» دسته‌بندی نشده » سازمان ملل خواستار محافظت از افغان‌ها در برابر نقض‌های حقوق بشری شد

سازمان ملل خواستار محافظت از افغان‌ها در برابر نقض‌های حقوق بشری شد

مرداد ۲۳, ۱۴۰۱ 1۰


گروهی از کارشناسان حقوق بشری از سازمان ملل در گزارشی رفتار طالبان افغانستان را با زنان این کشور در سال گذشته میلادی به نقد کشیدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری طلوع، این کارشناسان همچنین اعلام کردند که جامعه بین‌الملل باید تلاش‌هایی را برای تاکید به طالبان افغانستان به منظور رعایت اصول حقوق بشری تسریع کند و همچنین هشدار دادند که آینده افغانستان در صورتی که اوضاع حقوق بشری در این کشور بهبود نیابد به ویژه در حوزه زنان و دختران وخیم می‌شود.

در گزارش این کارشناسان همچنین آمده است: از زمان روی کار آمدن مجدد طالبان در افغانستان در ۱۵ اوت گذشته میلادی، ما بارها از جامعه بین‌الملل خواسته‌ایم تا اقداماتی جدی و قاطع برای حفاظت از افغان‌ها در برابر نقض‌های حقوق بشری از جمله بازداشت‌های خودسرانه، اعدام‌های بدون محاکمه، بی‌خانمانی درون کشور و همچنین محدودیت‌های غیرقانونی به ویژه آنهایی که بر زنان و دختران افغان و شهروندان آسیب‌پذیر، معلولان، مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران، هنرمندان و سایر اقلیت‌ها در کشور، محصلان و نیروهای مدنی اثر می‌گذارد، انجام دهد.

این افراد همچنین از طالبان افغانستان خواستند تا به قوانین حقوق بشر بین‌الملل احترام بگذارند و افزودند: تبعیت از تمامی تعهدات حقوق بشری و حقوق بشردوستانه بین‌المللی که بر عهده افغانستان است، تحقق کامل معیارهای حقوق بشری از جمله احترام به حقوق دختران و زنان در تحصیل، اشتغال و مشارکت در زندگی عمومی، حمایت از حقوق بسیار مهم است.

در ادامه گزارش سازمان ملل همچنین آمده که طالبان افغانستان باید به سرعت به دختران اجازه دهد تا به مدرسه بروند و محدودیت‌ها علیه آزادی‌های زنان در این کشور را بردارد.

طالبان افغانستان نیز در واکنش، گزارش سازمان ملل را درباره حقوق بشر در این کشور رد کرد و بلال کریمی، معاون سخنگوی این گروه گفت: حقوق بشر زمانی نقض شد و مردم ما هدف اقدامات ارعاب‌آور و جنایاتی قرار گرفتند که شامل بمباران می‌شد اما پس از روی کار آمدن مجدد ما، حقوق مردم و حقوق شهروندان افغان تضمین شده است.

در این میان، سمیرا حمیدی رئیس بخش افغانستان عفو بین‌الملل گفت: ما نگران وضعیت وخیم و شکننده حقوق بشر در افغانستان هستیم و یافته‌های ما همچنین نشان می‌دهد که یک سال پس از استفاده مکرر طالبان از خشونت و تعصب، هیچ پاسخگویی وجود ندارد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×