلان مرکب از ۱۲ نفر از اساتید حوزه‌های مختلف ازجمله، علوم پایه، حقوق، کامپیوتر، روانشناسی، محیط‌زیست و غیره دیدگاه‌ها و نقطه نظرات کارشناسی خود را درزمینه‌ی تحقق و پیشرفت زندان تحولی بیان و مقرر شد در جلسات آتی طرح‌ها و نقطه نظرات علمی آنان موردبررسی و بهره‌برداری قرار گیرد.

در این نشست طرح‌هایی از جمله کمک به برنامه‌های زیست‌محیطی، استفاده از روش‌های نوین نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای علمی‌تر شدن برنامه‌های زندان‌ها و موارد دیگری نیز مطرح شد. 

مدیرکل زندان‌های گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه زندان تحولی لازمه اجرای طرح بامداد است، اظهار کرد: اعضای هیئت‌علمی دانشگاه باید در ایجاد زندان تحولی مشارکت داشته باشند زیرا فلسفه زندان تحولی مبتنی بر یافته‌های علمی و پژوهشی است. 

رضا محمدی اصل برای ایجاد بسترهای مناسب جهت تحقق اهداف زندان تحولی گفت: حضور فعالان دانش‌بنیان، اندیشمندان و پژوهشگران علمی حوزه دانشگاه با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی و تعیین اهداف و برنامه‌ریزی جامع، فعالیت‌ها به‌صورت علمی پررنگ‌تر شود. 

وی با اذعان به اینکه اولویت اول سازمان اشتغال زندانیان است، افزود: اعضای هیئت‌علمی دانشگاه گیلان با ارائه راهکارها و ایجاد سایت می‌توانند در ایجاد اشتغال و هوشمندسازی زندان‌ها نقش مؤثری ایفا کنند. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *