» دسته‌بندی نشده » پرهیز از سفر به آستارا/‌‬ کرونا در کمین مسافران نوروزی است

پرهیز از سفر به آستارا/‌‬ کرونا در کمین مسافران نوروزی است

فروردین ۲, ۱۳۹۹ 4۰

به گزارش گیل سو، مهر نوشت: شهرستان مرزی آستارا که در ساحل غربی دریای خزر و در شمالی‌ترین نقطه استان گیلان واقع شده، با داشتن آمیزه‌ای از جذابیت‌های گردشگری کوهستان، تجاری، مرزی، ساحلی و زیست‌محیطی از دو دهه پیش تاکنون به قطب بزرگ گردشگری و مرزی کشور تبدیل شده است.

آستارا که مهم‌ترین مسیر خروجی ترانزیتی و فعال‌ترین مرز زمینی صادراتی ایران محسوب می‌شود، با داشتن مرز و گمرکی فعال دارای مرز خاکی، آبی و ریلی با جمهوری آذربایجان بوده و این امر سبب رونق در مبادلات مرزی، تجاری و گردشگری بین‌المللی شده است. حال با توجه به آغاز تعطیلات نوروزی، فرار از بیماری کرونا بهانه خوبی برای برخی از مسافران می‌شود که شهرستان مرزی بندر آستارا را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند ولی امسال این شهرستان زیبای مرزنشین شمال کشور را مسافران باید از مقصد گردشگری خود حذف کنند چرا که هیچ گونه خدماتی به مسافران و گردشگران ارائه نخواهد شد.

با توجه به شیوع بیماری کرونا، شرایط برای مسافرت مناسب نیست و هموطنان باید تا اطلاع بعدی از سفرهای غیرضروری به استان گیلان و شهرستان مرزی بندر آستارا پرهیز کنند.

گیلانی‌ها مهمان نواز هستند

در حال حاضر مسافران ورودی به استان گیلان از دو سوی شمال و جنوب این استان در شهرستان‌های چابکسر و آستارا تب سنجی می‌شوند و سفر هموطنان، خطر شیوع کرونا را در استان گیلان قطعاً تشدید خواهد کرد.

همه گیلانی‌ها و همچنین مردم شهرستان مرزی بندر آستارا که در شمال غربی استان گیلان قرار دارد، مهمان نواز هستند اما اقدامات پیشگیرانه جهت صیانت از سلامت عمومی لازم است تا برای کنترل بیماری کرونا با آرامش کامل و برنامه ریزی خوب، گام‌های مثبت برداشته شود. عوامل پلیس راه، مرزبانی و جمعیت هلال احمر آستارا ظرف یک هفته گذشته در محدوده روستای ونه بین گردنه حیران مستقر شده‌اند و فقط به خودروهای پلاک بومی، حامل مواد غذایی، سوخت و امداد اجازه ورود به استان گیلان داده می‌شود.

در این میان تحمل خانه نشینی بهتر از مواجهه با بحران کرونا است و باید این امر مورد توجه هموطنان قرار گیرد و به لحاظ اهمیت سلامتی، مسافرت و دید و بازدید را به زمان دیگر موکول کنند.

با هدف پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، ساعات کاری روزانه اصناف بازار ساحلی شهرستان مرزی آستارا ساعت ۱۰ تا ۱۹ اعلام شده است و این اقدام در وضعیت فعلی مناسب است چرا که بهترین روش مبارزه با کرونا قطع چرخه انتشار آن است و در این راه مردم باید با رعایت موارد بهداشتی پای کار باشند و بیشتر زمان خود را در خانه‌ها بمانند.

برخورد با متولیان اقامتگاه‌ها در صورت پذیرش مسافر

فرماندار آستارا در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تعطیلی هتل‌ها برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا نباید موجب گرمی بازار مسافرخانه‌ها و سوئیت‌ها باشد و با متولیان اقامتگاه‌ها در صورت پذیرش مهمان، طبق قانون برخورد خواهد شد.

حسن رستم زاد از اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا خواست، علاوه بر ممانعت از پذیرش مهمان و مسافر در مسافر کاشانه‌ها و سوئیت های محلی، خاطیان را به مراجع قضائی معرفی کند.

وی همچنین بر تعطیلی مهمانسراها و مأمور سراهای دستگاه‌های دولتی و ممنوعیت پذیرش هرگونه مسافر و مهمان در آنها تاکید کرد و برخورد قانونی با خاطیان احتمالی را خواستار شد.

خودروهای پلاک غیر بومی بازگردانده می‌شوند

فرماندار آستارا، افزود: ورودی آستارا در گردنه حیران کنترل و خودروهای دارای پلاک غیربومی، بازگردانده می‌شوند و شهروندان حتماً برای قطع زنجیره تکثیر و انتقال ویروس کرونا، با برنامه‌های ستاد مدیریت بحران آستارا همکاری کنند.

رستم زاد از متولیان اماکن اقامتی نظیر مسافرخانه‌ها و سوئیت‌ها خواست، در راستای پیشگیری از شیوع ویروس بیماری کرونا، از پذیرش گردشگر و مسافر خودداری کنند.

وی با بیان اینکه پذیرش مهمانان فرهنگی از سوی آموزش و پرورش و اقامت آنها در مدارس نیز ممنوع است و کمپ‌های شهرداری‌ها اجازه استقرار گردشگران و مسافران را ندارند، ادامه داد: تعطیلی قلیانسراها نیز باید ادامه داشته باشد و اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان، به وظایف و رسالت‌های خطیر خود به نحو احسن عمل کنند.

فرماندار آستارا، گفت: اقدامات یاد شده با روح مهمان نوازی و فرهنگ مردم نوع دوست آستارا مطابقت ندارد اما برای پیشگیری از شیوع کرونا ضروری بوده و تصمیمات جهت سلامت عمومی اتخاذ شده است.

وی، اظهار کرد: انتظارات مردم در خصوص تأمین سلامت و اقلام بهداشتی از سوی دولتمردان، به حق است و شهروندان عزیز نیز باید مسئولان و خدمتگزاران خود را در مبارزه با ویروس کرونا همراهی کنند.

برگزاری جشنواره‌ها پس از کرونا

رئیس اداره میراث فرهنگی آستارا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پس از ریشه کن شدن ویروس کرونا همایش ثبت آبشار لاتون به عنوان مرتفع‌ترین آبشار ایران و جشنواره‌های گل گاو زبان، عسل و کیوی در آستارا برگزار خواهد شد، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا شهرستان مرزی بندر آستارا شرایط پذیرش مسافر در ایام تعطیلات نوروز را ندارد.

پردل امیری نژاد، گفت: مردم متدین و مرزنشین همواره مهمان نواز بوده و هستند و بعد از بحث کرونا این شهرستان در خدمت مسافران ورودی به این منطقه گردشگر پذیر شمال کشور خواهد بود.

تعطیلی پنجشنبه بازار آستارا

شهردار آستارا نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: پنجشنبه بازار این شهر که در حاشیه تالاب استیل دایر می‌شود، بر اساس تصمیم ستاد مدیریت بحران شهرستان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

جواد معیتی، گفت: اکثر کسبه پنجشنبه بازار آستارا غیر بومی هستند و ساماندهی بازار برای جلوگیری از تصادفات احتمالی و آلایندگی در حاشیه تالاب استیل در دستور کار قرار دارد.

لغو پذیرش مسافر در مدارس و خانه معلم

مدیر آموزش و پرورش آستارا نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: پذیرش مسافر نوروزی به دلیل شیوع بیماری کرونا در مدارس و خانه‌های معلم شهرستان ممنوع است.

سجاد موسوی، گفت: از ۱۰ روز گذشته رزرو مدارس لغو شده و با توجه به نامه‌ای که استاندار و مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان ابلاغ کرده و طبق پیگیری‌های فرماندار شهرستان آستارا در جلسات مدیریت بحران کرونا، هرگونه پذیرش میهمان نوروزی در مدارس و خانه معلم این شهرستان تا پایان تعطیلات نوروز ۹۹ ممنوع است و در صورت مشاهده یا گزارش با افراد متخلف در چهارچوب مقررات اداری برخورد می‌شود.

وی افزود: همچنین به منظور تأمین سلامت دانش آموزان و ضرورت رعایت مسائل بهداشتی کلیه مدارس شهری و روستایی علیه ویروس کرونا به طور کامل ضدعفونی شده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

gilsou24

خبرنگار و فعال رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×