» آخرین اخبار » گیلان » عاشورا یک فرهنگ ماندگار است

عاشورا یک فرهنگ ماندگار است

مرداد ۸, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان سرپرست کانون پرورش فکری گیلان، ریشه‌های شکل‌گیری ادبیات آیینی را در حماسه کربلا و قیام حسینی جستجو ‌کرد و بالندگی و پویایی ادبیات کشور در این عرصه را برآیند فرهنگ ماندگار عاشورا خواند و گفت: فرهنگ عاشورا حاوی آموزهای بی‌پایانی است.

سید جلیل میرعظیمی در اختتامیه مهرواره «سوگواژه‌های آسمانی» که با محوریت شعر و ادبیات آیینی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، از پیشینه این گونه از ادبیات در ایران اسلامی گفت و اظهار کرد: باورمندی شاعران و نویسندگان مسلمان ایرانی نسبت به اهل بیت‌(ع) ویژه است.

وی محتشم کاشانی را نمونه بارزی از اهل قلم و بصیرت دانست و افزود: نکوداشت محتشم کاشانی در نخستین روز ماه محرم، رهاورد تعلق خاطر این شاعر نام‌آشنا به سرور و سالار شهیدان و سرایش ترکیب‌بندی در رثای امام حسین(ع) و شهیدان کربلاست.

سرپرست کانون پرورش فکری گیلان ریشه‌های شکل‌گیری ادبیات آیینی را در حماسه کربلا و قیام حسینی جستجو ‌کرد و بالندگی و پویایی ادبیات کشور در این عرصه را برآیند فرهنگ ماندگار عاشورا خواند و گفت: فرهنگ عاشورا حاوی آموزهای بی‌پایانی است و پرهیز از عافیت‌طلبی، چشم‌پوشی از خواسته‌های دنیوی، تلاش‌حداکثری برای پاسداشت دین مبین اسلام، ظلم ستیزی و امر به معروف و نهی از منکر برای استحکام پایه‌های دین محمدی(ص)، بخشی از فرهنگ غنی عاشورایی به شمار ‌می‌رود.

میرعظیمی خادمان و فعالان ترویج و توسعه این فرهنگ را شایسته قدردانی خواند و تلاش  دست‌اندرکاران برگزاری و شرکت‌کنندگان در مهرواره «سوگواژه‌های آسمانی» را ارزش‌مند دانست.

وی همچنین بر لزوم همراه‌سازی هرچه بیشتر نسل کودک و نوجوان با آموزه‌های دینی و اسلامی تاکید کرد و متذکر شد: تعمیق تفکر عاشورایی در جامعه از رسالت‌های دستگاه‌های فرهنگی به ویژه کانون پرورش فکری است.

سرپرست کانون پرورش فکری گیلان با تاکید بر لزوم ولایت‌پذیری و درس گرفتن از کج‌روی‌های پس از واقعه غدیر خم که ریشه در عمل نکردن برخی از مسلمین به وصایای نبی مکرم اسلام(ص) داشت، خاطرنشان کرد: امیداواریم که این آیین‌ها بستری را برای پرورش شاعران و نویسندگان مانوس با فرهنگ حسینی و خلق اشعار و نوشتاری عاشورایی فراهم کند.

به گزارش ایسنا، «فاطمه خلیلی»، «فاطمه شهربانویی»، «ایلیا صفدری»، «ترانه فرخناک»، «پرنیان قربانی» و «نوریه گیتی‌بین» از گیلان برگزیدگان بخش شعر این مهرواره بودند.

«سیده یسنا سیدی» از استان اردبیل و «پوریا مردانی»، «عطیه سادات موسوی» و «فاطمه نیکیان » از گیلان نیز در میان ۱۰ سراینده برگزیده شعر عاشورایی قرار گرفتند.

«شیوا کاظمی» و «فاطمه نادرزاده» از استان گیلان نیز به عنوان برگزیده بخش داستان‌نویسی معرفی شدند. از «الهه ملک محمدی» و «حدیثه هاشمی»، به ترتیب از مراکز فرهنگی هنری کانون رودسر و آستانه اشرفیه، نیز به عنوان مربیان ادبی برگزیده این رویداد ادبی – آیینی تجلیل شد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×