» آخرین اخبار » گیلان » کشت سنتی بادام در جغرافیای برکت
کشت سنتی بادام در جغرافیای برکت

کشت سنتی بادام در جغرافیای برکت

شهریور ۱۴, ۱۴۰۰ 1۰

به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه‌سرا، «ساریه پورصالح» توانمندسازی اقتصادی با راه‌اندازی کسب‌وکارهای خرد می‌تواند احیای بسیاری از مشاغل پرثمر را در جوامع روستایی رقم زند و در این راستا صنایع کوچک می‌تواند فرصت مناسبی برای پیشروی بانوان کارآفرین باشد، اما متأسفانه چالش‌های موجود شاید آن‌طور که باید به فعالیت‌هایشان توسعه نداده و حمایت نهادهای مربوطه را به سمتشان سوق نداده است.

این بار سراغ بانوی کارآفرین و فعالی رفتم که در کنار تربیت فرزندانی نخبه و دانشمند برای آینده ایرانِ اسلامی؛ به کار کشاورزی هدفمند و درآمدزا روی آورده و به‌عنوان یک بازوی مؤثر اقتصادی پایدار در خانواده نقش ایفا می‌کند و با تقویت خودباوری مراحل توسعه را در کنار نهادهای حامی پله به پله به سمت موفقیت‌های روزافزون پیش می‌برد.

خانم فاطمه عاشوری، بانوی بادام کار یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان صومعه‌سرا است که مدت چند سال گذشته با شرکت در کلاس‌های ترویجی صندوق بانوان جهاد کشاورزی این شهرستان کشت بادام را در مساحتی کم از زمین‌های کشاورزی آغاز کرد و به مدت چند سال با تمام مشقت‌هایی که در فرآیند سنتی و بدون مکانیزاسیون ادوات باغی سالانه تولید قابل‌توجهی را به بازار عرضه می‌کرد که به گفته وی نقش به سزایی در درآمد خانواده داشته است.

 

توسعه پایدار بدون مشارکت فعال بانوان محقق نمی‌شود و باید برنامه‌ریزی مدون و راهبردی برای برابری این فعالان که پیشرو در اقتصاد خانواده و روستا هستند، بیش از گذشته در جغرافیای تحول اقتصادی دیده شود.

زمانی می‌توان امنیت پایدار را در جوامع روستایی نهادینه کرد که مشاغل کوچک و متوسط به‌طور عام و توسعه مشاغل خانگی به‌طور خاص از اولویت‌ها و راهکارهای محوری سیاست‌گذاری‌های کلان باهدف افزایش درآمد و ثروت در جامعه موردتوجه ویژه قرار گیرد.

بانوی زحمتکش فعال بادام کار در ادامه از نحوه فعالیت خود گفت که نباید برای ایجاد شغل تنها چشم به نهادهای کشوری و دولتی دوخت>

به عقیده عاشوری، می‌توان از دل خاکی بی‌حاصل با ایده خلاق درآمدی  پررونق داشت که ماهیانه عایدی چندمیلیونی در سبد اقتصادی خانواده داشته باشد.

این بانوی کارآفرین معتقد است؛ مشاغل خرد برای افراد دارای بامهارت می‌تواند نقطه شروع تحول کارآفرینی باشد چه‌بسا در آینده خودشان دست بسیاری از افراد را گرفته و مشغول به کار کنند.

امروزه کسب‌وکارهای خانگی ازجمله راهکارهای مهم ایجاد اشتغال در جهان به شمار می‌رود و این حوزه فعالیتی، شاه‌راه حیاتی و ضروری فعالیت‌های اقتصادی بوده که موردتوجه سازمان‌های حمایتی و توسعه محور است.

با توجه به اینکه بهترین و شاید کارآمدترین اقدام برای کاهش نرخ بیکاری خوداشتغالی در منازل محسوب می‌شود؛ مسؤولان بایستی نسبت به تقویت مشاغل خانگی با ارائه تسهیلات مناسب به متقاضیان توجه داشته و بدانند تقویت مشاغل خانگی با ارائه تسهیلات کم‌بهره می‌تواند در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی و جهش تولید بسیار مؤثر بوده و زمینه‌ساز و رونق و شکوفایی و امیدآفرینی در جوامع روستایی باشد.

عاشوری، این بانوی کارآفرین از موانع پیشروی شغل خود سخن گفت، او عقیده دارد که کار کشاورزی در رگ و ریشه و اجداد پدری و مادری گیلانی‌ها جریان دارد.

خانم عاشوری همچنین اذعان کرد: «فعالیت در این رسته شغلی از علایق دوران نوجوانی‌ام بوده که با آشنایی با منسوبین این حوزه مسیر جدیدی در رشد و توسعه برایم محیا شد؛ با کمترین امکانات این مسیر رو با همراهی مشاورین فعال حوزه بانوان و مدیریت صندوق بانوان شهرستان شروع کردم، سال‌ها به روش سنتی کارکردم و بارها برای مکانیزه کردن شغلم تلاش کردم اما موانع اداری همیشه ج خستگی برایم پیشرفتی در پی نداشت تا ماه‌ها دوندگی مرا به جغرافیای برکت رساند و وقتی در فراخوان مجموعه  بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت  امام (ره) شرکت کردم با خودم فکر کردم این‌ها تبلیغاتی بیش نیست که به این زودی گره از کار من کارآفرین باز شود».

 فاطمه عاشوری با اشاره به محقق شدن وعده‌ای که بسیار ضرب العجلی عملیاتی شد و بارغه امید را در کسب‌وکارش ایجاد کرد، این‌طور توضیح داد: «متولیان برکت بسیار به‌موقع به خواسته سال‌ها دوندگی در دستگاه‌های مربوطه برای تسهیلات اشتغال‌زایی من جامه عمل پوشاندند و توسعه اشتغالم را برکت بخشیدند».

این بانوی کارآفرین با کمک بنیاد برکت توانست کارگاه کوچکی را در پارکینگ منزل خود ایجاد کرده و با خرید چندین دستگاه موردنیاز برای رسته شغلی خود فعالیتش را در بخش بادام کاری با به کشت بردن مساحت چند هکتاری توسعه بخشد و تولید خود را به چندین تن و محصولات تبدیلی این بخش را به کسب کار خود افزایش دهد.

خانم عاشوری می‌گوید: «اکنون‌که به همت بنیاد برکت توانسته‌ام تجهیزات بادام کاری خود را توسعه دهم، باز نیازمند پشتیبانی و حمایتشان در جهت   هدفمندتر شدن کسب‌وکارم هستم و در آغاز برداشت امسال محصول به علت بالا بودن مساحت زیر کشت نیاز به دستگاه دروگر این محصول دارم تا سال‌های متمادی بتوانم در تسهیل امور باغداری از آن استفاده کنم».

از این بانوی کشاورز خواستم تا توصیه‌ای به بانوان روستایی که تازه‌وارد عرصه اشتغال می‌شوند داشته باشد و او ناامیدی را کلید نتوانستن برشمرد و گفت: «به نظر من بانوان گیلانی ظرفیت بسیار خوبی برای انجام کارهای بزرگ‌تری دارند و با توجه به پتانسیل منطقه می‌توانند در زمینه‌های مختلفی فعالیت داشته باشند، اما به همه آن‌ها توصیه می‌کنم در ابتدا به‌هیچ‌عنوان ناامید نباشند و نخستین گام را بردارند».

«باید مسیر موفقیت را در کوره‌راه‌های ناامیدی پیدا کرد» جمله‌ای است که فاطمه خانم از دلایل موفقیتش می‌گوید و معتقد است که باید در این را دستگیر دیگران نیز باشد، او می‌گوید: «اگر این احساس در کل جامعه به وجود آید که باید برای توسعه و رفع مشکلات اقتصادی و اشتغال کشور همه تلاش کنیم، می‌توانیم صادرکننده بسیاری از تولیدات و محصولات  باشیم و رفاه را در جامعه به وجود بیاوریم».

 

 

گفت‌وگو با این بانوی کارآفرین که خود در جبهه تربیت نسل‌های اندیشمند ایرانی بسیار موفق عمل کرده، گلچینی است مثال‌زدنی که سرمایه عظیمی را به کشور تقدیم کرده و مادر فرزندی است که از نخبگان فیزیک هسته‌ای کشور نیز محسوب می‌شود.

قصه فاطمه خانم‌درسی به ما می‌دهد و آن اینکه می‌توان با حداقل امکانات هم قدم‌های بزرگی برداشت؛ هم عهده‌دار تربیت انسان‌های وارسته و فرهیخته بود و هم در تنظیم امور خانه و تعیین  امور اقتصادی و تنظیم بودجه خانواده مؤثر واقع شد و در کنار همه مشکلات پرچم‌دار جنبش رفاه اجتماعی و نظم اقتصادی بود.

البته قصه این بانوی کارآفرین یک استثنا نیست، علی‌رغم مشکلات و موانعی که بر سر راه اشتغال‌زایی و تولید وجود دارد، بانوان بسیاری در سال جهش تولید با عشق و پشتکار راه خود را در این وادی امیدوارانه و با موفقیت طی می‌کنند.

زنان کارآفرین در کشورهای رو به توسعه، امید نخست برای ارتقای بنیان اقتصادی خانواده‌ها و رشد و توسعه‌ کشور خود محسوب شده و نه‌تنها سبب سودهای اقتصادی می‌شوند بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی هم ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷


به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×